Hejsan..

Antingen bygger man i Sjärnnät eller så bygger man i ringar..

Sjärnnät duger gott i hus.. Det är också mest kostnads effektivast.

Sjärn nät är i korta drag.. En Kabel från Centralen till Varje rum.
Ringar så drar man EN FET kabel genom alla rum o bägge ändar är anslutna till Centralen..

Sjärnnät är det enklaste o fixa med där av troligen det billigaste.. :D
 
Per-Erik skrev:
Hejsan..

Antingen bygger man i Sjärnnät eller så bygger man i ringar..

Sjärnnät duger gott i hus.. Det är också mest kostnads effektivast.

Sjärn nät är i korta drag.. En Kabel från Centralen till Varje rum.
Ringar så drar man EN FET kabel genom alla rum  o bägge ändar är anslutna till Centralen..

Sjärnnät är det enklaste o fixa med där av troligen det billigaste..  :D
Ringar? Är det Token Ring du tänker på? Mig veterligen är det inte många som använder sådana nät längre (varken hemma eller i företag).

Något vanligare är en koaxialkabel som löper från "centralen" genom huset, från utag till utag. För att slutligen termineras i det sista uttaget (den går alltså inte tillbaka till centralen). Men även denna konstruktion tillhör det förgågna (det är inte ofta man ser sådana nätverkskort numera).

Det som är klart vanligast idag är s.k. TP-kablar. Och dessa kopplas vad jag vet uteslutande i stjärnnät. När det gäller kabeltyp så är det inte mycket att välja på som jag ser det. Det är denna typ som gäller.

Ett val man dock ställs inför är vilken kategori av TP-kabel man skall ha, och om den skall vara skärmad (mot störningar) eller inte. Vilken kategori man skall välja beror på med vilken hastighet man skall köra. Vill man att nätverket skall klara gigabit-hastighet är det kategori 6 som gäller (dyr). Räcker det med 100 Mbit/s så klarar man sig med kategori 5 (billigare). Finns även kategori 5e, som är en kat 5-kabel som man skrämt upp i gigabit-hastighet.

Även kategori 7 finns att köpa, men den standarden är inte satt än vad jag vet. Skall klara 10 GBit/s.

Sedan finns ju alltid trådlöst (wlan). Är ju klart smidigt att kunna ta med den bärbara ut i hängmattan. :)
 
Håller med föregående talare. Dock: cat5 existerar väl inte i Sverige? Cat5e är väl standad?
I vilket fall som helst så hade jag slängt in cat6 ("framtidssäkrat"), det kanske ger igen några kronor när man säljer huset.
 
Konsulten skrev:
Ringar? Är det Token Ring du tänker på? Mig veterligen är det inte många som använder sådana nät längre (varken hemma eller i företag).
Ringnät eller stjärnnät är inte samma sak som tokenring kontra ethernet. Även om det är topalogier som används för att beskriva i vilket sätt de nätvärken byggs.

Ringnät, kopplat i en ring. O
Stjärnnät, kopplat med noder från en samlingspunkt. *
Det finns även andra 'topologier' men dessa två är väl kasnke de två man stöter på mest, är väldigt osäker på om det är just ringnät man stöter på hemma någon gång, men det kanske någon annan rätta till mig om.

Elnätet i en villa vill jag påsta att är kopplat i stjärnnät, där motsvarar noden en grupp ut från centralen. Vad man kan specifiera vad varje grupp är får något i ovan angiven term vet jag inte, men ringnät är det väl inte... Hjälp

Ett nätverk för data i ett hus kopplas förmodligen med stjärnnät. Då varje tpkabel går från en hub, samlingspunkten i stjärnan, till en dator. Varje hub kan kopplas i sin tur i ett stjärnnätverk om man har ett stort stort hus och/eller _många_ datorer.

Bussnät använde du med koax, koaxkabeln gick från dator till dator med en terminering på sista anslutningen, koaxkabeln. Om man kan göra bussnät med tpkabeln vet jag faktiskt inte, kommer inte ihåg.

Ringnät, kan jag bara komma på att man använde i tokenringnätverk.

Kraftbolagen använder sig väl mer av olika nät, då vissa ger mer redundance än stjärnnät ?

Jag letade efter gamla skolböcker i detta ämnet, men hittade dom inte. Så korrektheten i detalj är väl som vanligt lite haltande. El-Micke kanske?

