Hejsan!

Ansökt om förhandsbesked och fått positivt besked. Trots yttrande av granne som både ljög och baktalade oss.

Nu misstänker jag att grannen tänker överklaga varvid jag tänker plantera träd runt deras tomt, äger marken runt, samt säga upp deras plats i vårat stall. Jag tar det alltså personligt om de tänker överklaga med tanke på vad de skrev.
Om de inte överklagar tänker jag fortsätta med god grannsämja då jag anser att man i alla fall har rätten att säga vad man tycker men där går också gränsen.

Jag har gjort allt i min makt med hög kulle mellan och snårig sikt mot de 2 tilltänkta tomterna.

Jag bor på landet utanför detaljplan men har endast hittat vad som gäller för planlagt område.

Hur nära kan jag plantera när det ligger utanför detaljplan? Och hur höga träd? Ok att blockera helt likt häck?

Vilka träd lämpar sig bäst och ger mest arbete gällande löv osv...

Tackar för svar.
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
Du får inte göra något i syfte att jävlas med dina grannar.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du får inte göra något i syfte att jävlas med dina grannar.
Enligt lagen så har jag all rätt i Sverige att plantera träd nära tomtgränser
 
  • Gilla
  • Arg
Lakritsianen och 9 till
  • Laddar…
Ja, du får plantera träd var du vill på din mark. Men du får inte jävlas med omgivningen.
 
  • Haha
  • Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, du får plantera träd var du vill på din mark. Men du får inte jävlas med omgivningen.
Låt mig omformulera mig. Jag vill hindra insyn till grannen med hjälp av träd på min mark. ;) dessutom är jag rädd om grannens gräsmatta så att det inte blir för torr av solen
 
  • Gilla
Mekplatsen och 7 till
  • Laddar…
Lövsly: hassel, björk, asp torde väl vara bland det mer effektiva.

Svårt att få stora träd att växa så tätt att det blir jobbigt, och tar ett tag. Och ska du vänta så länge har kanske ilskan runnit av dig och du slutat vara småsint.
 
  • Gilla
Vervain och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lövsly: hassel, björk, asp torde väl vara bland det mer effektiva.

Svårt att få stora träd att växa så tätt att det blir jobbigt, och tar ett tag. Och ska du vänta så länge har kanske ilskan runnit av dig och du slutat vara småsint.
Ja, det kanske är bättre med någon tråkig häck som blir hög. Har all tid i världen så väntan är inget problem. Men ju snabbare det växer desto bättre.

Dessvärre är jag långsint när den andra parten går över en viss gräns. Jag är extremt snäll och hjälpsam fram till den gränsen. ytterligare en granne som kom in med yttran som jag inte har några som helst problem med. Det handlar lite om hur man skriver och vad. Om du förstår vad jag menar :)

Tack för tips i alla fall
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Men tänk efter lite nu. Vad tror du det eskalerar till?

Fundera lite på varför grannen skrev som hen gjorde?
Och ljög, är du helt säker på att grannen ljög avsiktligt?

Att plantera träd tar lång tid, om du slänger ut grannen från stallet går det direkt men grannen kan jävlas tillbaka där.

Gå till grannen och fråga om skälen till yttrandet. Fundera på det. Snacka med varandra. Du kanske kan få grannen arr förstå nyttan med att stryka dig medhårs...
 
  • Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
R Rickard Ohlin skrev:
Men tänk efter lite nu. Vad tror du det eskalerar till?

Fundera lite på varför grannen skrev som hen gjorde?
Och ljög, är du helt säker på att grannen ljög avsiktligt?

Att plantera träd tar lång tid, om du slänger ut grannen från stallet går det direkt men grannen kan jävlas tillbaka där.

Gå till grannen och fråga om skälen till yttrandet. Fundera på det. Snacka med varandra. Du kanske kan få grannen arr förstå nyttan med att stryka dig medhårs...
Ja, de hittade på en del i sitt yttrande. En del pga okunskap om djurhållning men andra saker för att svartmåla.

