E
Att riva ut och kassera helt oanvänd inredning är dock resursslöseri på ett individuellt plan.

Att planlösningen är densamma i samtliga lägenheter, av samma typ och storlek, är en självklarhet eftersom det annars inte skulle gå att prefabricera elementen på ett vettigt sätt.

Ytskikt däremot är mer regel än undantag att varje köpare får välja själv vid nyproduktion. Till en viss gräns så klart. Men att ommålning eller tapetsering gjord i efterhand skulle resultera i "sopberg med byggvaror" tvivlar jag starkt på.
 
E Emil_K skrev:
Naivt att tro att detta görs av någon som helst annan anledning än att fastighetsförsäljaren maximerar vinsten på ett kreativt sätt
Varför skulle utvecklaren tjäna en enda krona mer på detta alternativ?

Vad är det som är orimligt eller fel med de skäl som uppgetts?

Produktionskostnaderna för bostäder är så höga idag att även folk med genomsnittliga inkomster har knepigt att klara finansinspektionens krav för att kunna köpa. Genom att sälja en ofärdig bostad kan därmed köpeskillingen bli lägre. Och det öppnar upp möjligheter för fler att köpa. Precis som man säger.

Ett annat alternativ är att BRF får låna mycket mer. Då minskar köpeskillingen (och månadsavgiften ökar). Men där stöter man på problem med långivare till BRF. Men provas så vi får se hur det utvecklar sig.

Har du något annat förslag (som inte är baserat på kriminalitet)?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
N NaNda skrev:
Även om lägenheterna är i den funktion så att de klarar kraven om säkerhet för att en boende ska flytta in exempelvis godkänd ventilation, elinstallationerna är ok, vatten och avlopp fungerar och godkända värden för tappvatten osv. Så finns det stora risker med detta men även fördelar för utvecklarna.

Får kunden förslag på vilka väggar och vart ska kunna kompletteras?

1. Om inte så gör utvecklaren sig en tjänst för att slippa tillgänglighetsanpassa alla ytor och slipper kraven för stångländ skåpsutrymmen och bänkskiva om man säljer lägenheten som en stor 1a så kan köket anpassas efter det.

2. Kunden som flyttar in i rå betong/ytterväggar får bara eluttag i dessa och övriga uttag/ belysningsknappar m.m måste annan el entreprenör ombesörja. Hur förbereder man takbelysning och överluft över dörrar om inte vet hur många där ska vara.

3. När kunden utför arbeten själv i senare skede finns inte hjälpmedel till hands som vid nyproduktion (bygghissar) avfallshantering med sortering, skivliftar och ställningar och ventilation m.m och risken finns att befintliga färdigställda ytor förstörs.

4. Finns stora risker att branschstandard inte kommer följas säg exempelvis att bredd på dörrar avviker om Kunden själv väljer. Att stegljudsmatta fuskas med om klinkerarbeten utförs av kunden själv. Att hela processen med att dokumentera byggvaror som används avseende kemikalier och miljö inte kommer utföras.

5. Att oseriös och svart arbetskraft kommer användas i större utsträckning. Något som byggbolagen och byggbranschen försöker komma till rätta med.

Sen vill jag inte spekulera i arbetsmiljöskydd för enskilde arbetaren.. jag pular mycket själv men risken är större att fler som inte borde nu gör arbeten själva. Kan fortsätta skriva listan hur lång som helst både för pros och cons..
Borde inte detta vara ungefär samma situation som när folk renoverar/moderniserar sina bostäder?
Vad är skillnaden?

När jag sålde min senaste bostad berättade de unga köparna (entusiastiskt) vad de tänkte göra. Det var mer ändringar än vad som görs i dessa bostäder. Där skulle t ex kök och badrum flyttas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I de lägenheter jag har gjort jobb i så är innerväggarna i 9 fall av 10 icke bärande. Vilket gör att man kan skapa sin egen planlösning genom att flytta, ta bort och lägga till väggar.
 
Magnus E K
Nja, man är väl ändå ganska låst i en lägenhet eftersom man inte kan flytta kök och badrum hur som helst, flytta entrédörren, ta upp nya fönster etc. Och andelen bärande innerväggar borde vara högre i större lägenheter än små.
 
Det går att göra otroligt mycket med en planlösning trots att anslutningar för VVS är låsta vid en vägg.
Det märks att många här inte har byggt om och ändrat i lägenheter.
 
Ska bli roligt att följa , hoppas jag har fel men tror att det kommer bli problem på många fronter .
Jag hoppas de som ska vara försökspersoner till detta verkligen tänker igenom hur mycket billigare det verkligen blir.
 
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Att jobba åt sig själv i ett land med världens högsta skatter på arbete är otroligt lönsamt..
Det vet man om man har byggt själv och jämfört med vad det skulle ha kostat om man betalade för det istället. Jag hade aldrig haft råd att ens bo i ett hus.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C
Huddingebo Huddingebo skrev:
Att jobba åt sig själv i ett land med världens högsta skatter på arbete är otroligt lönsamt..
Det handlar bara inte om skatt på arbete, det kan också förklaras med tjänstedilemmat: https://sv.wikipedia.org/wiki/Baumoleffekten
Ju högre produktivitet ett samhälle har, desto dyrare blir tjänster i relation till konsumenternas köpkraft.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Det handlar bara inte om skatt på arbete, det kan också förklaras med tjänstedilemmat: [länk]
Ju högre produktivitet ett samhälle har, desto dyrare blir tjänster i relation till konsumenternas köpkraft.
Är det samma som Baumols dilemma? Som jag förstått det är det branscher som INTE effektiviseras som försvinner. Men det kanske är så att byggbranschen inte har effektiviserats nu när jag tänker på det... Intressant tanke får jag säga.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S
Ett klassiskt exempel är ju skomakerierna. Dyrare att laga gamla skor än att köpa nya. Produktionen har effektiviserats så pass mycket, medan servicen inte har utvecklats alls.
 
C cpalm skrev:
Det handlar bara inte om skatt på arbete, det kan också förklaras med tjänstedilemmat: [länk]
Ju högre produktivitet ett samhälle har, desto dyrare blir tjänster i relation till konsumenternas köpkraft.
Intressant. Man kan inte lära sig för många teorem, paradoxer och dilemman.
 
S SonnyListon skrev:
Ett klassiskt exempel är ju skomakerierna. Dyrare att laga gamla skor än att köpa nya. Produktionen har effektiviserats så pass mycket, medan servicen inte har utvecklats alls.
Ja så är det nog. Man köper nya istället för att laga de gamla.
Men inte har man börjat med att laga de själv istället.
Som med bygga, att man bygger själv istället för att ta in dyrt folk till höga kostnader. Effektivare är de men det räcker inte för att kompensera för priserna.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C
S SonnyListon skrev:
Är det samma som Baumols dilemma? Som jag förstått det är det branscher som INTE effektiviseras som försvinner.
Ja, det är samma. Tjänster går ju generellt sett inte alls att effektivisera på samma sätt som produktion. Förvisso har ju bl.a. byggbranschen tacklat det med gästarbetare från låglönelänger, på gott och ont. Sen försvinner ju inte nödvändigtvis dessa branscher så länge det finns en efterfrågan.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.