-------------

Jag såg ett diskussionsforum där man tog upp att Sagan om två tornen var förnedrande namn för de som varit med i 11/9 katastrofen och krävde att namnet på filmen skulle bytas. Läste också en artikel från en svensk tidning att det var löjligt att de hela tiden skulle komma ut böcker från populära filmer, angående att det 'nu' också fanns böcker med samma innehåll som Sagan om ringen trilogin filmerna.

Missförståndet, liknelsen med ringnät-token ring, stjärnnät-ethernet-tpkabel är i sammanhanget lika felaktig som ovanstående. En ganska viktigt skillnad dessutom.

Ringnät, stjärnnät mfl är en benämning på utförandet av en installation av nu exempelvis elnätet, nätverket.
 
Strunta i diskussionen om ringnät. För hemmanät eller kontorsnät så finns det nog ingen som bygger annat än stjärnnät.

Ska man koppla ihop mer än två rum så är det ett stjärnnät man ska ha. Alternativt så kan man lösa det med trådlöst nätverk.

Jag tycker helt klart det är värt pengarna med att installera nätverk i huset. Vi har 10 uttag totalt och jag vill minnas att vi betalade 5000 kr för det.
 
När man pratar om Ringnät idag så är det normalt inte token ring man pratar om utan att man har flera routrar (och vissa switchar) anslutna till varandra i en ring.. Men det är dumt att man inte hittade på något bättre namn på det eftersom det kan bli rätt förvirrande

På så sätt ökar man säkerheten i nätet i och med att routern kan skicka trafiken åt andra hållet istället om ringen går av.

Men vid varje router har man eventuellt ringar till "smarta" switchar, men sedan från switchen ut till varje dator har man ett vanligt stjärnnät.

Så ringnät används av smart nätverksutrustning och inte den lilla pc:n i slutet av kabeln.

Fast har man flera switchar hemma kan man i teorin dra en ring mellan dom, om dom är smarta nog.. men det ställer nog till mer
problem med konfigurationen än det är värt.
 
charta77 skrev:
Ringnät eller stjärnnät är inte samma sak som tokenring kontra ethernet.
Nä, det vet jag. Men som du själv skriver:

charta77 skrev:
Ringnät, kan jag bara komma på att man använde i tokenringnätverk.
Det enda exemplet jag kunde komma på (i nätverkssammanhang, som frågan gällde) var Token Ring, och det var därför jag undrade om det var det som åsyftades.

charta77 skrev:
Missförståndet, liknelsen med ringnät-token ring, stjärnnät-ethernet-tpkabel är i sammanhanget lika felaktig som ovanstående. En ganska viktigt skillnad dessutom.
Visst kan man hålla på att diskutera olika teorier om hur kablar kan dras mellan olika punkter. Men I detta fall handlade det om ett nätverk. Och då är ju diskussionen om ringnät ganska ointressant (och inte alls speciellt viktig). Inte sant? För inte föreslår du på fullt allvar att man skall lägga in någonting annat än TP-kablar i ett stjärnnät om man skall bygga ett nätverk i sitt hus? :)
 
Antingen bygger man i Sjärnnät eller så bygger man i ringar..
Jag skulle vilja säga att du antingen bygger stjärnnät eller bussnät (linjenät), båda fungerar med ethernet och CSMA/CD. Jag har faktiskt aldrig hört talas om ringnät i ett ethernet nätverk. Token ring är knappast aktuellt att använda om inte all utrustning redan står i källaren.

Fast idag är ju switchar så billiga så det finns i princip ingen anledningen att inte bygga stjärnnät.
 
Konsulten skrev:
. Men I detta fall handlade det om ett nätverk. Och då är ju diskussionen om ringnät ganska ointressant (och inte alls speciellt viktig). Inte sant? För inte föreslår du på fullt allvar att man skall lägga in någonting annat än TP-kablar i ett stjärnnät om man skall bygga ett nätverk i sitt hus? :)
Jag har inte föreslagit någonting, bara försökt förtydliga den eventuella missförstånd mellan liktydigheten av stjärnnät, ringnät (mer aktuellt hade kanske dock varit bussnät) och datornätverk. Att faktiskt veta att det är skillnad och att man har förståelse för den skillnaden kan vara ganska viktig. Om inte den som startade tråden velade ha ett förtydligande om just stjärnnät begripar jag inte postningen, och då kan det också vara på sin plats att försöka förklara det och alternativen.
 
charta77 skrev:
Om inte den som startade tråden velade ha ett förtydligande om just stjärnnät begripar jag inte postningen, och då kan det också vara på sin plats att försöka förklara det och alternativen.
Men det finns ju, i praktiken, inga alternativ. Och ville du hålla en lektion i olika nättopologier har du glömt åtminstone ett alternativ.

