Så du ska visa att det är fel att bråka genom att bråka?
 
  • Gilla
Goshow och 4 till
  • Laddar…
Det finns ingen gräns för plantering så länge det är på ditt. Överhängande träd etc. Får dom beskära. Kanske lite Hallon och björnbär skulle passa?
 
Undra på att det blir krig här i världen. Verkar i mina öron helt sjukt att man vill sätta upp stora träd nära en grannes tomt. Är det för att inte ska få sol eller utsikt? Varför kan man inte diskutera och se om man kan hitta en bra lösning. Kan vi inte vara hyggliga mot varandra den tid vi har tillsammans på jorden. Ärligare att ta en diskussion, även om det rör upp känslor, än att jävlas, tycker jag.
 
  • Gilla
WestPete och 2 till
  • Laddar…
S StenQL skrev:
Jag tror att om TS eskalerar konflikten med grannen så kommer det ”komma tillbaka och bita henne i rumpan”. Vill TS sälja de avstyckade tomterna för bebyggelse, så är risken att nuvarande granne kommer att göra ännu mer ansträngningar för att jävlas, inklusive med potentiella köpare/nya grannar. Särskilt om TS eskalerar.

Att vara spekulant på tomt och planera husbygge blir nog helt enkelt inte lika attraktivt om man det innebär att man hamnar i korselden mellan två bråkande grannar. Det är heller inte ett så smickrande drag hos TS/säljaren om denne inte drar sig för ”stridsåtgärder” om man kommer ihop sig. Jag hade dragit mig för att köpa tomt under de förutsättningarna.

Jag menar inte att man ska lägga sig platt och lägga ner sina planer. Men att lugnt informera och försöka korrigera det man uppfattar som i bästa fall missförstånd och i värsta fall lögner, och samtidigt fortsätta med sina planer är inte att lägga sig platt, det är bara att inte nappa på grannens invit till bråk. Om grannen inte ändrar sig, så tror jag det bästa är att helt enkelt strunta i det av grannens invändningar man inte köper.
Det finns dock redan bestämmelser kring bebyggelse ute på landet så grannen kommer inte kunna att påverka något negativt för de som skall bygga. Allt är liksom redan bestämt av kommun. Välkommen till landet ;)

Min uppfattning är efter samtalet med grannen att träd som skymmer osv är det sämsta man kan tänka sig.
Det som du beskriver är just i grannens ögon att lägga sig platt. De kommer att fortsätta tills de får motstånd, min erfarenhet.
I vanliga fall skulle jag nog göra som du säger att ignorera, vilket jag säkerligen skulle göra mot den andra grannen som inkom med yttrande om de skulle välja att överklaga.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det borde kunna vara ett tidsmässigt problem. OM de överklagar i alla instanser, så kan det ta åtskilliga år. Framförallt om de är duktiga på att förhala. Sätter i system att alltid vänta till sista dagen med att skicka in kompletterande handlingar, se till att det alltid finns lite brister i handlingarna, så får de anstånd med att komplettera osv.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag förstår att man vill hämnas på någon för att dom är besvärliga, det känns skönt. Men gör inte det, håll dig själv så onödigt trevlig som möjligt och håll kontakten minimal. Dom kan ju fortfarande låta bli att överklaga. Låt dom ha kvar stallplatsen och se om dom överklagar. Överklagar dom så är det bara att säga upp deras plats och ha inget mer med dom att göra. Slösa inte bort din livsenergi och tid på att försöka göra situationen sämre.
Ja, jag kommer naturligtvis inget göra förrän man vet var de står. Detta är bara ett uppmålat scenario.
Jag är övertrevlig än så länge :)
Dessutom har jag sagt att jag är mer än behjälplig att hjälpa dem till en bättre upplevelse. Plantera häckar eller annat mellan dem och grannarna om de mot all förmodan skulle se dem. Samt andra saker.


EDIT:
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det borde kunna vara ett tidsmässigt problem. OM de överklagar i alla instanser, så kan det ta åtskilliga år. Framförallt om de är duktiga på att förhala. Sätter i system att alltid vänta till sista dagen med att skicka in kompletterande handlingar, se till att det alltid finns lite brister i handlingarna, så får de anstånd med att komplettera osv.
Ja, så kan det bli. Detta skall väl dock vara korrigerat att man inte längre skall kunna förhala på detta vis?
 
Dryga grannar har man varit med om men planera inte runt om för att djävlas, det kan slå tillbaka.

