Tänkte samla tips & tricks från Incinolet ägare i den här tråden. Själv har vi haft vår en sommar nu. Den är installerad i sommarstugan där vi tillbringar ca 4 veckor på sommaren och ca varannan helg resten av året. Vi är oftast 4 pers i stugan.
Erfarenheter så här långt: Det har varit väldigt driftsäkert - den har aldrig stannat. Däremot inser jag att jag behöver tömma den på aska oftare än vad jag trott. När det är mycket aska i den och det kommer ner en påse med mycket vätska så händer det att den tippar och det rinner ut - inte så fräscht.
Sen tycker jag att öppningen när man trycker på fotpedalen är i minsta laget - påsar med lite innehåll vill inte alltid komma ner. Jag hade en incident där sonens påse fastnade halvvägs och delvis brann uppe i stolen (påsen alltså). Nån som har upplevt samma?
På det stora hela är jag nöjd - man slipper all äcklig hantering, allt skit går ju bokstavligen upp i rök!
 
Tar upp tråden igen. Något samlande av tips och tricks kanske kan ge något?
Vi köpte vår 2011 och är tre personer och i övrigt ganska lika, en månad på sommaren och ca 1-2 ggr i månaden vår och höst dvs används rätt lite.

Reservdelar som gått åt (8 år):
2 skålar. Första höll i 3 år.
1 element
1 termostat
1 fläkthjul. Gick upp i atomer. Vanligt bonnjärn.
1 toalock

Tips!
- Skaffa 2 skålar eftersom då kan den ena stå i vatten och är sedan mycket lättare att få ren. Dessutom kan man byta utan fördröjning.
- Försök i möjligaste mån kissa utomhus eftersom kisset står för de flesta problemen dvs sliter hårt och det blir lätt ofullständig förbränning. Notera att Incinolett tagit fram en toa enbart för att kissa i (vi har inte plats för en sådan).
- Töm skålen ofta (av någon anledning töms vår alltid i sista sekund :))
- Rengör toaletten grundligt minst en gång per år. Obs den är verkligen inte underhållsfri!
- se till att toaletten står på ett underlag som är lätt att torka upp ev kiss. Hänt flera gånger speciellt nya användare.

Vad jag tycker om produkten:
Känns verkligen som en rätt yxig industriprodukt från USA konstruerad på 50 talet. Irriterande att inte allt är syrafast rostfritt. Fläkthjulet som står för en mycket hård behandling var i bonnjärn men är för några år sedan i rostfritt. I jmf med t ex Cinderella är den sämre på allt (kollat forum och hört med mina grannar. Det enda som slår Cinderella är priset.
Att få isär toaletten för rengöring är verkligen inte tidsenlig då mutterfästen lossnar och skruvar rostar fast.

Problem jag nu har att ta tag i är att toaletten läcker.
Hela toaletten var extra brunsmetig pga att anslutningen mot skålen inte är tät. Vid rengöring upptäckte jag att den runda plåten i själva brännkammaren hade spruckit (ansluter mot skålen). Ska höra om det finns reservdel.
Insida av en förbränningstoalett med synliga slitage och skador på metallytorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en rostig och sprucken plåt i en brännkammare, med skadat fläkthjul synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fråga är om någon kört slut på sin Incinolet. Vad kan livslängden vara för en normal familj 3-4 pers under dessa förhållanden ca 50 dagar per år.
Känns spontant som max några år till för oss dvs ca 15?
 
Vi har ju haft vår i drygt 4 år nu. Jag har inte upplevt lika mycket problem som du. Det enda vi behövt byta är fläkthjulet, håller helt med att det är värdelöst att det man får med inte är rostfritt. Annars har den fungerat utan problem. Desto mer man kan undvika att kissa i toan, desto mer sällan behöver man tömma.
Lite irriterande att de håller så hårt på sina återförsäljare, både toan och reservdelarna är betydligt billigare i USA, men jag har inte hittat någon som velat skicka utanför staterna.
 
  • Gilla
NisseGurraMange
  • Laddar…
Problemen börjar efter ca 4 år! Det finns nog en mängd olika anledningar att toan kan gå sönder. Skötsel är nog en av dessa t ex att tömma skålen efter man lämnar landstället. Göra rent fläkthjulet 2-3 ggr per år även om det är i rostfritt så beckar det igen och drar inte ur lika effektivt vilket påverkar förbränningen och att toan blir skitigare. Toan är otät invändigt och ska vara det för att fungera.

