Frun kom hem efter ett besök på Jula och hade spontanashoppat en greenworks optimow 1000. Jula sålde visningsexet för 3500kr och det gick inte att motstå.

https://www.jula.se/catalog/tradgar...e/robotgrasklippare/robotgrasklippare-007532/

Tanken var egentligen att köpa minsta Husqvarna eller en McCulloch R600. Men det här priset var för bra.

Vi har bara400m² gräs som är rätt platt men med lite buskar och träd.

Är det någon som har erfarenhet av den här klipparen? Greenworks övriga sortiment verkar ju inte direkt förtroendeingivande.
 
Jag har ingen erfarenhet alls av Greenworks, men om dom inte gör bra saker i övrigt så kan man ju vara tveksam till att dom är bra på mer avancerade saker som robotgräsklippare.

Priset kommer du naturligtvis inte i närheten av om du väljer ett av Husqvarnas märken, men slår du ut mellanskillnaden mellan Greenworks och en McCulloch R600 över kanske 10 år så och väger in det extra arbetet som en Greenworks kommer att innebära så är det kanske inte längre någon bra affär.
Dom flesta är nog överens om att Husqvarnas märken är bättre än alla andra, även om olika omständigheter kan göra andra märken till lämpligare val. Om du behöver spara dom tusenlappar det handlar om vet bara du.
 
Men greenworks utveckling sitter ju i jönköping. Nära till huskvarna... det kan nog vara en del kompetens som har spillt över. Sen vet jag inte om en del av gw:s sortiment är brandade kinagrejer.
 
T Tosse skrev:
Men greenworks utveckling sitter ju i jönköping. Nära till huskvarna... det kan nog vara en del kompetens som har spillt över. Sen vet jag inte om en del av gw:s sortiment är brandade kinagrejer.
Så länge Husqvarna inte äger Greenworks (vilket är fallet med Gardena och McCulloch) så spelar det naturligtvis ingen roll var utvecklingen sker. Dom kan dela byggnad utan att Greenworks klippare blir mer lika Husqvarnas för det. Allt viktigt är patenterat så oavsett om konkurrenterna vet hur man gör eller inte så kan dom inte använda det.
Guidekabelns patent har för övrigt gått ur vid nyårsskiftet 2018/2019 vad jag vet, så det är öppet får vem som helst att använda. Men Greenworks-modellen som tråden handlar om blir ju inte bättre för det eftersom den inte har någon.
 
Greenworks har ju faktiskt guide, så på det viset är den ju vettig.
Jag skulle lätt provat för det priset.
Kikade på en på Jula, och den kändes lite plastig jämfört med min 330X, men är bara kvalitén bra så är det ju inte hela värden. Men 10000 är nog lite överrösta.
Husqvarna är ju inte ett under alltid heller, men de brukar ju sällan stanna vilket jag ser som det bästa med min.
Jag har bytt en transformator och en display under garantitiden.
 
Oh, det är den klipparen, missade det. Jag kollade upp den tidigare i forumet: https://www.byggahus.se/forum/threads/optimow-greenworks.349777/
Trots guidekabel verkar den inte i närheten så bra som Husqvarnas märken. Men visst, vill man satsa på ett billigt märke så är väl den där en av dom mer intressanta.
 
Det blev ett test för att se hur den fungerade. Har två större Husqvarna på andra ställen med mycket mer gräs. Framtiden får utvisa om det var en bra affär.

Begränsningskabeln är peggad och fungerar bra. Guide kabeln är ännu inte nere och klipparen har svårt att hitta till en smalare del av tomten. Min placering av laddstationen under altanen är inte optimal men det är där den är mest ur vägen. Ska för få den att hitta in till laddaren med hjälp av guidekabeln.

Den hanterar begränsningskabeln på samma sätt som Husqvarna, alltså kör över, backar och vänder
 
Greenworks har ju inte funnits så länge så det tar väl lite tid innan dom är beprövade. Kommer ihåg när dom började plocka över designers från Gardena för typ 3 år sedan.
 
Man ska nog inte räkna bort Kineser alltid. Bara att kolla Xiaomi robotdamsugarna.
De har blivit bäst i test i flera olika tester.
Ska bli kul att höra mer om den, för intresse. Har en 2019 HQ 430X själv.
 
T toolman77 skrev:
Det blev ett test för att se hur den fungerade. Har två större Husqvarna på andra ställen med mycket mer gräs. Framtiden får utvisa om det var en bra affär.

Begränsningskabeln är peggad och fungerar bra. Guide kabeln är ännu inte nere och klipparen har svårt att hitta till en smalare del av tomten. Min placering av laddstationen under altanen är inte optimal men det är där den är mest ur vägen. Ska för få den att hitta in till laddaren med hjälp av guidekabeln.

