Kolla in "Förstavillan.se" deras B94 är billigt.
 
  • Gilla
Zwiggy och 1 till
  • Laddar…
T Tuvis skrev:
Jag kan inget om bygge. Men Typ städa :)
Vi ska bygga fritidshus i sydöstra Skåne. En del jobb är såklart lättare än andra. Ett tips är att projektleda själv. Det går att hitta en bonde med traktor som kan gräva för grund. Sen kan någon proffsigare gjuta osv..
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
Om man är beredd att tänka utanför lådan och att bygga en del själv (lära sig på vägen) så kan man köpa baracker och bygga ihop flera till ett större hus.
Detsamma har gjorts med fraktcontainrar. Det finns isolerade containrar att köpa. Dock tror jag att detta är svårare än att bygga med bodar.
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
Det är klart det går att bygga med container eller bod. Och det kan bli OK. Men tänkt på att de knappast blir idealt. Frågan är om du inte hamnar på ett nästan lika billigt men mycket bättre hus med Lundqvist eller Lövånger?
 
  • Gilla
Tuvis och 1 till
  • Laddar…
Klart du kan göra det men inte på det sätt du tror. Du får köpa gamla containrar och bygga ihop. Det kommer bli riktigt bra. Du använder dig av vanliga takstolar och billigast blir tak i plåt. Du bygger i fritidshusstandard och kan bygga med enbart el i taket samt på de ställen du behöver eluttag, brytare osv kör du med t.ex Philips Hue. Vatten in borrar du först så borrhålet kan hamna precis intill din husvägg vilket sparar längd och om du lägger det under huset kan du möjligen slippa värmekabel. Fönster hittar du på många auktioner precis som skruv spik mm mm.
Der här klarar di med lite pengar över.
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
Några vänner fick ett mindre hus byggt för 7-8 år sedan för 1.1 miljon. Även om priserna stigit en del så borde motsvarande hålla sig inom 1.5 miljon gissar jag. De byggde ett 1.5-planshus med byggyta 70 kvm (alltså utvändigt mått) så säg att boytan blev ungefär 60 kvm i nedre plan och 35 kvm på övervåning. Grund, el, kök och badrum ingick men de valde oinredd övervåning så de kunde ta den kostnaden senare. De anlitade en prefabhus-tillverkare utanför Ulricehamn som heter Husesset. Du kan se på prisexempel här http://www.husesset.com/unika-prefabhus/ att man kan välja olika färdighetsnivåer för att spara pengar. Inte riktigt i dina trakter men kanske finns någon med liknande upplägg i Skåne?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T Tuvis skrev:
Hej!
Jag har kommit över en billig vacker tomt och undrar nu vilket är bästa sättet för mig att bygga. Min budget är 1,5 milj. Går det överhuvudtaget att bygga hus med den budgeten? Hur går jag tillväga ? Jag har bra kontakter i form av hantverkare. Kan inget själv om bygge.
Tomten ligger så vackert och det är för mig en dröm att bo där.
Det ska vara enkelt boende ca 90m2.
Tips tack!!
Hej

Har inte läst alla tips men en idé skulle kunna vara att köpa ett fritidshus/stuga att flytta.
Kostar inte speciellt mycket och då kan du istället lägga pengar på att renovera den kåken istället.
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Hej

Har inte läst alla tips men en idé skulle kunna vara att köpa ett fritidshus/stuga att flytta.
Kostar inte speciellt mycket och då kan du istället lägga pengar på att renovera den kåken istället.
Tack! Bra idé!!
 
Jag funderade ett tag på möjligheten att flytta ett timmerhus eller annan stuga istället för att bygga nytt. Jag pratade med många och kollade upp en del. För mig så föll det lite på att det faktiskt kan vara svårare och dyrare än många tror att flytta ett hus. Huset måste liksom vara värt kostnaden och jobbet... Dessutom, en gammal sommarstuga kan vara jättesvår att renovera (gammal el, vvs kanske mögel, taskigt isolerad etc.). Om du har otur, blir själva renoveringen mer komplicerad än att sätta upp ett modernt modulhus.

Fundera också på bygglov. Det gäller att du kan söka för den byggnad du flyttar (vilket kan ta tid) och få dit stugan efter inkommet bygglov.

Det finns säkert undantag och du kanske har tur och hittar en som passar dig perfekt. Jag vill inte låta för negativ, och visst går det att fixa ett hus billigt. Men det kan vara dyrare och jobbigare i längden med speciallösningar som att flytta hus eller containrar än att göra en del av jobbet själv. Allt går att lära sig!
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
En sak som slår mig är huruvida byggregler om tex energieffektivitet och liknande som gäller för nyproduktion även gäller vid flytt av hus. Kanske någon här som vet?
 
En apelsin En apelsin skrev:
Jag funderade ett tag på möjligheten att flytta ett timmerhus eller annan stuga istället för att bygga nytt. Jag pratade med många och kollade upp en del. För mig så föll det lite på att det faktiskt kan vara svårare och dyrare än många tror att flytta ett hus. Huset måste liksom vara värt kostnaden och jobbet... Dessutom, en gammal sommarstuga kan vara jättesvår att renovera (gammal el, vvs kanske mögel, taskigt isolerad etc.). Om du har otur, blir själva renoveringen mer komplicerad än att sätta upp ett modernt modulhus.

Fundera också på bygglov. Det gäller att du kan söka för den byggnad du flyttar (vilket kan ta tid) och få dit stugan efter inkommet bygglov.

Det finns säkert undantag och du kanske har tur och hittar en som passar dig perfekt. Jag vill inte låta för negativ, och visst går det att fixa ett hus billigt. Men det kan vara dyrare och jobbigare i längden med speciallösningar som att flytta hus eller containrar än att göra en del av jobbet själv. Allt går att lära sig!
Ja.. tack!! Funderingarna går fram o tillbaka. Så många som är snälla och delar med sig av erfarenheter o tankar. Tack!!
 
Skulle ett fritidshus kunna vara ett alternativ? Alltså ett sådant som du skulle använda som permanentboende. Googlade runt lite och prisskillnaden mellan en ca 80 kvm katalogvilla och ett lika stort katalogfritidshus är rejält stora. Någon som vet om det finns någon hake med en sådan lösning?
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
Fritidshus har lägre krav på bl a energieffektivitet och tillgänglighet vilket gör bygget billigare. Det finns normalt sett inget som förbjuder dig att bo permanent i fritidshuset när det väl är byggt.
Dock bör man tänka på att det kanske inte går att få bygglovet för ett fritidshus i eller i direkt anslutning till ett samhälle eller på den tomt du har hittat beroende på hur stadsplanen ser ut.
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.