Vi har testat 12 häcksaxar och nu tänkte jag att vi tävlar vi ut dem alla bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

Olika modeller av häcksaxar rankade från ett test, utlagda på gräsmatta med "Bäst i Test - Byggahus.se" emblem.

Så här tävlar du:


Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 12 stycken häcksaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den häcksax som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Häcksaxarna vi tävlar ut är alltså:

Ryobi RHT1851R20F

Stihl HSA 56
Bosh AdvancedGrassCut 36
Ryobi RHT36C61R15S
Dewalt DCM56P1
Black & Decker GTC18502PC
Husqvarna 115iHD45
Biltema CHT 36
Bosch AHS 70-34
Bosch AHS 45-16
Bosch EasyHedgeCut 12-35
Biltema CPH 36

Läs mer om häcksaxarna här: https://www.byggahus.se/hacksax-test

Tävlingen pågår till och med torsdag den 29/8.

Lycka till!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Min fläktmotor gick sönder i helgen och behövde tips om hur man bytte lager på motorn.
Googlade och hamnade såklart på Byggahus där en medlem lagt upp en liten film hur det går till att byta lagren.
Den filmen var guld värd för mig och nu spinner fläkten problemfritt.
Jag vill ha ett ställe där det går att titta på just sådana här filmer om tips och trix om våra hus,
Eller att Byggahus har en youtube kanal där sådana filmer kan samlas på.
Och nu när ni verkligen har så fina tester så skulle det verkligen vara dags med en sida för bara tester och gärna små filmer om det ni testar.
Eller varför inte youtube kanalen Byggahus testar
 
Redigerat:
  • Gilla
Kungen_283746 och 5 till
  • Laddar…
Hemma hos - månadens medlem (eller varannan vecka, varannan vecka stort projekt och varannan vecka litet projekt)!

Medlemmen presenterar ett projekt med bilder och beskrivning, stort eller litet samt besvarar på några allmäna frågor.
Projektet kan t.ex. bestå av bygge av kök, växla av bärande vägg, plantering av träd, inredning av vardagsrum.

Vilka problem dök upp? Behövdes något specialverktyg? Vad behöver man tänka extra på?
Hur länge har du hållit på? Vilket är ditt favoritverktyg? Vad tycker du är roligast att arbeta med?

Byggahus upprättar ett formulär/punktlista på vad som bör tas upp (så medlemmarnas projekt har samma upplägg).
Medlemmen ansvarar för att skriva lite om sitt projekt, ta bilder samt svara på frågorna.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 2 till
  • Laddar…
Eftersom detta är ett forum där många medlemmar bygger mycket så skulle Byggahus.se förhandla fram pris/rabattlistor hos olika butiker. Fungerar inte hos t.ex. Ahlsell med tanke på att dom kräver att du har F-skatt (har jag för mig) men skulle kunna funka i andra byggvaruhus, både fysiska och på nätet.
 
  • Gilla
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
AXS
Tycker byggahus borde ta fram märkningen "godkänd hantverkare". Där rimligt pris och kunskap garanteras. Och viktigast av allt, inga stora påslag på material.

En omvänd svarta listan som skulle underlätta för oss konsumenter.
 
  • Gilla
Flipbed och 2 till
  • Laddar…
En sida med sammanställning av rekommenderade produkter för hemmafixare. T.ex. de som testats här och även ha med en skamvrå för produkter som inte håller vad dom lovar.

Jag skulle även gärna se ett procenttal på testade produkter i hur bra dom är så kan man sammanställa
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Jag fastnar ofta i olika sökningar på byggmaterial, Google listar halvobskyra sajter med duktiga SEOer (sökmotoroptimerare). Om man på något sätt kunde ha communitybaserade inköpstips eller leverantörer inom olika områden - både svenska och utländska. Jag förstår dock att det går lite i klinch med era annonsörer.

Dela material med ex Gör Det Själv åt båda hållen?

Ännu mera tester - kanske lite som ovan som samarbeten. Vi bilägare har även tester på produkter som kan ligga inom ByggaHus område.