Dund, vill du ha nätverk i huset ska du följa din elektrikers råd. Ett tips från mig är att se till att det finns ett strömuttag i närheten av centralen (för switch och eventuellt modem och router). Ska du ha seriekopplat telenätverk och tänkte ha ADSL är det även bra om du placerar första uttaget i närheten av centralen så blir det enklare att koppla ihop nätverket med ADSL-modemet.
 
Stjärnnät är det som gäller. Dra in kablar för dubbel uppsättning datorer i "populära rum", d.v.s. det mesta förutom kanske kök och hall.

Tänk på att "bredbandstelefoni" (ip-telefoni) är på frammarsch. Om jag byggde nytt hus idag så skulle jag dra även telefonkablarna i "stjärnnät" och åtminstone kablar framdraget för minst två telefonlinjer till varje rum (två telefonlinjer ryms på varje TP-kabel) även om man inte väljer att montera dubbla jack "idag".

Det kostar bara 700:- engångsavgift (och 9:-/mån för nummerpresentation) att få "bredbandstelefoni" från tele2 som ett exempel, det gör att t.ex. ungarna, det lilla hobbyföretaget eller vad det nu kan vara kan få sitt eget telefonabbonemang utan att det blir dyr mobiltaxa på samtalen.

Det enda man behöver tänka på är att om man överför stora mängder filer över nätet så kan man behöva en brandvägg/routerfunktion som ser till att bredbandstelefonitrafiken får prioritet över fildelandet, något som idag nog bara går att åstadkomma med någon linuxbaserad routerlösning om man talar om priser som vanliga dödliga har råd med.

Eller så använder man bandbreddsgränsen som finns i de flesta fildelarprogram. Fast då har man i onödan reserverat bandbredd för bredbandstelefonin fast ingen ringer för stunden. Det är alltså vanligtvis bandbredden utåt som det kniper på, jag fyller lätt de 0.8mbit som telia påstår sig ge mig uppströms (fast jag och flera bekanta mäter 0.7 med tptest, och det går en gnutta saktare än de 0.768 som bostream levererade före min flytt), medan de 8 (uppmätt 7) Mbit som jag har nedströms lyckas jag i princip aldrig fylla om jag inte verkligen lägger ner min själ på det :)
 
Min personlig uppfattning är att dra två eller fler tp jack till varje rum och skippa telefonins egna kablar.

Telen körs sen över datajacken istället, betydligt smidigare och dessutom kan man omfördela jacken alltefter behoven växlar
 
jag skulle nog föreslå trådlöst ist.
inte en massa kablar i väggarna som man kan råka borra sönder
 
Min personlig uppfattning är att dra två eller fler tp jack till varje rum och skippa telefonins egna kablar.

Telen körs sen över datajacken istället, betydligt smidigare och dessutom kan man omfördela jacken alltefter behoven växlar
Håller helt med och tills trådlösa IP-telefoner blir billigare (idag ~5000) så kör man med billig DECT teknologi om man vill ha trådlösa telefoner.

jag skulle nog föreslå trådlöst ist.
inte en massa kablar i väggarna som man kan råka borra sönder
Håller inte med. Bygger man nytt så lägger man definitivt trådat nät. Punkt.

 
yxis skrev:
Det enda man behöver tänka på är att om man överför stora mängder filer över nätet så kan man behöva en brandvägg/routerfunktion som ser till att bredbandstelefonitrafiken får prioritet över fildelandet, något som idag nog bara går att åstadkomma med någon linuxbaserad routerlösning om man talar om priser som vanliga dödliga har råd med.
Många leverantörerna lanserar nu Integrated Access Devices (IAD), dvs ADSL-modem med inbyggd firewall och IP-telefoni. De är gjorda för att prioritera teletrafiken på ett korrekt sätt.

TLovskog skrev:
Håller helt med och tills trådlösa IP-telefoner blir billigare (idag ~5000) så kör man med billig DECT teknologi om man vill ha trådlösa telefoner.
Visserligen är priset ett problem men det största problemet som jag ser det är batterilivslängden. WLAN-telefoner måste laddas betydlig oftare jämfört med vad vi är vana vid från GSM och DECT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.