A
En nyfiken fråga - är det inte en mäklares uppgift att värdera en fastighet och är därför kanske mer intressant för TS att kontakta en sådan för att höra om just värderingen? Om inget annat bör mäklaren ge fastighetsägaren tips och råd.

Oavsett - lycka till med värderingen och dina projekt. Håller tummarna att du får som du förväntar dig!
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
När det gäller värderingar så kan man ju gärna fråga mäklare, både när det gäller nuvarande värde och vad som kan höja värderingen.

Tillägg:
Blev visst två på det :)
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
En värdering från din bank är ju bara intressant om du vill låna på huset. En mäklare bryr sig knappast om denna bankvärdering om du planerar att sälja... Du har ju också en taxeringsvärdering från Boverket...
 
BirgitS
Sockerhög Sockerhög skrev:
En mäklare bryr sig knappast om denna bankvärdering om du planerar att sälja...
Precis, det brukar ju vara tvärtom, banken anlitar en mäklare för att göra värderingen.
 
  • Gilla
Sockerhög och 1 till
  • Laddar…
Ta dit en mäklare för att värdera bostaden och ta sen pappret du får med till banken.
Fiber och kommunalt avlopp skulle jag säga höjer värdet. En fungerande kakelugn är värt att betala extra för och även luft/luft är bättre än direktverkande el även om det kanske mest blir som komplement.
Svårt att värma upp ett helt hus med luft/luft om nu inte hela huset bara är ett rum.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Sockerhög Sockerhög skrev:
En värdering från din bank är ju bara intressant om du vill låna på huset. En mäklare bryr sig knappast om denna bankvärdering om du planerar att sälja... Du har ju också en taxeringsvärdering från Boverket...
Jo det är ju det jag ska göra men det är ju mäklaren som värderar, värderingen är ju underlag till hur stort lån som blir beviljat.
Taxeringsvärdet blir ju också högre satt med vissa renoveringar tex anslutning till kommunala avloppet och kakelugn

L Lottath skrev:
De vill ha en ny värdering innan jag får flytta bolånen till dem så det kanske är olika vart man bor, så här på småställen är de kanske mer noga. Jag får nog flytta lånen utan att ha renoverat men det är ju för att jag skulle vilja låna höja lånet i samband med flytten, därför vill jag ju att de värderar högre än vad jag har lån
 
Stefflo Stefflo skrev:
Ta dit en mäklare för att värdera bostaden och ta sen pappret du får med till banken.
Fiber och kommunalt avlopp skulle jag säga höjer värdet. En fungerande kakelugn är värt att betala extra för och även luft/luft är bättre än direktverkande el även om det kanske mest blir som komplement.
Svårt att värma upp ett helt hus med luft/luft om nu inte hela huset bara är ett rum.
Ja jag får avvakta lite, det du skriver om uppvärmning är sant, har lösa oljeelement som tillägg på vintern men tänkte att det kanske inte mäklaren sätter på minussidan om jag inte nämner det..skulle ju överleva utan men då får jag frysa. Självklart ska jag värdera hos en riktig mäklare men ville kolla erfarenheter här först så jag vet vad jag ska lägga krutet på för att få högre värderat. Är tacksam för alla svar!
 
Petepeteee skrev:
En nyfiken fråga - är det inte en mäklares uppgift att värdera en fastighet och är därför kanske mer intressant för TS att kontakta en sådan för att höra om just värderingen? Om inget annat bör mäklaren ge fastighetsägaren tips och råd.

Oavsett - lycka till med värderingen och dina projekt. Håller tummarna att du får som du förväntar

Tack, jo självklart men var bara nyfiken på hur mycket renoveringar är värda
 
L Lottath skrev:
Ja jag får avvakta lite, det du skriver om uppvärmning är sant, har lösa oljeelement som tillägg på vintern men tänkte att det kanske inte mäklaren sätter på minussidan om jag inte nämner det..skulle ju överleva utan men då får jag frysa. Självklart ska jag värdera hos en riktig mäklare men ville kolla erfarenheter här först så jag vet vad jag ska lägga krutet på för att få högre värderat. Är tacksam för alla svar!
Beror på när du köpt huset men har också varit en generell prisökning så länge huset inte ligger i helt fel område.
Ska du satsa på något som ger mest tillbaka så är det nog nya tapeter och golv om man gör det ordentligt. Klart ett nytt kök och nytt badrum är mycket värt men det kostar också mycket mer att göra så procentuellt skulle jag säga tapeter och nya eller fixade golv.

Fiber är viktigare än vad folk tror. Jag själv ratade ett antal hus som inte hade fiber och vissa där det inte ens fanns i gatan. Många nu för tiden vill ha möjlighet att jobba hemifrån och liknande och då är fiber perfekt.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
A
Jag instämmer helt med ovan.

