P Prodigys skrev:
Den rundan ser ju inte ut att ha varit överlass iallafall
Nej iaf inte mer än typ 20kg :crysmile:
 
fgo fgo skrev:
Polerat diskbänken med autosol.
Så här blank har den aldrig varit :cool::cool:
Handjagat eller med maskin? Jag har förlikat mig med att min kommer vara jämnrepig för att jag aldrig tar tag i polerandet
 
Jag körde maskin.
Har polerhätta till excenterslipen. Sen körde jag lite för hand efter kaklet för att inte skita ner den vita fogen.
 
Har sågat betong för att dränera souterräng väggen på cyckelförrådet. Det jag trodde var en betongladd i vänsterkanten visade sig vara en del av källarväggen som togs bort för att göra en dörr när huset byggdes ut -97.

Planen är att det ska sluta läcka in när det regnar.

Före

Sågat område för dränering längs en souterrängväggs betong och tegel, med synlig mark och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
Uppgrävd dräneringsränna vid souterrängvägg med synlig gammal betong och källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
... [bild] ...
Är det nån som kan förklara den där grund...en för mig? Den är murad av nån sorts sten som gör att den lutar utåt? Är det en mur eller nån sorts platta? Är den sån runt hela huset?
 
Fortsatt jobb med badrummet. Spegelskåp, kommod, duschväggar. Till inklädnaden runt dörren kom sänksågen väl till pass, gött att slippa frihandssågning på klyvsågen då det skiljer typ 20 mm uppe och nere samt höger och vänster.
Det kommer bli trångt men ändå bra mycket bättre än det vi har. Renoverat badrum med nytt spegelskåp och kommod, duschväggar syns i spegeln, oavslutad inklädnad runt dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med kaklade väggar, duschhörna och vit badrumskommod med träbänkskiva och inbyggd diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med nya klinkergolv, vit kommod med träbänkskiva och integrerad diskho, samt duschvägg i glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum under arbete med installerat spegelskåp, kommod och dörrinklädnad i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Är det nån som kan förklara den där grund...en för mig? Den är murad av nån sorts sten som gör att den lutar utåt? Är det en mur eller nån sorts platta? Är den sån runt hela huset?
Det är en av många märkliga lösningar som kom med huset...

Det är fyra varv murstenar som tidigare var en mur i trädgården men nu är en del av ett förråd. Det är den typen av stenar som har en klack i bakkant för att fästa i varandra. Toppen av muren är gjuten med 15cm betong.

Muren tar alltså upp en höjdskillnad på tomten. Den vilar på en platta som tidigare hade 5cm sand och marksten och utgjorde golvet i förrådet. Vid regn laddades sanden med vatten som aldrig torkade ur.
 
Redigerat:
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
S
Hennke85 Hennke85 skrev:
Fortsatt jobb med badrummet. Spegelskåp, kommod, duschväggar. Till inklädnaden runt dörren kom sänksågen väl till pass, gött att slippa frihandssågning på klyvsågen då det skiljer typ 20 mm uppe och nere samt höger och vänster.
Det kommer bli trångt men ändå bra mycket bättre än det vi har.[bild] [bild] [bild] [bild]
Har ni tänkt på tilluft till badrummet? Oftast har man en badrumströskel med springa mot dörrbladet.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Har ni tänkt på tilluft till badrummet? Oftast har man en badrumströskel med springa mot dörrbladet.
I badrummet ska man ha frånluft.

Det håller väll inte säker vatten om man inte har uppvik mot tröskeln?
 
På något sätt måste det ju komma in ny luft när man ventilerar ut den gamla. Vanligtvis via en ventilerad tröskel.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
I badrummet ska man ha frånluft.

Det håller väll inte säker vatten om man inte har uppvik mot tröskeln?
Googla på ”badrumströskel”.
Uppvik av tätskiktet på insidan och falsen är djupare än karmens så det blir en luftning för luften som kommer in i badrummet.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
I badrummet ska man ha frånluft.

Det håller väll inte säker vatten om man inte har uppvik mot tröskeln?
Tätskiktet är uppvikt under tröskelplattan som är satt i silikon. Enligt vad jag har förstått så är det hur mycket fall man får mot brunnen som styr om man behöver våtrumströskel eller ej. Här sitter golvbrunnen ganska långt från dörren.

Givetvis är det springa mellan dörr och tröskel för att ny luft ska hitta in i badrummet.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det är höjdskillnaden från golvbrunn till lägsta kant på slutet av tätskiktet som räknas. Har du alltså tillräckligt med fall på golvet så behövs inget uppvik.

Hur mycket det ska ha kommer jag tyvärr inte ihåg
 
  • Gilla
sunkann och 1 till
  • Laddar…
tommib
Har vagt för mig att det är 2 cm men jag är väldigt osäker.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Byggt stommen till första innerväggen!

Trästommen till en ny innervägg i ett rum under renovering, med byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.