P Prodigys skrev:
Det jag saknar mest med byggmax är att man inte kan beställa deras "endast online-sortiment" till butik och hämta upp där. Dom bör ju få leveranser från sitt centrallager med jämna mellanrum och då borde man kunna trycka med lite mer grejor.
Byggmax har inte alla ”online-varor” i sitt eget central lager utan istället visar de alla varor som tillverkarens distributörer kan leverera, det är så de kan visa sådant stort sortiment.

Jag gjorde en beställning förra året på bland annat olika typer produkter för dränering (bland annat olika typer solering, m.m.) och fick då flera separata leveranser ifrån olika distributörer.
 
Trångt på brädgården är det på många ställen. Va inne på Bauhaus i Sisjön en gång, men nu kör jag ut vagnen på parkeringen och lastar, mycket smidigare
 
platon1980 platon1980 skrev:
Gillade verkligen Byggmax för några år sedan, förhållandevis få produkter i sortimentet, men billigt och så gott som alltid allt på lager och enkelt att handla med personal som lärt sig det lilla sortimentet.
Idag är det rörigt, deras hemsida har blivit stökig som Bauhaus, massvis av produkter som bara finns på nätet, som är slut lokalt, men finns i andra städer o.s.v.
Jag tycker Byggmax bränt sina bästa kort, ändå köpte jag aktier, men handlar mer och mer på Bauhaus :dizzy:
Men ”Idag är det rörigt, deras hemsida har blivit stökig som Bauhaus, massvis av produkter som bara finns på nätet, som är slut lokalt, men finns i andra städer o.s.v.”?
Nån som får ihop det?
 
P Prodigys skrev:
Det jag saknar mest med byggmax är att man inte kan beställa deras "endast online-sortiment" till butik och hämta upp där. Dom bör ju få leveranser från sitt centrallager med jämna mellanrum och då borde man kunna trycka med lite mer grejor.
Visste jag inte. Jag har beställt en hel del och fått det till min närmaste butik. Är det lokalt? Jag bor i Helsingborg.
 
A Apdos skrev:
Undvik deras "inFe" gipsskruv. Varannan skruv var obrukbar, rena skräpet.
På mitt lokala säljer de bara Heco, samma märke som många andra bygghandlare i stan?
 
platon1980 platon1980 skrev:
Gillade verkligen Byggmax för några år sedan, förhållandevis få produkter i sortimentet, men billigt och så gott som alltid allt på lager och enkelt att handla med personal som lärt sig det lilla sortimentet.
Idag är det rörigt, deras hemsida har blivit stökig som Bauhaus, massvis av produkter som bara finns på nätet, som är slut lokalt, men finns i andra städer o.s.v.
Jag tycker Byggmax bränt sina bästa kort, ändå köpte jag aktier, men handlar mer och mer på Bauhaus :dizzy:
Kan bara hålla med! Borås, var där igår och försökte hitta nåt... total katastrof!!
Slut med det nu. Betalar hellre lite mer för service, ordning och sortiment.
 
A AndreasS78 skrev:
Byggmax har inte alla ”online-varor” i sitt eget central lager utan istället visar de alla varor som tillverkarens distributörer kan leverera, det är så de kan visa sådant stort sortiment.

Jag gjorde en beställning förra året på bland annat olika typer produkter för dränering (bland annat olika typer solering, m.m.) och fick då flera separata leveranser ifrån olika distributörer.
Detta stämmer precis. "Centrallager" är ett förlegat begrepp. De flesta stora kedjor idag har dragit ned på sina kostnader genom att i avtalen med leverantörer kräva leverans direkt till butik. Det blir också allt vanligare att de hyr in sig på logisitkbolag som håller dem med lager och personal istället för att bygga och anställa eget. Detta för att skydda sig från att bli stående med ett dyrt lager och lagerpersonal när det blir fluktuationer i marknaden.
 
B Bygganytthus1 skrev:
Alla butiker expanderar och ökar sina sortiment för att konkurrensen blir större och större. Idag har du alltid bassortimentet i butik och det tar sällan slut, om det tar slut så är det oftast för att leverantören har svårt att få fram varorna, då brukar det påverka alla andra kedjor också förutsatt att dem har samma leverantörer. Angående hemsidan så har Byggmax valt att satsa på en ny hemsida som ska vara enklare för kunderna, du kan välja direkt uppe i högra fältet att endast butiksvaror ska visas när du söker, då blir det inte lika rörigt
Om kunden är missnöjd så ändra på kunden. Eller företaget. Vad är enklast?

Sedan finns det ju jourlivsbutiker som säljer stringtrosor vid mjölken. Vill BM vara ett sådant företag?
 
elpaco elpaco skrev:
Om kunden är missnöjd så ändra på kunden. Eller företaget. Vad är enklast?

Sedan finns det ju jourlivsbutiker som säljer stringtrosor vid mjölken. Vill BM vara ett sådant företag?
Som säljer mjölk och underkläder?
Och vad är skillnaden på stringtrosor o andra trodor vid mjölken?
 
H Herr mpm skrev:
Som säljer mjölk och underkläder?
Och vad är skillnaden på stringtrosor o andra trodor vid mjölken?
Det är samma skillnad som orkidéer eller solrosor vid trallskruven ..
 
