R Roger_Gustavsson skrev:
Byggmax är sällan billigare än andra lokala aktörer i mitt område.
Svårt att säga hur det är här, flera av de stora kedjorna har ju inga priser på sina hemsidor utan då måste man åka ut personligen och kolla och det är för jobbigt. Och hade man bra priser förmodar jag att man gärna skulle skylta med det, som Byggmax...
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
D Dala64 skrev:
Handlar rätt mycket på Byggmax i karlskoga. Bemötandet och ordningen som de har i kga tycker jag är toppklass. Okej att personalen är slimmad, men då får man ta det. Annars finns det alltid konkurrenter att åka till och priserna skjuter i höjden, om man inte har byggfirma och förhandlat till sig rabatter.

Handlar också där när det kniper på en söndag och håller helt med , en byggmax som sköter sig efter de förutsättningar de har.

Men jag köper dock det mesta hos Beijer. Har inga starka kontakter inne i byggbranchen, men ser till att gå dit när de har som lugnast , känner alltmer några av de pålästa och genuint byggintresserade säljarna , samt har ofta samlat på mig en del o köpa, Brukar få liknande pris som Byggmax, bara man frågar om man kan få rabatt.

Men förstår ju att hur handlare beter sig kan skilja sig åt rejält på olika orter oavsett företag.

Håller tummarna att Byggmax ledning fokuserar mer , innan de blir som Eko/dollar store/rusta osv.

Personligen köper jag inte ens orkidéer på Bauhaus, än mindre Byggmax, men det beror mycket på att de lever i decennier hos mig, och då vill man inte ha standardvarianten en gång till...
 
R Roger_Gustavsson skrev:
Byggmax är sällan billigare än andra lokala aktörer i mitt område.
Du har rabatter?
 
MultiMan
Det nämns Beijer och att Byggmax sällan är billigare än andra lokala aktörer i senaste inläggen. Var i Sundsvall förra veckan och skulle ha byggplast. Råkade stanna hos Beijer först (som ligger 1 km från Byggmax). Samma rulle med samma specifikationer kostade 369 hos Beijer men 199kr hos Byggmax (svensktillverkat hos BM, kollade aldrig märket på Beijer). Sa vänligen till säljaren att prisskillnaden var på tok för stor som bara ryckte på axlarna, så jag åkte vidare till konkurrenten.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja
MultiMan MultiMan skrev:
Det nämns Beijer och att Byggmax sällan är billigare än andra lokala aktörer i senaste inläggen. Var i Sundsvall förra veckan och skulle ha byggplast. Råkade stanna hos Beijer först (som ligger 1 km från Byggmax). Samma rulle med samma specifikationer kostade 369 hos Beijer men 199kr hos Byggmax (svensktillverkat hos BM, kollade aldrig märket på Beijer). Sa vänligen till säljaren att prisskillnaden var på tok för stor som bara ryckte på axlarna, så jag åkte vidare till konkurrenten.
Ja såna påståenden måste komma från samma källa ..
 
O
Ett problem med Byggmax som jag råkade ut för idag är deras brist på service. Mailade dem igår och frågade hur jag gjorde för att köpa extra monteringsbleck till de PVC-fönster de säljer. Idag fick jag ett intetsägande svar ifrån deras kundtjänst: "Tack för ert mejl, dessvärre har vi endast möjlighet att sälja de artiklar som vi har på hemsidan. Ledsen att jag inte kan hjälpa er mer.". Åkte förbi lokal Byggmax och samma visa i butik. Tog fästet och åkte till en riktig bygghandel och nu har de identifierat vad det är för tillverkare och beställt två kartonger med lösa fästen.
 
O Steamboy skrev:
Ett problem med Byggmax som jag råkade ut för idag är deras brist på service. Mailade dem igår och frågade hur jag gjorde för att köpa extra monteringsbleck till de PVC-fönster de säljer. Idag fick jag ett intetsägande svar ifrån deras kundtjänst: "Tack för ert mejl, dessvärre har vi endast möjlighet att sälja de artiklar som vi har på hemsidan. Ledsen att jag inte kan hjälpa er mer.". Åkte förbi lokal Byggmax och samma visa i butik. Tog fästet och åkte till en riktig bygghandel och nu har de identifierat vad det är för tillverkare och beställt två kartonger med lösa fästen.
Du kanske kunde köpt en låda orkidéer istället? Eller ett uppblåsbart spabad och flytvästar.
Det är sånt som Bygghandeln säljer, tillbehör till fönster, njet.
 
