Sidofråga. Vad gör en med klippet vid första klippningen? Låter ligga mulchat eller tar bort?
 
JustDoIt JustDoIt skrev:
Jag vågar lova att du kan justera klipphöjden. Jag tror min Worx hade upp till 65 mm vilket borde vara mer än tillräckligt och jag tror jag körde 55 mm från första klippningen på nysådd gräsmatta.
Hur långt efter sådd eller hur högt var ditt nysådda gräs när du körde första gången med den?
 
V mutalisken skrev:
Sidofråga. Vad gör en med klippet vid första klippningen? Låter ligga mulchat eller tar bort?
Ta bort! Använd helst uppsamlare på gräsklipparen för inte sprida ogräset...
 
rampante rampante skrev:
Hur långt efter sådd eller hur högt var ditt nysådda gräs när du körde första gången med den?
Jag mätte inte men kör så fort det behöver klippas. Gör samma sak nu när jag har sår nytt och kör vanlig handjagare. Så om du siktar på 50 mm så klipp när det är 60 - som bekant ska man inte klippa av för stor andel av stråets längd varje gång. Det kan inte bli fel så länge du inte klipper för stor andel eller alldeles för kort!
 
C crazytok skrev:
Ta bort! Använd helst uppsamlare på gräsklipparen för inte sprida ogräset...
Ogräset? Det sprider man väl inte vid klippning såvida det inte hunnit blomma och gå i frö innan första klippning och då lär det vara för sent i alla fall..
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Jag mätte inte men kör så fort det behöver klippas. Gör samma sak nu när jag har sår nytt och kör vanlig handjagare. Så om du siktar på 50 mm så klipp när det är 60 - som bekant ska man inte klippa av för stor andel av stråets längd varje gång. Det kan inte bli fel så länge du inte klipper för stor andel eller alldeles för kort!
Det låter utmärkt - då är det hög tid att få ordning på den nya Magic mower boxen och installera nya området nu då ju...
 
C crazytok skrev:
Ta bort! Använd helst uppsamlare på gräsklipparen för inte sprida ogräset...
Jag har 0 ogräs på min nysåddamatta. Tänker om det är bättre från ett mull/näringsperspektic att ha kvar det eller om det hämmar gräsets förmåga att växa.
 
V mutalisken skrev:
Jag har 0 ogräs på min nysåddamatta. Tänker om det är bättre från ett mull/näringsperspektic att ha kvar det eller om det hämmar gräsets förmåga att växa.
Från ett närningspersketiv är det definitivt bra. Sedan beror det på vilken klippare man har, så att den inte lämnar tjocka högar. Men har du som du skrev längre upp en med mulchare så lär det vara lugnt. Du ser ifall det blir för mycket kvar som verkar hämma nya gräset!
 
T
Dag 23 och första klippningen, ser helt ok ut. Får hoppas kvickroten börjar få svårt att föröka sig nu.

Nyklippt gräsmatta med tydliga klippmönster, med sjö och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mr.fluff och 6 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Dag 23 och första klippningen, ser helt ok ut. Får hoppas kvickroten börjar få svårt att föröka sig nu.

[bild]
Världsklass på den täta mattan efter 23 dagar och likaså vyn
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt. Vad för fröblandning?
 
T
H Huskomling skrev:
Världsklass på den täta mattan efter 23 dagar och likaså vyn
Tack! Jag går an som en speedad duracell kanin 48 veckor om året och jag var på riktigt orolig hur jag skulle orka igen ett år efter att ha satt merparten av semestern på att färdigställa bygget och gården. Men t.o.m. jag har förstånd att njuta av både gräsmatta och utsikt då man har fördelen med att kunna jobba på distans och rullar in med bilen en torsdags eftermiddag till denna utsikt...
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
T
Maxwells demon TotalControl skrev:
Riktigt snyggt. Vad för fröblandning?
Det är 10% Flerårigt rajgräs (Esquire), 20% Ängsgröe (Evora), 26% Rödsvingel (Corail) och 44% Rödsvingel (Maxima 1).
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Det är 10% Flerårigt rajgräs (Esquire), 20% Ängsgröe (Evora), 26% Rödsvingel (Corail) och 44% Rödsvingel (Maxima 1).
Verkligen wow. Så ser inte min matta ut. Hade tänkt stödså nästa år oavsett vad men tror inte ens min matta ser ut så då. Det där ser ju bättre ut än en rullmatta.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
T
V mutalisken skrev:
Det där ser ju bättre ut än en rullmatta.
Nå, det ser kanske lite bättre ut på bild än det i verkligheten gör. Lagrad åkerjord så innehåller ju ändå en hel del ogräs, men jag är nog ganska säker gräset har övertaget inom några veckor.

Jag har nog egentligen aldrig sett behovet av rullgräs. Igår kväll var det dag 25 och den s.k. "villaavslutningen" här vid den österbottniska kusten och barnen sprang nästan hela kvällen på gräsmattan. Hur mycket tidigare hade man kunnat utnyttja en rullmatta? Här skulle det kosta enligt listpris 3,10€ per kvm för rullgräs + frakt, så det skulle landa på en kostnad på kring 80.000kr för mina ca 2.500 kvm, då jag betalade ca 3.500kr för gräsfrö. Det borde vara ungefär samma mängd arbete att rulla ut gräs som att handkratta, så alla får väl göra sin beräkning...

Nyplanterad gräsmatta med finsk flagga och sjöutsikt från Österbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Jag tänke länka till se's wikipedias artikel om vad "villaavslutning" är men den redirectar till ett fenomen och uttryck som endast lokalt används i de nordligaste delarna av Österbotten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.