Hej!

Sitter och kollar lite på alternativ för att få in en tvättmaskin i badrummet. Utöver att bygga om duschdörren till duschvägg+draperi eller duschhörn (2 dörrar), så funderar jag på om jag bara kan behålla nuvarande situation och föra in en 45 cm djup tvätt/tork-kombo mittemot duschen som den är nu. Duschdörren har ca 70 cm mot väggen som är förberedd för tvättmaskinen när den är som vidast och det är ca 2 m mellan eluttagsdosan och duschen.

Är det okej att installera en tvätt/torktumlare på den ytan som är rödmarkerad i fotot utan att klämma i några branschregler?
 
  • Badrum med vit kakel, möjlig plats för tvättmaskin rödmarkerad, dusch och toalett synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska vara ok om den är fastansluten och kontakten sitter på väggen mittemot duschen.
Däremot så skulle jag säga att det inte är bra för maskinen att sitta rakt framför duschen om det saknas duschvägg.
Montera en rak duschvägg som ansluter mot din befintliga, denna fäller du in då du inte använder den. Då besparar du maskinen från vattenbesprutning och får ett renare badrum med mindre skit
 
BirgitS
Det kan vara säkrast att tvättmaskinen är upphöjd minst 10 cm så att det kommer ovanför Zon 0 (förutom duschdörr emellan), dessutom blir det bekvämare att fylla och tömma den.
 
  • Gilla
qaragonic
  • Laddar…
Tack för svaren, jag tänkte ha ett vattenskyddande tvättmaskinskydd (t.ex. http://prntscr.com/p143m8) när jag duschar i nuvarande situation, tills dess att jag sparar ihop för att koppla loss duschväggen och ersätta med kanske duschhörna eller duschvägg+draperistång. Det som oroar mig med duschvägg är att lossa duschdörren på motsatt sida som den är idag lämnar hål som måste fyllas med silikon osv där skruvarna varit och vet ej hur det håller sig vid ev vattenskada i framtiden, därav alternativet med att ändra till duschhörna, vilket blir signifikant dyrare för produkt+arbete.

Skulle absolut vilja ha den upphöjd men hittar ingen sockel som inte är mycket större än tvättmaskinen (flesta är 60 cm djupa), redan sannolikt knapert med plats med endast maskinen.
 
BirgitS
Q qaragonic skrev:
Skulle absolut vilja ha den upphöjd men hittar ingen sockel som inte är mycket större än tvättmaskinen (flesta är 60 cm djupa), redan sannolikt knapert med plats med endast maskinen.
Då måste du få klartecken av tvättmaskinstillverkaren att maskinen är godkänd för att stå i vatten. Du vill inte råka ut för elsäkerhetsproblem i ett badrum.

Q qaragonic skrev:
Det som oroar mig med duschvägg är att lossa duschdörren på motsatt sida som den är idag lämnar hål som måste fyllas med silikon osv där skruvarna varit och vet ej hur det håller sig vid ev vattenskada i framtiden
Det blir tätt med ordentligt intryckt silikon.
 
  • Gilla
qaragonic
  • Laddar…
Hittade en sockel som var 55 cm djup vilket bör gå! (maskinen blir 51 cm), 30 cm hög, då är det okej med nuvarande situation?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Det krävs dock att eluttaget är 120 cm från duschhuvudet. Så det får väl sticka ut max 35-40 cm från väggen räknat.
Annars så krävs det en fast duschvägg mellan, eller fast anslutning.
Samt det att TM hamnar i område 1, men område 0 de första 10cm från golvet, vilket medför vissa krav.
Läs det BirgitS skrev samt kolla in denna artikel och följ resonemangen.
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum

Denna artikel är helt korrekt, så långt jag kan se.
 
  • Gilla
qaragonic
  • Laddar…
Jag försöker förstå innehållet men blir inte riktigt klok, eluttaget är ju där och verkar vara 120 cm ifrån duschmunstycket (dock vet jag inte vad takduschen räknas som), tvättmaskinen är 45 cm djup och går rör utanpå så tänker att den hamnar ca 50-55 cm och därtill köper jag sockel med 30 cm höjd. Och det blir fast installation i bemärkelse att jag inte ska ha uttag, utan att de klipper och installerar fast i dosan. Kommer jag stöta på patrull när det levereras och ska installeras? Vill verkligen inte göra fel.

På sektion 12 verkar slutklämmen bli att lyfta upp tvättis minst 10 cm räddar den från att utsätta en svag ip-klassad område på maskinen till att bli säker för "IP 4x" som krävs i mer vattenutsatta områden?
 
Redigerat:
Mikael_L
Sätter du en fast anslutning, i en anslutningsdosa, så är avståndet till duschen inget problem. Ett vägguttag för stickpropp måste hamna i område 2, men fast anslutning i en IP44 anslutningsdosa får befinna sig inom område1.

Och det är kanske en anslutningsdosa där, jag ser inte riktigt säkert hur det ligger till med det i din bild.
Men är du beredd att låta klippa stickproppen och ansluta fast så finns det alltså inga problem egentligen med elens inkoppling.

Kvarstår är att få själva maskinen ur område 1, dvs upp 10cm från golvet.
Men du verkar ju ha hittat ett stativ.
 
  • Gilla
qaragonic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.