Martin_B
V vectrex skrev:
Senaste huset jag byggde. Fönstret livar med insida panel (12mm utanför utsida regntätt skydd).
[bild] [bild]
Ja, det är jättefint och allt, men:

1. Som du själv skriver "förutom Sverige", så antingen är alla byggare idioter i Sverige, eller så fungerar det att göra som man gör här:
V vectrex skrev:
görs i stora delar av världen förutom Sverige
2. Nu pratar jag faktiskt om fönster som livar med fasaden, dvs. fönster utan salning! Din metod blir inte lika enkel om fönstret skall sitta utan utvändig salning.

3. Hur gör du sedan när du en gång behöver byta fönster? Då har du ju spikläkt spikat rätt på tejpen och du kan ta bort fönstret, men du kan aldrig på samma vis tejpa runtom det nya utan att plocka bort hela läkten. Inte för att det är något stort problem, just sayin'.

4. Man kan bara göra som du gjorde där, i det fall man monterar fönster i samma ordning som dig, dvs. vindskydd och sedan fönster. Det fungerar inte om man först gör färdigt fasaden och sedan monterar fönstret, för då är spikläkten redan på plats och man kan omöjligen tejpa ihop vindskydd med fönster.
 
Men vem bygger med fönster som livar med panelen?
 
  • Gilla
lasse 52
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Men vem bygger med fönster som livar med panelen?
Hobbitar och dom som bor i Luleå, tror jag.
 
Martin_B
Byurn Byurn skrev:
Men vem bygger med fönster som livar med panelen?
Några exempel:

  • De som bygger till ett gammalt hus där fönstren redan livar med panelen
  • De som bygger hus i äkta gammal stil
  • De som skall ha hängda fönster och vill kunna öppna dessa 180 grader
  • De som vill utnyttja total invändig volym
  • De som vill ha så djup invändig salning som möjligt, för exempelvis speglar i salningen
  • De som bygger enklare byggnader med klenare stommar där konstruktionen knappt tillåter mer djupt än fönsterkarmens djup
  • @Snowflakes uppenbarligen (och han är nog inte den enda): Tråd

Ja, det finns säkert flera anledningar.

Men det händer, så är det.
 
Martin_B
N Nils82 skrev:
Hobbitar och dom som bor i Luleå, tror jag.
Du får fråga @Snowflakes ifall han är en Hobbit då :D
 
  • Gilla
lainalundgren
  • Laddar…
Martin_B
Här är en hobbit till:

:D
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Men vem bygger med fönster som livar med panelen?
Alla vi som vill ha ett snyggt hus!
Vit träpanel på husvägg, fönster utan överbleck, och detalj av utefog vid panelens skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit träfasad på hus utan överbleck, vita fönsterluckor och stående panel med en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS Vi har inga överbleck över fönster och dörrar.
Lite utefog vid panel-foderskarven bara.
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Alla vi som vill ha ett snyggt hus!
[bild] [bild]

PS Vi har inga överbleck över fönster och dörrar.
Lite utefog vid panel-foderskarven bara.
Ja, det är betydligt snyggare än:





Eller detta exempel. Livar det med innerväggar tro? :D

fonstersprojs_dragare.jpg
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ja? Och enligt din metod så hänger fönstret en halvmeter utanför din diskmaskin. Spelar roll liksom? Vad vill du säga med detta?

Vad är det för besatthet om att fönstret måste vara innanför regelstommen?

Och till sist, var har du fått att fönstret "hänger" utanför regelstommen från? Brukar du hänga dina fönster på typ snören eller hur menar du? ...jag brukar skruva fast mina med karmskruv jag ;)

Så för att citera dig "I rest my case!" :D
Fast hela min poäng är att man inte ska liva med fasaden, det medför bara problem. Problem som för dig var så uppenbara att du startade denna tråden!
 