Jag har nu även gjort rent platinakatalysatorn: sugit ur alla pellets med dammsugare och ren påse och sedan filtrerat bort skit ca 1 dl av 3,5 dl pellets. Obs! Pellets behöver aldrig bytas ut (enl den mer grundliga bruksanvisningen från USA, står inget om det i den svenska). Man kan köpa pellets som reservdel för 1025 kr vilket då är helt onödigt.
Om du tycker att det luktar dåligt så är det ett tips!
 
Hej, jag fann denna tråd idag, aug 2021. Bra info i de tidigare inläggen! Vi har haft två Incinolet i sommarfastigheten i Härnösand sedan 2013, och aldrig haft några problem. Vi har dock inte använt dem så frekvent som ni andra ovan, men det är nog dags för lite omvårdnad nu... Jag tänker mig att köpa nya innerskålar samt fläkthjul i rostfritt. Vi har inte gjort rent invändigt på de åtta åren....
//Stefan
 
  • Wow
NisseGurraMange
  • Laddar…
Tips! Vi har en enkel PortaPotti bredvid Incinoleten för "ettan". Då blir det minimalt med "etta" i förbränningen.

Man ska ju hälla lite vatten på pappret för att allt innehåll säkert ska följa med ner när man trycker på pedalen. Jag brukar även hälla i lite vatten i påsen innan jag gör det jag ska, för att få lite "vattentoa-känsla". Detta har funkat utmärkt i alla år. //Stefan
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Jag kör på nu när jag är igång; vilka påsar tycker ni är bäst? Vi använder nu annat märke än original, och jag upplever påsarna som så tunna att de tenderar att falla ihop när man producerar i den. Är original bättre?
//Stefan
 
S Stefan61 skrev:
Tips! Vi har en enkel PortaPotti bredvid Incinoleten för "ettan". Då blir det minimalt med "etta" i förbränningen.

Man ska ju hälla lite vatten på pappret för att allt innehåll säkert ska följa med ner när man trycker på pedalen. Jag brukar även hälla i lite vatten i påsen innan jag gör det jag ska, för att få lite "vattentoa-känsla". Detta har funkat utmärkt i alla år. //Stefan
Men ökar inte det extra vattnet för "vattentoakänslan" energiförbrukningen och förbränningstiden?
 
  • Gilla
NisseGurraMange
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men ökar inte det extra vattnet för "vattentoakänslan" energiförbrukningen och förbränningstiden?
Det är möjligt, jag har inte jämfört. Man får bedöma hur mycket "vattentoakänslan" är värd i kronor! :)
 
S Stefan61 skrev:
Jag kör på nu när jag är igång; vilka påsar tycker ni är bäst? Vi använder nu annat märke än original, och jag upplever påsarna som så tunna att de tenderar att falla ihop när man producerar i den. Är original bättre?
//Stefan
vi har nog alltid använt orginal påsar vad jag minns, har aldrig haft problem med att de går sönder.
 
En annan fråga - jag tycker min toa låter ganska mycket. Jag kan inte minnas att jag reagerade på det i början, men bytte till ett rostfritt fläkthjul häromåret. Jag funderar om det kan vara så att det skrapar i en aning och att det då skapar mer ljud. Nån annan som tänkt på ljudnivån eller försökt göra nåt åt den?
 
D Dublin skrev:
vi har nog alltid använt orginal påsar vad jag minns, har aldrig haft problem med att de går sönder.
Nej, påsarna går inte sönder, men de "viker ner sig" för att de är så tunna.
 
Ok har inte någon erfarenhet då vi beställt storpack 4000 (8 x 500) originalpåsar varje gång. Original har alltid varit bra någon enstaka har varit fel- limmad.
 
D Dublin skrev:
En annan fråga - jag tycker min toa låter ganska mycket. Jag kan inte minnas att jag reagerade på det i början, men bytte till ett rostfritt fläkthjul häromåret. Jag funderar om det kan vara så att det skrapar i en aning och att det då skapar mer ljud. Nån annan som tänkt på ljudnivån eller försökt göra nåt åt den?
De plåtarna som leder ut avgasluften hade punktsvetsarna släppt lite överallt så skruvade ihop med plåtskruv.
 
NisseGurraMange NisseGurraMange skrev:
De plåtarna som leder ut avgasluften hade punktsvetsarna släppt lite överallt så skruvade ihop med plåtskruv.
Aha, bra tips. Ska kolla på det nästa gång jag är i stugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.