T
Hej!

Någon som har en bra lösning på hur jag förstärker/förlänger mitt wifi från min Asus router, ingen ide att föreslå extender som sätts i uttaget, för jag vill inte blanda in en till wifi del där den i så fall skulle sitta, och något som Ubiquiti hjälper inte heller, prövat och den ger ingen bättre signal till mitt garage. Kan ej heller flytta min router.
 
Ok, du vill inte ändra något och det ska bara börja funka?

Dra en sladd till garaget, montera en AP där och sedan är problemet löst.
 
  • Gilla
Bggsh och 2 till
  • Laddar…
Finns nog ingen annan lösning än att sätta upp ngn form av acesspunkt i eller nära garaget. Sedan kan den kopplas till ditt nätverk med kabel, eller via wi-fi.
 
T
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, du vill inte ändra något och det ska bara börja funka?

Dra en sladd till garaget, montera en AP där och sedan är problemet löst.
Jag tänkte om det fanns en lösning som jag ej tänkt på?
 
T
H hempularen skrev:
Finns nog ingen annan lösning än att sätta upp ngn form av acesspunkt i eller nära garaget. Sedan kan den kopplas till ditt nätverk med kabel, eller via wi-fi.
Ok, så då är det kabel som gäller! Tragiska är att det är precis på gränsen så det skall gå, vill kunna komma åt min LLV pump nämligen.
 
H hempularen skrev:
Finns nog ingen annan lösning än att sätta upp ngn form av acesspunkt i eller nära garaget. Sedan kan den kopplas till ditt nätverk med kabel, eller via wi-fi.
En homepluglösning med inbyggd accesspunkt kan fungera utmärkt. Jag har denna till en gäststuga kanske 50 meter bort och den levererar tillräcklig hastighet för streamad TV i alla fall.

Två TP-Link homeplug-enheter med inbyggd accesspunkt, för trådlös nätverksanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
Kabel är ju billigast, och sedan kan du komplettera med en billig ap från tex tp-link för ett par hundringar.
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
En homepluglösning med inbyggd accesspunkt kan fungera utmärkt. Jag har denna till en gäststuga kanske 50 meter bort och den levererar tillräcklig hastighet för streamad TV i alla fall.

[bild]
Ok, tell me more! Problemet är att om jag sätter den i garaget, så kanske inte denna når routern, jag vill ogärna få min mobil att hoppa mellan olika nät i huset. Kan man ställa in ett annat lösenord på denna så endast dom enheter som är tillagda kopplas upp mot denna?
 
Alfredo Alfredo skrev:
En homepluglösning med inbyggd accesspunkt kan fungera utmärkt. Jag har denna till en gäststuga kanske 50 meter bort och den levererar tillräcklig hastighet för streamad TV i alla fall.

[bild]
Fusk. Extenders i uttaget var inte tillåtet. Thomas, har kravspecifikationen ändrats?
 
  • Haha
BiFuel och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

T Thomas' skrev:
Kan man ställa in ett annat lösenord på denna så endast dom enheter som är tillagda kopplas upp mot denna?
Ja den skapar ett fristående WLAN men eget namn och lösen. Den vet inget om ditt/dina/andras övriga WLAN.

Du drar alltså en TP-kabel till enheten som sitter i huset, sedan "transporteras internet" över elnätet till enheten i garaget som där skapar ett eget/nytt WLAN. Funkar bäst om bägge enheterna är kopplade till samma fas men kan funka bra ändå. Kan även fungera dåligt... Erfarenheterna är rätt blandade och beror säkert på en hel massa faktorer. För mig har det fungerat bra.

Finns billigare varianter än den jag länkade till men den jag länkade till har jag personligen goda erfarenheter av.
 
lopec
Vad har du för router? Byt antenn..
 
Vet inte om det är utanför fråge specen. Men en riktad AP för utomhus bruk förbättrar räckvidden mot det hållet den är riktad ordentligt. Och även här går det att sätta eget SSID så du inte hoppar mellan AP och router.
 
T
lopec lopec skrev:
Vad har du för router? Byt antenn..
Asus AC66U heter den.
 
T
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vet inte om det är utanför fråge specen. Men en riktad AP för utomhus bruk förbättrar räckvidden mot det hållet den är riktad ordentligt. Och även här går det att sätta eget SSID så du inte hoppar mellan AP och router.

Tack!

Skall kolla på detta.
 
T
Tror jag kommer pröva homeplug, blir nog bästa lösningen på mitt problem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.