Har ett mikroskopiskt badrum. Kanske 3-4 kvadrat. Får därför inte in ett torkskåp som jag egentligen tänkt. Jag skulle ändå vilja ha möjlighet att torka tvätt på 2-3 timmar. (OBS ej tumlare pga av ömtåliga plagg). Vad tror ni om lösningarna nedan?

1. Min första tanke är en rejält överdimensionerad avfuktare med stark fläkt. Det är inte mycket luft att cirkulera och det borde då tvinga fukten ur kläderna snabbt?

2. Finns det några temporära (monterbara) torkskåpslösningar. Typ ett vanligt ihopfällbart tvättställ med plastöverdrag, fläkt och värme?

3. Kan man ha ett litet torkskåp utanför badrummet, dolt i ett högskåp eller liknande. Då som slutet system utan att dra en massa extern ventilation.
 
  • Gilla
Övv
  • Laddar…
T
Jag har nog svårt att tro att alternativet med en avfuktare skulle fungera., speciellt med tidskriteriet 2-3h. En avfuktare tar ju vatten från luften och att vattnet skulle avdunsta snabbare från kläderna om fuktigheten i rummet sänks så låter osannolikt. Jag tycker det är rimligt att anta att man knappast förkortar torktiden (väsentligt) med att använda en avfuktare. Däremot så mår antagligen utrymmet bättre av det om maskinell ventilation saknas.
 
W Walle99 skrev:
Har ett mikroskopiskt badrum. Kanske 3-4 kvadrat. Får därför inte in ett torkskåp som jag egentligen tänkt. Jag skulle ändå vilja ha möjlighet att torka tvätt på 2-3 timmar. (OBS ej tumlare pga av ömtåliga plagg). Vad tror ni om lösningarna nedan?

1. Min första tanke är en rejält överdimensionerad avfuktare med stark fläkt. Det är inte mycket luft att cirkulera och det borde då tvinga fukten ur kläderna snabbt?

2. Finns det några temporära (monterbara) torkskåpslösningar. Typ ett vanligt ihopfällbart tvättställ med plastöverdrag, fläkt och värme?

3. Kan man ha ett litet torkskåp utanför badrummet, dolt i ett högskåp eller liknande. Då som slutet system utan att dra en massa extern ventilation.
Alt 1 med avfuktare kommer att funka bra men inte så snabbt som du vill. Använder själv avfuktare i min tvättstuga. Jeans får du räkna med minst över natten. Funktionskläder betydligt fortare men inte säker tre timmar. Sedan beror det förstås på hur kraftigt centrifugerad tvätten är, och om det är vinter och torr luft inomhus, eller sommar och hög luftfuktighet.
 
T Turbo_Tail skrev:
Jag har nog svårt att tro att alternativet med en avfuktare skulle fungera., speciellt med tidskriteriet 2-3h. En avfuktare tar ju vatten från luften och att vattnet skulle avdunsta snabbare från kläderna om fuktigheten i rummet sänks så låter osannolikt. Jag tycker det är rimligt att anta att man knappast förkortar torktiden (väsentligt) med att använda en avfuktare. Däremot så mår antagligen utrymmet bättre av det om maskinell ventilation saknas.
Jo det är precis så det fungerar :D
Den relativa luftfuktigheten avgör hur snabbt kläderna torkar. Och vind hjälper till. Men du har rätt i att det inte går så snabbt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag kör alternativ 1 i ett minimalt badrum. Det fungerar och tvätten torkar mycket snabbt (några timmar) när den fladdrar i luftdraget från avfuktaren.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kör alternativ 1 i ett minimalt badrum. Det fungerar och tvätten torkar mycket snabbt (några timmar) när den fladdrar i luftdraget från avfuktaren.
Jag tror nog att det är luftdraget som torkar kläderna - inte avfuktaren i sig. Den är nog mest till för att betjäna el-bolagen. Kanske trådskaparen borde testa en fläkt för 150-200 kr?
 
Jag brukar torka tvätten under luftvärmepumpen på sommaren.. Fullt flås på fläkten så torkar det mesta förutom jeans på några timmar.... Så möjligen att det funkar med bara en fläkt...

Hade torkrum i tvättstugan i en lägenhet jag bodde i, och där var det bara en byggfläkt som värmde luften, det var helt poänglöst...
 
Claes Sörmland
T Turbo_Tail skrev:
Jag tror nog att det är luftdraget som torkar kläderna - inte avfuktaren i sig. Den är nog mest till för att betjäna el-bolagen. Kanske trådskaparen borde testa en fläkt för 150-200 kr?
Ditt resonemang kan stämma i ett välventilerat badrum under eldningssäsongen (när den relativa luftfuktigheten är låg). Men så här på sensommaren är luftfuktigheten hög och det lilla badrummet har i mitt fall minimal ventilation. Då krävs avfuktaren för att det ska gå fort med torkningen. Utan avfuktning blir det bara tropikerna i det lilla rummet på några minuter och sen torkar knappt tvätten.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 2 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Jag tror nog att det är luftdraget som torkar kläderna - inte avfuktaren i sig. Den är nog mest till för att betjäna el-bolagen. Kanske trådskaparen borde testa en fläkt för 150-200 kr?
Kort svar, du tror fel.
Om du blåser fuktig luft mättad med vatten kommer inget mer vatten lämna kläderna.
Om du blåser torr luft över kläderna så lämnar vatten kläderna, ju torrare luft desto fortare..

Som svar till TS:
2-3h för en full maskin är snabbt..
Vi kommmer i närheten med en rejäl avfuktare, extra fläkt som flyttar luften mellan kläderna och 25 grader eller varmare i torrkummet.
Om det inte är bara jeans då. :)
 
  • Gilla
Lane och 2 till
  • Laddar…
A
En del komoressortumlare kan torka med kall (20-30c) luft och det fungerar ju med många ömtåliga plagg. Andra har insatser för saker som inte får snurra runt, tex skor.
 
T
O [old rusty] skrev:
Om det inte är bara jeans då. :)
Jag tar nog på mig nytvättade jeans från föregående kväll från torkställningen varje morgon, utan avfuktare. Kanske ni borde kolla ventilationen..?
 
O [old rusty] skrev:
Som svar till TS:
2-3h för en full maskin är snabbt..
Vi kommmer i närheten med en rejäl avfuktare, extra fläkt som flyttar luften mellan kläderna och 25 grader eller varmare i torrkummet.
Om det inte är bara jeans då. :)
Vi är kanske något på spåren här. Bygghandeln är full av värmefläktar av olika slag. Det borde ju ändå vara en potent lösning. :) i synnerhet om de finns med integrerad avfuktare.
 
En vanlig avfuktare med kompressor lär fungera alldeles ypperligt.
Är ju bara att ställa den på lägsta möjliga luftfuktighet så jobbar den konstant och torkar tvätten fort.
Lär vara det bästa att pröva sig på
 
T Turbo_Tail skrev:
Jag tar nog på mig nytvättade jeans från föregående kväll från torkställningen varje morgon, utan avfuktare. Kanske ni borde kolla ventilationen..?
Jeansbyte varje dag?!
 
T
Kretikos Kretikos skrev:
Jeansbyte varje dag?!
Nja, ca två ggr i veckan men det hör väl inte hit? Kalsongerna byts dock varje dag om det är av intresse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.