optimum
Vad är problemet?
Byggmax är lågpris med begränsat sortiment i butikerna.
Givetvis kan man då inte finna alla typer av varor direkt i butikerna.
De har det sortiment som de kan tjäna pengar på både i butik och webbhandel.
Kvalitetsmässigt ligger de på den nivån där tillräckligt många är nöjda och handlar där.

Deras hemsida är vad jag kan se betydligt bättre än de flesta andra byggvaruföretag.
Ge gärna exempel på webbsidor som är bättre och som säljer byggvaror,
Att de utökat sitt sortiment med t.ex. grästrimmers mm som de flesta bara finns via webben är för att de tjänar pengar på det.

Att de inte tar kontanter är för att det är enklare utan och risken för rån minskar.
Givetvis jobbigt för de byggare som kör svart och får betalning i kontanter.

Det här borde de flesta vuxna kunna inse.
 
  • Gilla
Lasse husbyggare och 2 till
  • Laddar…
Greven867 Greven867 skrev:
Ja köper en hel del virke och annat på byggmax och måste säga att det verkar helt ok. Men när ja pratar med endel snickare säger dom att deras inpregerade virke inte håller samma standard som dom andra stora handlarna, är det bara snack eller vad är eran erfarenhet om detta?
De har samma leverantörer som andra, så är det samma klassning skiljer det inte. Sedan kan det givetvis spela in var i landet man bor och hur den lokala virkesleverantörens batch ser ut vid tillfället.
Byggde altan i somras och jämförde med Optimeras dyrare trall som de sa hade högre klassning, men det var jämt skägg kvalitetsmässigt men Byggmax betydligt billigare, trots att jag har konto med rabatt hos Optimera.
 
  • Gilla
Lasse husbyggare
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vad är problemet?
Problemet är att Byggmax var bättre förr, så enkelt är det :)
Hemsidan var seg och krånglig förr också, men nu med flera tusen fler artiklar, naturligtvis ännu värre.
Och eftersom hemsidan alltid varit kass brukar jag söka på google och lättare få fram den produkt jag vill ha på Byggmax, men nu visar den ju massa alternativ som inte finns i butik, jag tvingas alltså använda deras sida, vilket tar mycket längre tid och är sämre att söka på.
De andra aktörerna har lika dåliga eller eller sämre sidor, men Bauhaus sida är väldigt mycket bättre än den var förr, även K-rauta har gått framåt på den fronten, medan Byggmax (enligt mitt tycke) backar.
Kontant/kort kvittar för mig.
Vill inte ha alla varorna från nätet i butiken, vill inte ha dem alls, de handlar jag från andra.

Jämför med Lidl mot Ica Maxi, vardagsmaten finns på Lidl, är avsevärt billigare, de har även lite krimskrams i några korgar (Byggmax för några år sedan alltså).
Maxi har nästan allt i livsmedelsväg, men även sågar, borrmaskiner, grillar, dammsugare, kläder, skor, poolkemikalier o.s.v. Men dyrare och det tar längre tid att hitta och ta sig igenom butiken.
 
Ska man välja lilla röret (vikt) , mellan röret eller stora röret om man vill ha 125mm?
:D
Butiken är inte längre av byggare för byggare.
Galvaniserat T-rör för ventilationsrör med 135 mm diameter på byggproduktwebbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skitkul! Åkte till BM för att köpa reglar, isolering m.m. Öppnar 10! Vet inte när de ändrat från 9. Är på Bauhaus nu.
 
platon1980 platon1980 skrev:
Gillade verkligen Byggmax för några år sedan, förhållandevis få produkter i sortimentet, men billigt och så gott som alltid allt på lager och enkelt att handla med personal som lärt sig det lilla sortimentet.
Idag är det rörigt, deras hemsida har blivit stökig som Bauhaus, massvis av produkter som bara finns på nätet, som är slut lokalt, men finns i andra städer o.s.v.
Jag tycker Byggmax bränt sina bästa kort, ändå köpte jag aktier, men handlar mer och mer på Bauhaus :dizzy:
Vad är problemet med att de har en parallell affär, det går ju att klicka endast butiksvaror när man söker på hemsidan?
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
platon1980 platon1980 skrev:
Skitkul! Åkte till BM för att köpa reglar, isolering m.m. Öppnar 10! Vet inte när de ändrat från 9. Är på Bauhaus nu.
Bauhaus har ju bäst öppettider, vinner över Hornbach med 1h påsöndagar
 
A AndersS skrev:
Problemet med affärskedjor som jagar tillväxt före lönsamhet.
Titta på Biltema hur deras sortiment är idag.
Biltema borde byta namn till, plast och skräp
 
platon1980 platon1980 skrev:
Volvo, Villa, Säl?
Ta det med en klackspark och säg att det är är vattenledningar och avloppsrör så vet han säkert.
Bara en liten fråga till dig, varför använde du inte terminalen som finns lite varstans?
 
Mats-S
optimum optimum skrev:
Hahaha
Internet fick sitt genombrott i början av -90 talet.
Internet är en fluga ...
;-)
 
sellgra sellgra skrev:
vilket centrallager pratar du om? :p byggmax får allt virke från dom närmaste såg osv.. (t.ex får sollefteå från SCA i väja/bollstabruk t.ex)
Jo, det märks här i västsverige där vi vanligtvis får virke från Derome, är det inte krokigt åt alla håll så är det extremt frodvuxet eller sprucket. Men panelbrädorna är så bra att man inte ens behöver kolla på dom, det är bara att lasta. Men dom står det "Siljan" i änden på...
 
A Andy78 skrev:
Ta det med en klackspark och säg att det är är vattenledningar och avloppsrör så vet han säkert.
Bara en liten fråga till dig, varför använde du inte terminalen som finns lite varstans?
Det var inte jag som letade efter VVS på Biltema.
 
platon1980 platon1980 skrev:
Gillade verkligen Byggmax för några år sedan, förhållandevis få produkter i sortimentet, men billigt och så gott som alltid allt på lager och enkelt att handla med personal som lärt sig det lilla sortimentet.
Idag är det rörigt, deras hemsida har blivit stökig som Bauhaus, massvis av produkter som bara finns på nätet, som är slut lokalt, men finns i andra städer o.s.v.
Jag tycker Byggmax bränt sina bästa kort, ändå köpte jag aktier, men handlar mer och mer på Bauhaus :dizzy:
Köp dina produkter på Horbach
alltid kunnig fd yrkes personal
bra priser
 
optimum optimum skrev:
Vad är problemet?
Byggmax är lågpris med begränsat sortiment i butikerna.
Givetvis kan man då inte finna alla typer av varor direkt i butikerna.
De har det sortiment som de kan tjäna pengar på både i butik och webbhandel.
Kvalitetsmässigt ligger de på den nivån där tillräckligt många är nöjda och handlar där.

Deras hemsida är vad jag kan se betydligt bättre än de flesta andra byggvaruföretag.
Ge gärna exempel på webbsidor som är bättre och som säljer byggvaror,
Att de utökat sitt sortiment med t.ex. grästrimmers mm som de flesta bara finns via webben är för att de tjänar pengar på det.

Att de inte tar kontanter är för att det är enklare utan och risken för rån minskar.
Givetvis jobbigt för de byggare som kör svart och får betalning i kontanter.

Det här borde de flesta vuxna kunna inse.
Varför skulle man ta betalningen i kontanter bara för man jobbar svart, det var längesen.
 
  • Gilla
Hsl5403
  • Laddar…
Byggmax är sällan billigare än andra lokala aktörer i mitt område.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.