Jag har redan pratat med grannen. Jag hade trevlig ton och problemet ligger i att de får nya grannar. Inget annat. Försökte att få dem förstå varför vi ville sälja 2 tomter men fick tillbaka både skämt med inbakade hot i och den klassiska att man är vanemänniska.

Hade man haft andra anledningar så hade jag förstått det hela men nu blir det på ett personligt plan med tanke på det som nämnts.

Men som sagt så vet jag inte förrän veckorna är gjorda och jag tänker absolut inte göra något så länge de inte överklagar.

Gällande vad grannen kan göra så är det begränsat. Jag äger marken runt deras tomt och skulle de försöka med något så är det bara att polisanmäla. Får bli sena nätter ute med mobilen redo att filma ;)

Återigen så vill man undvika dålig grannsämja in i det sista.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73
att ni säger upp stallplatsen har jag all förståelse för. Är relationen så dålig att man inte kan prata längre, ha så lite med varandra att göra som möjligt.
Sedan finns det säkert massor med andra saker som ni kan göra för att jävlas, men egentligen betyder det bara att du kommer att sänka dig till grannens nivå, och är det värd det?

Räcker det inte att ni vann striden och att grannen nu får leva med nya grannar och ordna en ny stallplats?
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
att ni säger upp stallplatsen har jag all förståelse för. Är relationen så dålig att man inte kan prata längre, ha så lite med varandra att göra som möjligt.
Sedan finns det säkert massor med andra saker som ni kan göra för att jävlas, men egentligen betyder det bara att du kommer att sänka dig till grannens nivå, och är det värd det?

Räcker det inte att ni vann striden och att grannen nu får leva med nya grannar och ordna en ny stallplats?
Självklart tänker vi inget göra så länge man inte väljer en utdragen process. Vi kommer med största sannolikhet vinna i samtliga instanser. Men det är själva valet att dra det i långbänk, om det nu skulle bli så, samt det andra som är anledningen till att man skulle vilja visa var skåpet ska stå. Släpper man på detta så kommer det bara att fortsätta. Denna gången är det tomter men nästa gång är det utbyggnad av stallet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Ponnyfarm skrev:
Hejsan!

Ansökt om förhandsbesked och fått positivt besked. Trots yttrande av granne som både ljög och baktalade oss.

Nu misstänker jag att grannen tänker överklaga varvid jag tänker plantera träd runt deras tomt, äger marken runt, samt säga upp deras plats i vårat stall. Jag tar det alltså personligt om de tänker överklaga med tanke på vad de skrev.
Om de inte överklagar tänker jag fortsätta med god grannsämja då jag anser att man i alla fall har rätten att säga vad man tycker men där går också gränsen.

Jag har gjort allt i min makt med hög kulle mellan och snårig sikt mot de 2 tilltänkta tomterna.

Jag bor på landet utanför detaljplan men har endast hittat vad som gäller för planlagt område.

Hur nära kan jag plantera när det ligger utanför detaljplan? Och hur höga träd? Ok att blockera helt likt häck?

Vilka träd lämpar sig bäst och ger mest arbete gällande löv osv...

Tackar för svar.

Hängpil, växer snabbt och blir tät. Eftersom den hänger så skjuter den inte i höjden snabbast, men den blir å andra sidan inte gles nertill heller.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Hängpil, växer snabbt och blir tät. Eftersom den hänger så skjuter den inte i höjden snabbast, men den blir å andra sidan inte gles nertill heller.
Tack. Har en del träd och plantor att nalla av från mina ägor. En del kan man ju naturligtvis köpa in.
Funderade också på att bygga litet hus till grisar och lämna en lucka öppen med insikt till dem där de har som vackrast utsikt. Det bästa är att det är i enlighet med skyddsavstånden som finns.
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Kan vara så att de överklagar men det är väl troligt att de får avslag igen.
Ta det med handläggaren så får ni en uppskattning på vad som händer osv.
Kan vara förståndigt att vänta lite innan man gör något.
Frågan är om ni måste hålla någon tidplan eller om det är ok att skjuta lite på projektstarten.
 
Fast jag kan förståelse för att man surnar om en granne okynnesöverklagar. Om skälet ligger åt ”här har jag byggt, här skall ingen annan bygga”.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.