Allting digitaliseras och många jobbar hemifrån. Mitt krav var och är fortfarande fiber. Det är inte bara för hastigheten, det är även pga stabiliteten i jämförelse med andra tekniker.

Golv, tapeter/färg och liknande ytliga renoveringar gör mycket mer än vad man tror.

Tror du inte på kärlek vid första ögonkastet? ;)
 
  • Gilla
Lottath
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Beror på när du köpt huset men har också varit en generell prisökning så länge huset inte ligger i helt fel område.
Ska du satsa på något som ger mest tillbaka så är det nog nya tapeter och golv om man gör det ordentligt. Klart ett nytt kök och nytt badrum är mycket värt men det kostar också mycket mer att göra så procentuellt skulle jag säga tapeter och nya eller fixade golv.

Fiber är viktigare än vad folk tror. Jag själv ratade ett antal hus som inte hade fiber och vissa där det inte ens fanns i gatan. Många nu för tiden vill ha möjlighet att jobba hemifrån och liknande och då är fiber perfekt.
Det är nästa på listan, nytt golv o nya tapeter i flera av rummen.
Tack för svar
 
Petepeteee skrev:
Jag instämmer helt med ovan.

Allting digitaliseras och många jobbar hemifrån. Mitt krav var och är fortfarande fiber. Det är inte bara för hastigheten, det är även pga stabiliteten i jämförelse med andra tekniker.

Golv, tapeter/färg och liknande ytliga renoveringar gör mycket mer än vad man tror.

Tror du inte på kärlek vid första ögonkastet? ;)
Frågan är ju om värderingsmannen gör det!
Jag älskar redan mitt hus, ibland i alla fall -när det inte bråkar med mig..
 
BirgitS
L Lottath skrev:
Självklart ska jag värdera hos en riktig mäklare men ville kolla erfarenheter här först så jag vet vad jag ska lägga krutet på för att få högre värderat.
Men det är just det som ett par mäklare kan hjälpa dig med. De vet vad som drar folk och vilka åtgärder som höjer värdet. Sånt varierar mellan olika områden och prislägen så det är svårt att svara på det i ett forum. Det kan ju vara något särskilt med ditt hus som drar ner värdet och då gäller det att åtgärda just det.
 
  • Gilla
Lottath
  • Laddar…
BirgitS
L Lottath skrev:
Frågan är ju om värderingsmannen gör det!
Värderingsmän (mäklare) vet mycket väl vad som är efterfrågat, och hur det påverkar priset i just ditt område. Om det är ett område, eller ett hus, som mest småbarnsfamiljer är intresserade av är det annorlunda saker än om det gäller familjer med tonåringar eller par med utflugna barn. Hur man målar och tapetserar etc. bör också anpassas efter målgruppen.
 
A
L Lottath skrev:
Frågan är ju om värderingsmannen gör det!
Jag älskar redan mitt hus, ibland i alla fall -när det inte bråkar med mig..
Hur länge har du tänkt bo kvar i huset? Är den lägre belåningsgraden den enda parametern?

Är det enbart för den lägre räntan samtidigt som saknar planer på att sälja snart, så hade jag avrått dig från att stress renovera. Oavsett om du belånar huset eller investerar sparpengar så kommer detta vara en tillfällig lösning. Räntan är historiskt lågt och kommer att höjas - när i framtiden låter jag vara osagt.

Vi lever i en spännande tid nu med bl.a. en väldigt svag krona och oroliga bostadspriser. Utan att gå in i fördjupade diskussioner om nationalekonomin menar jag att din belåningsgrad kan istället öka snart igen om bostadspriserna sjunker och än värre när räntan ökar. Det vill vi givetvis undvika.

Har du inga planer på att flytta snart, hade jag istället gjort följande:

- Amorterat varje månad eller en klumpsumma så får du givetvis en lägre belåningsgrad övertid eller på direkten - om du nu prompt måste ha det.
- Med alla nisch banker idag kan du enkelt låta de slåss om dig. Skandia, SBAB, Avanza och många andra banker har rätt låga räntor idag jämfört med storbankerna.
- Renovera efter behov, men töm inte ditt buffertkonto och belåna inte huset om du inte måste.
- Investera dina pengar med låg/medel risk. Även om du inte blir rik kan det ge dig minst 2-5% över tid. Bara där hade du gjort större besparingar än vad den lägre räntesänkningen hade givit dig (givetvis finns det en risk att du kan förlora din investering, men med lägre risk och lång tidshorisont kan det ge bra avkastning).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.