Vet inte om detta är rätt forum för frågan!
Då jag planerar att lägga om huslån och värdera huset. Funderar på om det finns någon schablon på hur mycket huset ökar i värde av renovering i stora drag de stora renoveringar jag gjort sedan värdering för ca 5 år sen är:

-dragit in fiber
-renoverat kakelugn, den var utdömd innan
-Bytt från direktvärmande el till luftvärme och kakelugn
-köpt villalarm för ca 30 000
-anslutit till kommunalt avlopp från enskilt avlopp
-bytt ut de äldsta avlopp och vattenledningars inne.
 
Redigerat:
Det mesta är ju bara underhåll av det, kommunalt vatten är värdehöjande dock.
Larm skulle jag säga inte tillför ett dugg.
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Ok, larm kan jag förstå men att byta från direktvärmande el borde ju öka värdet eftersom det tar ner priset att ha eluppvärmning? Fiber tycker jag är konstigt om det inte ökar värdet också men du har säkert rätt även om det inte borde vara så :) tack för ditt svar, lutar väl i så fall åt att vänta med värdering tills jag gjort lite mer, planerar att bygga altan och isolera o glasa in min befintliga, det borde ju öka värdet i alla fall.
 
Fast det är kanske så att såna renoveringar inte ökar värdet i sig men att det blir högre pris vid budgivning vid försäljning
 
A
Jag skulle påstå att fiber ”ökar” värderingen. En bekant försöker sälja sin villa byggd 2010 som saknar fiber och jag kan bara säga att det är rätt tufft för mäklaren.

Luftvärme? Menar du luft-luft värmepump? Om ja, så är det kanske en värdeminskning, luft-luft skall främst användas som ett komplement till element.

kommunalt vatten är bra.

Renoveringar av synliga ytor / vitvaror / fönster / el / etc. är väl det som ger mest värdeökning på en fastighet - rätta mig om jag har fel.

Bara mina åsikter - ingen expert inom området.
 
  • Gilla
Alexanderfridlund
  • Laddar…
Det är alltid svårt men absolut kan ju tex en köpare bli sugen och bjuder extra för att kakelugnen fungerar men som värdehöjande i lån kan det knappast räknas.
Jag har en känsla av att banker vill se rejäla och lätträknade (ekonomiskt) åtgärder, tillbyggnad tex är ju lätt att räkna på medans ett fungerande avlopp mer känns som att det skulle man redan räknat med.
 
Det mesta ökar värdet med samma som kostnaden är. Kostar fiber 20k ökar värdet 20k. Sen är nog den allmänna prisuppgången det stora, om det inte är i extrem glesbygd. Hos oss har nog allmänna ökningen varit typ 50% på fem år. (landsbygd men hyggligt nära mellanstora städer)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Petepeteee skrev:
Jag skulle påstå att fiber ”ökar” värderingen. En bekant försöker sälja sin villa byggd 2010 som saknar fiber och jag kan bara säga att det är rätt tufft för mäklaren.

Luftvärme? Menar du luft-luft värmepump? Om ja, så är det kanske en värdeminskning, luft-luft skall främst användas som ett komplement till element.

kommunalt vatten är bra.

Renoveringar av synliga ytor / vitvaror / fönster / el / etc. är väl det som ger mest värdeökning på en fastighet - rätta mig om jag har fel.

Bara mina åsikter - ingen expert inom området.
Är kanske lite beroende på vart man bor också, inte många här som vill ha direktvärmande el som uppvärmning. Om man läser på förra värderingen så står elvärme och enskilt avlopp på negativt listan o kakelugn på positivt och då var det ändå eldningsförbud på den. Jag vet inte så mycket om sånt här heller..
Håller även på att måla fasad och fönster o renoverar smått inne. Har helrenoverat en toalett, nya vitvaror i kök osv så jag hoppas få låna mer när jag byter bank så funderar på vad som är viktigast att lägga tid och pengar på.
Tack för era svar!
 
S swirve skrev:
Det mesta ökar värdet med samma som kostnaden är. Kostar fiber 20k ökar värdet 20k. Sen är nog den allmänna prisuppgången det stora, om det inte är i extrem glesbygd. Hos oss har nog allmänna ökningen varit typ 50% på fem år. (landsbygd men hyggligt nära mellanstora städer)
Jag bor i en håla så husvärdens är inte så höga här men då är ju inte befintliga lån så höga heller. Mitt hus ligger i ett av de attraktivare områdena och har bra läge och stor trädgård så där är nog det största värdet men mitt hus är ett av de äldsta och med minst värde i området så tänkte komma upp i lite högre standard.
Ja vi får väl se hur mycket jag hinner med, vill passa på att eventuellt höja huslånet samtidigt som jag byter bank, är väl lättare att få än att få låna mer senare tänkte jag.
 