  • Haha
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du har rabatter?
Det är olika. Proffsbyggarna har givetvis rejäla rabatter och det kan man få även som amatörbyggare på en del ställen. Har jag något större amatörprojekt som tillbyggnad, garage och liknande, tar jag in offerter och då kan man även få materialet hemkört till rimlig kostnad. Virke köper man inte billigt på de stora byggmarknaderna, trots att de ofta hämtar från samma leverantörer som "bysågen". Några har stora kostnader för marknadsföring, lagerhållning, hemsidor etc. Det har sällan de mindre handlarna, oftast inte alls.
 
Det är inte så lätt att ta in offerter och beställa allt material i förväg för ett löpande renoveringsjobb.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nä, det är sant men om man biter sig fast hos en och samma säljare kan det gå rätt bra ändå. Kruxet med Byggmax är att de ofta gör ändringar i sitt sortiment och byter leverantörer över tid. Är det ett utdraget projekt blir det försvårande. Deras service är under all kritik, det går inte ens att ringa till deras byggmarknader och boka en vara. Åkte vid ett tillfälle 15 mil förgäves, varan var slut när jag kom fram.
 
B
Tycker det faktiskt fungerar bra med Byggmax hemsida. Är jag ute efter sådant som bara finns på plats hemma klickar man i det på hemsidan, är man ute efter hela sortimentet låter man bli det filtret.

Däremot har ju vissa delar av byggsortimentet, t.ex. specialbruk tagits bort, och istället finns mer säljande produkter såsom trädgårdsbevattning. Specialprodukter för män nästan alltid köpa via nätet i alla fall nuförtiden om man ska ha vettiga priser.

Prismässigt så är de rätt bra. Brukar ofta jämföra pris och det blir ofta Byggmax. Senast idag kollade jag t.ex. isolerhållare. Byggmax 5.3 kr, Bauhaus 9.8 kr/ st. 15.3 på Beijer bygg.

Jag köper material vid behov, jag köper inte hem material för att bygga ett helt hus åt gången, så jag vet inte hur de står sig mot andra bygghandlare när det blir stora projekt med mycket rabatt.

Kompetensmässigt är det lika illa som på Bauhaus. Hälften av personalen ungefär har koll.

Vill man ha bra hjälp av personalen får man åka till nån annan bygghandlare, eller göra lite research på nätet själv så man vet vad man behöver.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane
Jag handlar sällan på Byggmax, men det händer ibland. Hemsidan är rätt usel. Jag skulle kolla lite på läkt och det verkar halvjobbigt att få någon information om den.

Ströläkt med prisangivelse och en grön 'Läs mer'-knapp, ingen respons vid klick.
Man skulle ju kunna tro att man får någonting när man trycker på knappen läs mer, men det händer inget.
Man kan dock lägga i varukorgen, så jag provade det. Default blir det 1 meter, men det går att ändra.
Känns dock inte som att utkörning är billigt!

Skärmdump av Byggmax varukorg med en läkt i korgen och totalpriset visas, men inga detaljerade produktinformationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane Precis vad jag skrev förut.
Det blir inte billigt att få hem varor och då försvinner fördelen att handla saker där, som man inte själv transporterar.
 
C
thomas33 thomas33 skrev:
Fairlane Precis vad jag skrev förut.
Det blir inte billigt att få hem varor och då försvinner fördelen att handla saker där, som man inte själv transporterar.
Just virke verkar man dock kunna beställa för hämtning i butik. Kanske inte gäller allt virke(?) eller alla butiker(?)
Som sagt, många restriktioner och alternativ blir det. Inte så lätt för kunden att få till nåt som passar.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
C cpalm skrev:
Just virke verkar man dock kunna beställa för hämtning i butik.
Funkar inte i verkligheten. Olika butiker lagerför olika längder vid olika tidpunkter. Vid beställning på webben kan man lämna en kommentar vad med önskade längder och så får de försöka pussla ihop det bäst det går just när de skall lasta din beställning. Givetvis helt utan garantier så det blir en överraskning när leveransen kommer. Jag frågade i butiken om det inte gick att beställa på plats när vi kunde titta på vad de hade hemma, men de gick inte för sig utan skulle göras på webben. Det de hade i lager när vi tittade kunde ju dessutom vara slut när det skulle skickas. Det blir alltså i stort sett omöjligt att planera sina inköp på ett vettigt sätt. Åkta till en annan bygghandel som hade standardlängder och ett beständigt sortiment istället. Så behöver jag mer än jag kan lasta på en släpkärra så går Byggmax bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.