Hej.

Nu har jag tagit in ett antal offerter för installation av bergvärme och har mer eller mindre kommit överens med en installatör om att utföra jobbet. ( muntligt )
vi har skickat in anmälan till kommunen men inte fått svar än, dock så har jag ca en vecka efter fått en offert från en annan installatör som gjorde att jag började tänka om.
Första valet är en IVT Greenline HE C9 pris 140 000 efter ROT
Andra valet IVT GEO 512C pris 150 000 efter ROT.
och nu undrar jag om jag kan "avbyta " överenskommelse med första leverantören eller om det är kört.
vad är era åsikter om dessa ovan nämnda IVT ?
Jag var öppen med den första och sa vad jag fick för offert så sa han att han kan installera det men det kommer kosta 35 000 extra.
 
Vi fick en ivt geo512 installerad april i år. Har funkat kanon vad jag kan se.
 
K kibbe84 skrev:
Vi fick en ivt geo512 installerad april i år. Har funkat kanon vad jag kan se.
som jag har förstått så är det detsamma vattenvolym som är på 185L. men effekten och design som skiljer sig.
 
Jag tycker det är väldigt höga priser, men det är väl kanske den nivån man får räkna med i Stockholm?
 
Borrning ingår väl i priset?
 
useless useless skrev:
Jag tycker det är väldigt höga priser, men det är väl kanske den nivån man får räkna med i Stockholm?
Ja tyvärr. tog in många offerter och de flesta ligger mellan 150 - 180 tusen beroende på borrhålets djupt och vilken märke.

känner du någon som gör det billigare så är jag väldigtacksam för tipset =)
 
Al Yasso Al Yasso skrev:
som jag har förstått så är det detsamma vattenvolym som är på 185L. men effekten och design som skiljer sig.
Är ju betydligt mer än så.
Geo modellen är ju varvtalsstyrd, både kompressor och pumpar. Energieffektivare men mer som kan gå sönder.
 
A AndersS skrev:
Borrning ingår väl i priset?
Ja. men några tyckte att 120 meter räcker andra 160 etc..
C9 Killen vill borra 180 meter medan den andra 200m.
 
Vi borrade 180m. Tror vi gav ca 160" men då ingick det installation och material för 2 element i det priset.
Man lär ju få veta om den är bra/effektiv under vinter halvåret, nu går den ju bara för varmvattnet =)
 
  • Gilla
Al Yasso
  • Laddar…
Al Yasso Al Yasso skrev:
Ja. men några tyckte att 120 meter räcker andra 160 etc..
C9 Killen vill borra 180 meter medan den andra 200m.
För att veta vad som kan vara rätt måste du ange din energiförbrukning idag och storlek på hus, gärna byggnadsår, isolering, etc.
Alltid bra med lite mera info.
 
Oftast brukar man offerera kortast möjliga borrhål för att hålla nere priset. Det brukar löna sig i längden(?) att lägga på 15-20 meter och det brukar inte kosta så värst mycket.
Längre borra ger lite bättre verkningsgrad/lägre driftkostnad eftersom hålet blir lite varmare. Livslängden på borrhålet är dessutom betydligt längre än värmepumpen, så det ska funka till ett par generationer nyare värmepumpar med högre verkningsgrad och kanske nån utbyggnad av huset.
Så, med andra ord, snåla inte in på borrdjupet.
 
  • Gilla
Per Ola Persson och 2 till
  • Laddar…
Det är ju skönt att ha lite marginal på borrhålet. Man vet aldrig hur förhållandena förändras
 
useless useless skrev:
Oftast brukar man offerera kortast möjliga borrhål för att hålla nere priset. Det brukar löna sig i längden(?) att lägga på 15-20 meter och det brukar inte kosta så värst mycket.
Längre borra ger lite bättre verkningsgrad/lägre driftkostnad eftersom hålet blir lite varmare. Livslängden på borrhålet är dessutom betydligt längre än värmepumpen, så det ska funka till ett par generationer nyare värmepumpar med högre verkningsgrad och kanske nån utbyggnad av huset.
Så, med andra ord, snåla inte in på borrdjupet.
håller med till 100 och det är det var jag absolut inte vill snåla med.
men nu vet jag inte vilken jag ska välja och om jag kan bli skyldig om jag byter till en annan leverantör. som sagt inget skriftligt kontrakt bara muntligt överenskommelse.
 
A AndersS skrev:
För att veta vad som kan vara rätt måste du ange din energiförbrukning idag och storlek på hus, gärna byggnadsår, isolering, etc.
Alltid bra med lite mera info.
26 000 ink hushållsel
huset är från 1960
Isolering är tyvärr inte den bästa. då detär blåbetong
 
Borra 180-200m, som sagts ovan är meterpriset inte så blodigt så det är bättre att ha lite marginal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.