J Jixz skrev:
Norra Skåne eller vart i landet mer exakt?
Sydöstra
 
Om det ligger utanför detaljplanerat område (”på landet”) så ska det nog gå. Leta reda på lokala hantverkare, låt någon bonde i närheten gräva lite när han har tid. Stressa inte fram något.
 
Tuvis skrev:
Hej!
Jag har kommit över en billig vacker tomt och undrar nu vilket är bästa sättet för mig att bygga. Min budget är 1,5 milj. Går det överhuvudtaget att bygga hus med den budgeten? Hur går jag tillväga ? Jag har bra kontakter i form av hantverkare. Kan inget själv om bygge.
Tomten ligger så vackert och det är för mig en dröm att bo där.
Det ska vara enkelt boende ca 90m2.
Tips tack!!
T Tuvis skrev:
Hej!
Jag har kommit över en billig vacker tomt och undrar nu vilket är bästa sättet för mig att bygga. Min budget är 1,5 milj. Går det överhuvudtaget att bygga hus med den budgeten? Hur går jag tillväga ? Jag har bra kontakter i form av hantverkare. Kan inget själv om bygge.
Tomten ligger så vackert och det är för mig en dröm att bo där.
Det ska vara enkelt boende ca 90m2.
Tips tack!!
 
Hej!
Kolla in Hälsingehus hemsida. De har prisvärda hus med bra kvalitet. Jag har bra erfarenhet av dem.

Lycka till!

Eva
 
En god vän till mig byggde nyligen en billig stuga i vemdalsskalet. Han köpte 3st byggbodar/moduler som är själva stommen i stugan och lejde 2 st litauer som gjorde jobbet.
Tomten inklusive anslutningar kostade 520.000kr, modulerna 10.000kr, markarbete och transport 135.000 kr, arbetskraft, och allt byggmaterial 320.000kr.

Modulerna rensades invändigt på mellanväggar, el och VVS installationer.
En entreprenör utförde markarbetet, la ut betongbalkar som grund, transporterade modulerna 23 mil och lyfte dessa på plats.
Litauerna kapade bort det platta bärande innertaket (takhöjden blev nu 250cm istället för 210cm),monterade nya takstolar och nytt plåttak. Invändigt reglades alla ytterväggar på 45mm, det byggdes nya innerväggar, ny el drogs i hela stugan, det byggdes badrum, bastu och kök.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
T Tuvis skrev:
Jättefina små hus! Men där står inget pris någonstans.. Undras tro vad de kostar...
Du får kontakta dem för pris.... för priset beror på hur mycket som ska ingå. Typ med eller utan kök med mera.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Två stycken attefallshus, byggda tillsammans, borde ligga inom ramen.
Det är väl så att Attefallshus bara får byggas som ett komplementhus, dvs om det redan finns ett en- eller tvåbostadshus?
 
R Rogero skrev:
Det är väl så att Attefallshus bara får byggas som ett komplementhus, dvs om det redan finns ett en- eller tvåbostadshus?
Du måste väl ändå få bygga precis hur du vill förutsatt bygglov, sen vad man kallar det spelar väl mindre roll?
 
  • Gilla
Mormorsally och 1 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Du måste väl ändå få bygga precis hur du vill förutsatt bygglov, sen vad man kallar det spelar väl mindre roll?
Är du verkligen säker på detta eller är det bara som du tycker?
 
R Rogero skrev:
Det är väl så att Attefallshus bara får byggas som ett komplementhus, dvs om det redan finns ett en- eller tvåbostadshus?
Själva attefallshuset får man väl bygga men man får inte längre kalla det för attefallhus och måste byggas på samma sätt som reglerna för vanligt hus.
 
  • Gilla
Mormorsally och 1 till
  • Laddar…
R Rogero skrev:
Är du verkligen säker på detta eller är det bara som du tycker?
Nej, det är korrekt. Om du har bygglov att slå upp två attefallshus på tomten så har du. Att byggsatsen kallas attefallshus gör ju inte att man inte kan använda byggsatsen till något annat. Teoretiskt sett är det precis lika tillåtet att söka och få bygglov för att bygga ett hus av tio friggebodsbyggsatser från jula om man vill.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Själva attefallshuset får man väl bygga men man får inte längre kalla det för attefallhus och måste byggas på samma sätt som reglerna för vanligt hus.
Om man skriver att det ska vara Attefallshus så finns det regler för detta:
Utdrag ur Boverkets regler: Om ett attefallshus uppförs utan att anmälan görs eller startbesked har getts är det en olovlig byggnad, ett så kallat svartbygge. Byggnadsnämnden ska då ta ut en byggsanktionsavgift. Byggnadsnämnden kan också förelägga dig att återställa, till exempel genom rivning.
 
R Rogero skrev:
Om man skriver att det ska vara Attefallshus så finns det regler för detta:
Utdrag ur Boverkets regler: Om ett attefallshus uppförs utan att anmälan görs eller startbesked har getts är det en olovlig byggnad, ett så kallat svartbygge. Byggnadsnämnden ska då ta ut en byggsanktionsavgift. Byggnadsnämnden kan också förelägga dig att återställa, till exempel genom rivning.
Man söker naturligtvis bygglov för vanligt hus. Varför skulle någon vara så dum så de ansöker fel bygglov?
 
Kan du inte köpa ett par baracker och slå ihop? Då borde du kunna komma undan billigt.
 
Kolla möjligheten att köpa ett billigt hus och flytta till din tomt.
 
  • Gilla
EdSu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.