Finns ett par andra trådar om detta.

Får att få göra en ny värdering innan fem år har gått verkar det vara följande:
Ändrad planlösning
Nya rum
Mer än 20% av husvärdet i investeringar.

Dina punkter känns som löpande underhåll och inget som lär få banken att godta en omvärdering i förtid.
 
A
L Lottath skrev:
Är kanske lite beroende på vart man bor också, inte många här som vill ha direktvärmande el som uppvärmning. Om man läser på förra värderingen så står elvärme och enskilt avlopp på negativt listan o kakelugn på positivt och då var det ändå eldningsförbud på den. Jag vet inte så mycket om sånt här heller..
Håller även på att måla fasad och fönster o renoverar smått inne. Har helrenoverat en toalett, nya vitvaror i kök osv så jag hoppas få låna mer när jag byter bank så funderar på vad som är viktigast att lägga tid och pengar på.
Tack för era svar!

En påminnelse som du förmodligen redan känner till: om du väljer att renovera våtutrymmen själv så är det viktigt att utföra renoveringen på ett korrekt sätt. En fel utförd renovering som försäkringsbolaget inte godkänner kan i värsta fall bli onödigt dyrt för dig vid en eventuell skada.


Jag har aldrig behövt renovera när jag har bytt bank. Har precis bytt bank ca 4mån sedan och då sänktes även min belåningsgrad. Banken ville veta på ett ungefär vad huset är värt - sedan kollade de upp husen i området för att få en uppfattning om priserna. Efter det godkändes mina angivna uppgifter. Inte heller har någon tidigare bank som tex Handelsbanken någonsin frågat mig om renoveringar eller liknande när vi har pratat om värdering, etc. Men det kanske skiljer sig från stad, område och hustyp?
 
Det är ca 5 år sen sista värderingen är gjord, sen måste ju huset värderas vid flytt av lånen så om reglerna är så är det ju ännu viktigare att bli klar med de viktigaste renoveringen innan värdering. Eftersom värdet på huset var satt lågt då det var i stort behov av renovering skulle jag tro att även ”vanliga” renoveringar höjer värdet. Innan jag köpte var det inte gjort så mycket sen slutet på 70 tänker jag, mer än takbyte. Jaja, är väl ingen idé att spekulera, får väl hinna med så mycket jag kan innan värdering. Tack för alla svar
 
Petepeteee skrev:
En påminnelse som du förmodligen redan känner till: om du väljer att renovera våtutrymmen själv så är det viktigt att utföra renoveringen på ett korrekt sätt. En fel utförd renovering som försäkringsbolaget inte godkänner kan i värsta fall bli onödigt dyrt för dig vid en eventuell skada.


Jag har aldrig behövt renovera när jag har bytt bank. Har precis bytt bank ca 4mån sedan och då sänktes även min belåningsgrad. Banken ville veta på ett ungefär vad huset är värt - sedan kollade de upp husen i området för att få en uppfattning om priserna. Efter det godkändes mina angivna uppgifter. Inte heller har någon tidigare bank som tex Handelsbanken någonsin frågat mig om renoveringar eller liknande när vi har pratat om värdering, etc. Men det kanske skiljer sig från stad, område och hustyp?
De vill ha en ny värdering innan jag får flytta bolånen till dem så det kanske är olika vart man bor, så här på småställen är de kanske mer noga. Jag får nog flytta lånen utan att ha renoverat men det är ju för att jag skulle vilja låna höja lånet i samband med flytten, därför vill jag ju att de värderar högre än vad jag har lån på
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Som redan nämnts är läget det som påverkar priset mest; närhet till större städer också. Där jag bor tenderar fritidshusen få betydligt högre pris än åretruntbostäder. Infrastruktur och dålig kommunalpolitik (begränsad tillgång till arbete) påverkar fastighetspriserna i mycket hög grad. Fritidshus i det högre prisskiktet tyck vara relativt lättsålda i min trakt.

Vill man vara säker på att man framöver får valuta för nedlagda kostnader är det alltså flera parametrar som skall kollas - och stämma.
 
A
L Lottath skrev:
Vet inte om detta är rätt forum för frågan!
Då jag planerar att lägga om huslån och värdera huset. Funderar på om det finns någon schablon på hur mycket huset ökar i värde av renovering i stora drag de stora renoveringar jag gjort sedan värdering för ca 5 år sen är:

-dragit in fiber
-renoverat kakelugn, den var utdömd innan
-Bytt från direktvärmande el till luftvärme och kakelugn
-köpt villalarm för ca 30 000
-anslutit till kommunalt avlopp från enskilt avlopp
-bytt ut de äldsta avlopp och

Rent underhåll skulle jag säga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.