Hej!
Jag har kommit över en billig vacker tomt och undrar nu vilket är bästa sättet för mig att bygga. Min budget är 1,5 milj. Går det överhuvudtaget att bygga hus med den budgeten? Hur går jag tillväga ? Jag har bra kontakter i form av hantverkare. Kan inget själv om bygge.
Tomten ligger så vackert och det är för mig en dröm att bo där.
Det ska vara enkelt boende ca 90m2.
Tips tack!!
 
  • Gilla
Fläktköparen och 3 till
  • Laddar…
harry73
Kanske, men det är inte mycket pengar.
Behöver du ny infartsväg, va-anläggning, el, fiber? Och ska det ingå i budgetten?

Vad är markförhållanden?
Sprängning, pålning?
 
Ja, jag vet.. snål budget.. är det bara en dröm eller går den att förverkliga..??
Nej, det ska inte ingå i budgeten, om du menar el o va som ska anslutas.Ev sprängning.. det vet jag inte än.
 
harry73
Jag tror inte du kommer att lyckas
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror inte du kommer att lyckas
Ok.. tack för info.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 4 till
  • Laddar…
Kollade och såg att Älvsbyhus höjt sin priser rejält också.
Kolla med leverantörerna hur billig byggsats du kan få.
 
  • Gilla
Sebster och 1 till
  • Laddar…
Jag tror absolut det kan funka, om inte alla anslutningsavgifter, grundarbeten etc. bli allt för dyra. Men du får nog räkna med att vara kreativ, att det tar längre tid och du behöver kanske lära dig några moment du kan utföra själv.

Finns ju att köpa en del begagnat. Kök säljs ofta på blocket för ett par tusenlappar inkl vitvaror. Då kan du ju bygga "tillfälligt" för att senare bekosta nytt kök när ekonomin tillåter!

Kör hårt, och skapa en tråd här om det blir aktuellt!
 
  • Gilla
maximm och 4 till
  • Laddar…
harry73
Leta också efter fritidshus
 
  • Gilla
total och 2 till
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
Jag tror absolut det kan funka, om inte alla anslutningsavgifter, grundarbeten etc. bli allt för dyra. Men du får nog räkna med att vara kreativ, att det tar längre tid och du behöver kanske lära dig några moment du kan utföra själv.

Finns ju att köpa en del begagnat. Kök säljs ofta på blocket för ett par tusenlappar inkl vitvaror. Då kan du ju bygga "tillfälligt" för att senare bekosta nytt kök när ekonomin tillåter!

Kör hårt, och skapa en tråd här om det blir aktuellt!
S swe.jocke skrev:
Jag tror absolut det kan funka, om inte alla anslutningsavgifter, grundarbeten etc. bli allt för dyra. Men du får nog räkna med att vara kreativ, att det tar längre tid och du behöver kanske lära dig några moment du kan utföra själv.

Finns ju att köpa en del begagnat. Kök säljs ofta på blocket för ett par tusenlappar inkl vitvaror. Då kan du ju bygga "tillfälligt" för att senare bekosta nytt kök när ekonomin tillåter!

Kör hårt, och skapa en tråd här om det blir aktuellt!
Tack! Det är Så jag tänkt.. men känt att det kanske inte funkar ändå... o då är det ju menlöst att drömma vidare liksom..
men jag ger mig inte förrän jag forskat i tillräckligt !!
 
  • Gilla
Monteras och 1 till
  • Laddar…
harry73
Grunden är en post som husföretag ofta använder för att göra en kalkyl som passar din budget.
Det betyder att de räknar med den billigaste enklaste grunden de kan hitta, och allt utöver det kommer att kosta dig mer.
Detta upptäcker du först när bygget är igång och fakturorna börjar droppa in.

Se till att ha markentreprenören på plats på tomten, diskutera vad som ska göras och ha en geoteknisk undersökning färdig innan entreprenören kommer med sin offert, och se till att offerten är baserad på dina förhållanden och inte optimala förhållanden.
Blir grundläggningen därefter betydligt dyrare, får du stå på dig.
 
  • Gilla
Tuvis
  • Laddar…
Hur ska du finansiera bygget? Om det är med lån så bör du höra med banken först, om du bygger själv så kan de vara petiga med att bevilja lån.
 
Hitta ett sådan här byggsats direkt från Polen/Baltikum om denna kostar 265 kkr i Sverige så bör den ligga på betydligt mindre där. (helt taget ur luften men med erfarenhet från byggmaterialpriserna i Polen=)

Kan du sedan hitta en vettig snickare på löpande räkning så bör de kunna få ihop byggsatsen på 10-12 dagar. När det är tätt bygger du vartefter du har råd. https://baseco.se/sv/hus-och-stugor/produkter/saxnas/
 
  • Gilla
Monteras och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Hur ska du finansiera bygget? Om det är med lån så bör du höra med banken först, om du bygger själv så kan de vara petiga med att bevilja lån.
Det är gjort!
 
  • Gilla
Bengt-54 och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Hitta ett sådan här byggsats direkt från Polen/Baltikum om denna kostar 265 kkr i Sverige så bör den ligga på betydligt mindre där. (helt taget ur luften men med erfarenhet från byggmaterialpriserna i Polen=)

Kan du sedan hitta en vettig snickare på löpande räkning så bör de kunna få ihop byggsatsen på 10-12 dagar. När det är tätt bygger du vartefter du har råd. [länk]
Tack snälla du för tips!!
Vet du om de byggsatserna är bra?
 
wildeside
Titta på https://www.lundqvisttravaru.se bygg som fritidshus för att hålla ned kostnaderna.
Ingen som kan förbjuda dej att flytta in och bo permanent.
 
  • Gilla
En apelsin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.