Älskar att se tips och idéer, udda lösningar, att spänna upp ett segeldukstak i en pergola på ett sätt som gör att man kan dra den fram och tillbaka exempelvis.
 
En omdömes sida för husrelaterade produkter / verktyg likt https://www.fotosidan.se/prylar/index.htm
Där medlemmarna kan recensera det dom äger/ägt samt att man kan diskutera produkten i en forumtråd vid behov.

Man kan se vad andra betalat och var dom köpt produkten (om den infon fylls i), minskar risken att man gå på någon låtsasrea med tex. 60% rabatt som egentligen ligger över normalpris.
(ja, jag vet att prisjakt och pricerunner finns)


skulle även kunna innefatta hantverkare/leverantörer/tjänster
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Recensioner på hantverkare

Ett formulär där användare fyller i namn på firman och vilken typ av hantverkare de använt sig av (snickare, målare, ...), var i landet de befinner sig och en kort saklig beskrivning av hur nöjd man är. Men inga betyg och ingen möjlighet att sortera på bästa/sämsta hantverkare.

Genom att inte sätta betyg så minskar man risken att en missnöjd kund slår undan benen totalt för en hantverkare.
 
Magnus E K
Någon form av "Priskollen" där man kan se kostnaden för olika husrelaterade tjänster och produkter och följa hur den utvecklas med tiden ("Var det verkligen så här dyrt att anlita elektriker för fem år sen"?)
 
Jag hade gärna sett erbjudanden på specifika prylar. T.ex. efter ett sånt här test hade jag gärna sett i slutet någon form av rabatt på testvinnaren. Tror många företag skulle vara intresserade av att bli länkade till som säljer testvinnaren och kunna erbjuda en rabatt på varan.

Behöver ju inte endast vara i samband med tester utan även sporadiska erbjudanden på specifika varor. "här är makita xxxx cirkelsåg som vi testade här [länk]. Just nu erbjuder [affär] medlemmarna att köpa den till 15% rabatt."
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 12 häcksaxar och nu tänkte jag att vi tävlar vi ut dem alla bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:


Skriv ner dina idéer om vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vilka vinner?

Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har 12 stycken häcksaxar och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den häcksax som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

Häcksaxarna vi tävlar ut är alltså:

Ryobi OHT1855R20F
Stihl HSA 56
Bosh AdvancedGrassCut 36
Ryobi RHT36C61R15S
Dewalt DCM56P1
Black & Decker GTC18502PC
Husqvarna 115iHD45
Biltema CHT 36
Bosch AHS 70-34
Bosch AHS 45-16
Bosch EasyHedgeCut 12-35
Biltema CPH 36

Läs mer om häcksaxarna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 29/8.

Lycka till!
Jag skulle bli glad för en lättläst jämförelse av solceller där man verkligen kan jämföra vad man får för pengarna Som det nu är skriver alla olika tex verkningsgrad per solcell eller m2 eller per installerad effekt
 
CO2 utsläpp. Hur kan man husägare spara på miljön och minska sina CO2 utsläpp. Elabonnemang, uppvärmning, återbruk, träd, maskiner/handklipp, var hittar man återbruksprodukter, låna av varann, etc.
 
Hej

En lista på topptestade produkter gärna en fast lista som uppdateras med alla "bra" att ha verktygen mm.

En lista på varningar på verktyg, märken mm man kan hitta lätt i om man tänker gå och köpa nytt.

Min nuvarande häckssax ser ut så här:https://www.jemfix.se/isoleringskniv/3120/9040696/
ingen vidare finkänslighet där inte :( :).

Ps: jag är ett fan av svart och orange (B&D som jag redan har fler av) Kristianstadbo som man är :). Ds.
Mvh
Leif
 
Producera guider för vanligt förekommande uppgifter vid hemrenovering; t.ex. hur man reglar upp en altan, knep för att gera lister i mer avancerade fall som snedtak eller saker att tänka på när man ska kakla ovanför diskbänken för första gången. Såna guider skulle vara relativt tidlösa och användbara både för medlemmar och folk som ännu inte är engagerade, samtidigt som de skulle avlasta forumen från enklare frågor som återkommer.
 
  • Gilla
Flipbed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.