Däremot kan du ju "bruka" marken genom att planera energiskog, Pil växer snabbt, men måste skördas ofta.
Men för långsiktig skogbruk är gran bäst, de växer högt och tätt första 20 åren, sen börjar de bli fulare och skymmer typ allt.
Gran ska man skörda efter 80 år men är lämplig att gallra när de når 15 meter, då blir det ingen vacker syn att se dött ris längs ner. Om man planerar tätt kan man inte heller gå där, men det är ju inte meningen heller i ett skogbruk.

Så i miljöns tecken är gran bra att planera för ett hållbart skogbruk
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Tuja är bra om man ska jävlas kan ja tycka, tät stor och grön året om, samt blir inga stora grenar som riskerar att växa in på annans tomt o ställa till det;)
 
  • Tujaheck, grön och tät, sedd från ett fönster med gräsmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Patzie skrev:
Tuja är bra om man ska jävlas kan ja tycka, tät stor och grön året om, samt blir inga stora grenar som riskerar att växa in på annans tomt o ställa till det;)
Riktigt bra. Dessutom blir det ett naturligt komplement. alternativt gran
 
I ett fall i närheten lyckades en granne stoppa ett nybygge mellan sig och en sjö (låg andra hus närmare sjön) ett par hundra meter bort, var någon slags obrukad jordbruksmark/hagmark, motiveringen var att det skulle ta bort deras sjöutsikt, i vilket fall är där numera en liten trevlig fruktodling typ 40 gånger 5 meter framför huset så sjöutsikten är borta...
 
  • Gilla
MiWi och 2 till
  • Laddar…
P Ponnyfarm skrev:
Ja, det kanske är bättre med någon tråkig häck som blir hög. Har all tid i världen så väntan är inget problem. Men ju snabbare det växer desto bättre.

Dessvärre är jag långsint när den andra parten går över en viss gräns. Jag är extremt snäll och hjälpsam fram till den gränsen. ytterligare en granne som kom in med yttran som jag inte har några som helst problem med. Det handlar lite om hur man skriver och vad. Om du förstår vad jag menar :)

Tack för tips i alla fall
Prova med liguster, dessa kan man köpa i "färdig höjd", 1,6 - 2 m på vissa plantskolor. Tät o fin häck sommar som vinter.
Ger "tyvärr" inte en massa löv.
 
P Ponnyfarm skrev:
Hejsan!

Ansökt om förhandsbesked och fått positivt besked. Trots yttrande av granne som både ljög och baktalade oss.

Nu misstänker jag att grannen tänker överklaga varvid jag tänker plantera träd runt deras tomt, äger marken runt, samt säga upp deras plats i vårat stall. Jag tar det alltså personligt om de tänker överklaga med tanke på vad de skrev.
Om de inte överklagar tänker jag fortsätta med god grannsämja då jag anser att man i alla fall har rätten att säga vad man tycker men där går också gränsen.

Jag har gjort allt i min makt med hög kulle mellan och snårig sikt mot de 2 tilltänkta tomterna.

Jag bor på landet utanför detaljplan men har endast hittat vad som gäller för planlagt område.

Hur nära kan jag plantera när det ligger utanför detaljplan? Och hur höga träd? Ok att blockera helt likt häck?

Vilka träd lämpar sig bäst och ger mest arbete gällande löv osv...

Tackar för svar.
Jag skulle satsa på hassel. Växer fort och blir högt.
 
Det som slår mig efter att ha läst denna tråden är att vilken fantastiskt vacker, förstående och mysig värld vi lever i. Ingen har några onda tankar om sina grannar eller kan tänka sig att "ge igen" eller "markera" mot upplevda övertramp. Vart lever ni i vårt avlånga land? Då detta går tvärt mot det mesta jag upplever med vår samtid blir jag lite förundrad. Dessutom: vad gör alla ni pacifister som älskar grannar då det blir konflikt? Lägger er platt för att bibehålla er verklighet? Det tycks mig att alla människor på det här forumet är upplysta fredsvänner där allt löses med kommunikation … I alla fall när problemet är någon annans … DET attributet frodas dock i vårt moder Svea.
 
Njae så är det väl inte. Klart det kan gå hett till men hämd brukar inte lösa något ;) att sätta ner foten är en helt annan sak, där är ju tanken att det ska få någon att ändra sitt felaktiga beteende.

Grannfejd gör sig bäst på TV ;)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.