Den hanterar begränsningskabeln på samma sätt som Husqvarna, alltså kör över, backar och vänder
Håll oss gärna uppdaterade
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Man ska nog inte räkna bort Kineser alltid. Bara att kolla Xiaomi robotdamsugarna.
De har blivit bäst i test i flera olika tester.
Ska bli kul att höra mer om den, för intresse. Har en 2019 HQ 430X själv.
Visst är det så. Skulle säga att typ 80% av kinaprodukter är skräp, men dom övriga 20% är istället riktigt bra. Rent generellt så brukar kineser (asiater?) vara dåliga på gränssnitt. Xiaomi är ett bra exempel. Deras mobiler A1, A2, A3 som kör Android one tillhör ju dom bästa mobiler som går att få tag per krona. Men deras övriga mobiler som har deras egna MIUI skulle jag inte ta emot gratis. Visst, det är långt ifrån det värsta exemplet på asiatiska gränssnitt, men det är trots allt en stor försämring jämfört med en orörd version av Android.
Jag har haft många kinesiska produkter genom åren, allt från DVD-spelare till dashcams. Hårdvaran och funktionerna är på topp, grässnitten är helt värdelösa.
Det blev lite offtopic :)
T toolman77 skrev:
Det blev ett test för att se hur den fungerade. Har två större Husqvarna på andra ställen med mycket mer gräs. Framtiden får utvisa om det var en bra affär.

Begränsningskabeln är peggad och fungerar bra. Guide kabeln är ännu inte nere och klipparen har svårt att hitta till en smalare del av tomten. Min placering av laddstationen under altanen är inte optimal men det är där den är mest ur vägen. Ska för få den att hitta in till laddaren med hjälp av guidekabeln.

Den hanterar begränsningskabeln på samma sätt som Husqvarna, alltså kör över, backar och vänder
Varierar den avståndet från kabeln när den följer den?
 
G golfgreen skrev:
Varierar den avståndet från kabeln när den följer den?
Guidekabeln är som sagt inte installerad ännu så där kan jag inte säga något begränsningsslingan är lagd så att klipparen slår i kanten istället för att möta slingan på de flesta ställena.

De Husqvarna 450x och 430 vi har på andra ställen upplever jag inte att de varierar avståndet till begränsningslinan, möjligen till guidekabeln men det har jag aldrig tänkt på. Vilket avstånd menar du att den varierar?
 
Laddstationen står under ett trädäck vilket egentligen inte är en optimal placering på gräsmattan men den är mest ur vägen, lite väderskyddad och det finns el. Den verkar hitta tillbaka för att ladda men har lite svårt att leta sig sig ut på framsidan av tomten där det är rätt smalt. Planen är därför att få ner begränsningskabeln ut åt det hållet och se om det går bättre

Optimalt vore att ha laddaren i ena hörnet och dra guidekabeln genom hela trädgården om jag fattar rätt.

Översiktsbild av en trädgård med en laddstation under ett trädäck och markerade begränsnings- och guidekablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att mot rekomendationen sätta hela laddstationen utanför gräsmattan och istället låta klipparen stöta på guidekabeln som leder den in till laddstationen. Återkommer med hur det går
Instruktionsdiagram för installation av en robotgräsklippares laddstation med guidekabel och begränsningskabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instruktionsblad för installation av begränsningskabel för robotgräsklippare, med tabell och olika scenarioexempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är instruktionen samma för automowern? De köptes med installation så jag har inte planerat dragningen där själv men åtminstone ena installationen så kan klipparen inte följa begränsningslinan utan måste använda guidekabeln för att komma hem igen.

Edit. texten på bilderna är lite suddig men blir tydligare om man klickar på den och förstorar.
 
Har nu lagt guiden enligt bilden ovan på prov och det verkar fungera. Alla delar av gräset ser ut att bli klippta. Är inte säker på hur ofta klipparen följer guiden ut men det borde gå att se i appen. Appen som jag fortfarande inte får kontakt med men är i kontakt med supporten om. Se svarar snabbt på svenska och jag tror de sitter i Malmö.
Närgränsad bild av en etikett på en Greenworks robotgräsklippare som visar modellinfo och varningstexter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också provat att lägga begränsning och guide som om klipparen stod utanför gräsmattan mot, vilket är mot instruktionerna i manualen. Den har hittat till laddaren varje gång. Tanken är att den ska få flytta upp på plattorna när jag sänkt stocken framför till gräsmattsnivå
Robotgräsklippare på gräsmatta med röd och grön markerad guide för klippningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
grymmeoffe
  • Laddar…
Nu är appen igång och det börjar gå att göra inställningar på riktigt.

Det går att ställa avståndet till guiden
Skärmavbild av gräsklipparens app för installationsinställningar med textinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och det går att ställa hur ofta den åker ut åt olika håll.
Skärmdump av en app för inställningar av startpunkter för en gräsklippare med reglage för avstånd och frekvens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.