L Lutte skrev:
Att det är stora skillnader mellan olika Byggmax butiker är nog inte så oväntat

Tycker "vår" butik sköter sig exemplariskt är allt för ofta tre eller fler som jobbar men visst blir det lite väntan ibland på att få saker uppmätt. Men aldrig så att man bara skiter i det.

Är väldigt sällan jag handlar på andra ställen än Byggmax, det blir dom gånger dom inte har det jag söker och då får man fara o pruta på Beijer
Helt rätt. Jag handlar på 3-4 olika i sydsverige. De är väldigt olika. Jag tror att deras plastchefer sätter stor prägel på sin butik. Min erfarenhet är att Byggmax inte går att använda som på-platslevernatör till byggen, men är helt OK för inköp där man själv hämtar grejorna.
 
A A. Forsblad skrev:
Kan bara hålla med! Borås, var där igår och försökte hitta nåt... total katastrof!!
Slut med det nu. Betalar hellre lite mer för service, ordning och sortiment.
Handlar också ofta i Borås, det varierar mycket från månad till månad. De verkar ha stor personalomsättning, ofta nya ansikten när man kommer. Jag vet att det först och främst är ett lågprisvaruhus så jag ställer mina förväntningar därefter och dubbelkollar att grejerna faktiskt finns i lager på hemsidan innan jag åker. Lagersaldot på hemsidan stämmer oftast (dock märkt att om det bara är ett fåtal i lager är risken hög att de sista 2-3 st är försvunna och ingen vet vart).

Sedan vill jag faktiskt skylla lite på kunderna också. Byggmax håller priserna nere genom att ha lite personal, och en del verkar missbruka det genom att tänka "äh det är ingen som ser" när de slarvar med grejerna. Jag har flera gånger sett par, förvånansvärt nog ofta medelålders (trodde det var ungdomar som inte kunde sköta sig?) som snabbt som attan river igenom virkeshögarna för att hitta de fina de vill ha... och slänger alla de inte vill ha i en hög mitt på gården eller framför hyllan och åker sedan därifrån. Svinigt beteende. Med så lite personal hinner butiken inte både ha någon i mätning/kassa, några som plockar fram grejer och någon som städar efter de hänsynslösa!
 
  • Ledsen
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Handlar också ofta i Borås, det varierar mycket från månad till månad. De verkar ha stor personalomsättning, ofta nya ansikten när man kommer. Jag vet att det först och främst är ett lågprisvaruhus så jag ställer mina förväntningar därefter och dubbelkollar att grejerna faktiskt finns i lager på hemsidan innan jag åker. Lagersaldot på hemsidan stämmer oftast (dock märkt att om det bara är ett fåtal i lager är risken hög att de sista 2-3 st är försvunna och ingen vet vart).

Sedan vill jag faktiskt skylla lite på kunderna också. Byggmax håller priserna nere genom att ha lite personal, och en del verkar missbruka det genom att tänka "äh det är ingen som ser" när de slarvar med grejerna. Jag har flera gånger sett par, förvånansvärt nog ofta medelålders (trodde det var ungdomar som inte kunde sköta sig?) som snabbt som attan river igenom virkeshögarna för att hitta de fina de vill ha... och slänger alla de inte vill ha i en hög mitt på gården eller framför hyllan och åker sedan därifrån. Svinigt beteende. Med så lite personal hinner butiken inte både ha någon i mätning/kassa, några som plockar fram grejer och någon som städar efter de hänsynslösa!
Håller med. Deras koncept bygger på ömsesidigt förtroende. Lite som IKEA, som låter oss montera möblerna. Vi kan ju slarva och skylla på IKEAs grejor, men de flesta klara ju detta.
 
elpaco elpaco skrev:
Det är samma skillnad som orkidéer eller solrosor vid trallskruven ..
Ja de e väll bra, då slipper man åka till 1 ställe till bara för en orkidè och spar tid o miljö
Det sa ju iof inget om skillnad på stringtrosa vid mjölken o en annan sorts trosa vid mjölken (
Boxertrosor, hipsters, hotpants, mammatrosor, tanga, g-stringeller c-string)
Och var skall servicebutiken ha trosorna?
 
Byggmax har ju öppnat här så nu har vi Woody, Jem&Fix, Beijers och nu Byggmax.
Var på Byggmax förra veckan för andra gången sedan de öppnade (Första gången var jag bara där för att titta lite efter en sak som var slut så de hänvisade mig till Jem&Fix) och den personen jag mötte där var trevlig och väldigt kunnande så det kändes riktigt bra. Eftersom jag ofta bygger småsaker hemma så tycker jag det är ett extremt plus att man kan såga till brädorna där så man får plats med dom i bilen. Ska erkänna, det var inte så många där som skulle såga så det slutade med att jag sågade 70% av allt jag skulle ha så det var bara att såga resterande 30% hemma innan det var dags att sätta ihop den.

Lokalerna var fina med, dock är det inte stort som i Jönköping men jag gillar att handla där och har dom inte det jag vill ha så finns det som sagt andra i närheten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.