Martin_B
V vectrex skrev:
Fast hela min poäng är att man inte ska liva med fasaden, det medför bara problem. Problem som för dig var så uppenbara att du startade denna tråden!
Jo, jag förstår att du inte tycker att fönster och dörrar skall liva med fasaden, men du måste förstå att det finns de som bygger så i alla fall.
Det finns också de som inte har något val av olika anledningar. En är när ett befintligt gammalt hus byggs till och man måste fortsätta i samma stil, då inget annat är godkänt.

Det är dock inget jätteproblem och det finns lösningar för det precis som jag också har beskrivit i det första inlägget. En av lösningarna är dessutom lika bra som om man hade stående panel.

Anledningen till att jag startade tråden var att jag efterfrågar fler lösningar på de problem som uppstår när man har liggande panel.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Ja, det är betydligt snyggare än:

[bild]

[bild]

Eller detta exempel. Livar det med innerväggar tro? :D

[bild]
Fast bara för att man inte förespråkar att fönstren skall liva med utsida panel så betyder ju inte det att jag tycker det är snyggt med 15cm utvändig smyg heller.

Det är ju ett problem att göra som du förespråkar, åtminstone med liggande panel.

Hade jag envisats med att göra som du vill hade jag klätt in fönstret med osynliga smygar runtomkring, tänk som en ram. Drevat och därefter tejpat över drevspringan mot den ”osynliga smygen. Liggande panelen stöts sedan mot ”ramen” och fodret spikas över alltsammans.

Sen i relativt skyddade lägen så överlever nog huset det lilla vatten som tränger in även utan detta, men hade jag bott utsatt hade jag definitivt försökt göra något åt detta.
 
Martin_B
V vectrex skrev:
Det är ju ett problem att göra som du förespråkar, åtminstone med liggande panel.
Du får jättegärna citera ens en enda mening där jag förespråkar att fönster skall liva med panelen :D ...kan nog bli svårt för dig?

V vectrex skrev:
Hade jag envisats med att göra som du vill hade jag klätt in fönstret med osynliga smygar runtomkring, tänk som en ram. Drevat och därefter tejpat över drevspringan mot den ”osynliga smygen. Liggande panelen stöts sedan mot ”ramen” och fodret spikas över alltsammans.
1. Var får du det ifrån att "jag vill"?
2. Man behöver inte göra någon ram runt hela fönstret. Räcker bara på sidorna. Ovan och undertill så är ju den liggande panelen utan skarvar och därmed utan skåror. Sedermera kommer där även bleck så det spelar ingen som helst roll.
3. Resultatet av din lösning är ju samma som resultatet av min lösning, vilken jag beskrev i mitt första inlägg och säkert minst en gång till efter det.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Alla vi som vill ha ett snyggt hus!
[bild] [bild]

PS Vi har inga överbleck över fönster och dörrar.
Lite utefog vid panel-foderskarven bara.
Jag tycker mer att det ser ut som en friggebod, där väggen är för tunn för mer normalt monterade fönster... :cool:

Sen måste man ju inte ha 20 cm djupa utvändiga smygar.
 
Martin_B
Byurn Byurn skrev:
Jag tycker mer att det ser ut som en friggebod, där väggen är för tunn för mer normalt monterade fönster... :cool:

Sen måste man ju inte ha 20 cm djupa utvändiga smygar.
Tycker du verkligen det ser ut som en friggebod när fönstren livar med fasaden?
Har ni så stora exklusiva friggebodar där du bor? ;)

Personligen tycker jag det ser mer än okej ut :rofl:

631654-650x.jpg

58e8b3b5dcfa24c27d950cbbe369a4e1.jpg

66341336_571450886721125_6352295099344330753_n.jpg

c0e334f92fa7dbd72a6fba156e529c90.jpg

f35abb0d791fb7d6b4795f30a614d7a9.jpg

Ja, man skulle ju kunna fortsätta i evigheter. Men du förstår säkert grejen...
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Tycker du verkligen det ser ut som en friggebod när fönstren livar med fasaden?
Har ni så stora exklusiva friggebodar där du bor? ;)

Personligen tycker jag det ser mer än okej ut :rofl:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Ja, man skulle ju kunna fortsätta i evigheter. Men du förstår säkert grejen...
Att smaken är som baken?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.