T thomaslj skrev:
La precis 40m2 trall under semestern med denna skruv. Har redan börjat gå av. Får bli att byta all skruv innan resten ryker. [bild]
optimum optimum skrev:
Men vem i hela friden är så dum att den köper tryckimpregnerade reglar och trall för stora pengar och sedan skiter i kvalitet och köper undermåliga skruvar för att spara lite pengar?
Dessutom lägger ned stort arbete med att kapa reglar och trallvirke och montera allt med skitskruv.

Låter helt vansinnigt.
Var just till Biltema.
De rekommenderar skadeanmälan.
Att sammanställa kostnad för skadan, merjobb, kostnad för de undermåliga skruvarna mm. Sedan ska de ta detta centralt & kika på ev ersättning.
Hoppas du också gör en skadeanmälan så de får in flera sådana.
 
  • Gilla
jani_m70 och 2 till
  • Laddar…
En kompis till mig använde Essves trallskruv och en stor andel hade gått av redan efter första vintern. Bygghandeln hade fått massor av reklamationer, men Essve skyllde bara ifrån sig och tog inga reklamationer så bygghandeln slängde ut Essve helt ur sortimentet bland trallskruv.

Nu när jag själv bygger har jag enbart kört Gunnebos rostfria trallskruv. Bygghandeln hade dem till kanonpris dessutom! Vissa saker ska man helt enkelt inte snåla in på, speciellt inte sådant som utsätts för väder och vind.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Men vem i hela friden är så dum att den köper tryckimpregnerade reglar och trall för stora pengar och sedan skiter i kvalitet och köper undermåliga skruvar för att spara lite pengar?
Dessutom lägger ned stort arbete med att kapa reglar och trallvirke och montera allt med skitskruv.

Låter helt vansinnigt.
optimum optimum skrev:
Men vem i hela friden är så dum att den köper tryckimpregnerade reglar och trall för stora pengar och sedan skiter i kvalitet och köper undermåliga skruvar för att spara lite pengar?
Dessutom lägger ned stort arbete med att kapa reglar och trallvirke och montera allt med skitskruv.

Låter helt vansinnigt.
Du vet väl att allt är inte topnotch bara för att det är dyrt, finns mycket på biltema som är likvärdigt i kvalitet men till betydligt billigare peng. Tar vi t ex ankarskruv och massa andra bultar som även fler skrivit om så är det i många av fallen draget med för mycket moment. Alltså folk som inte kan läsa vad som står i textbeskrivningen mer än att det skulle vara "ren skit" bara för att det är biltema.

Sedan kan man ju undra istället vem som orkar sätta sig och idiotförklara folk med dumt formulerade och helt orelevanta inlägg då det som du säkert kunnat läsa dig till är något som är gjort bakåt i tiden och alltså ej går att ändra på såhär i dagsläget mer än att som normalt sett gå in till berörd butik och göra reklamation på sakerna och eventuellt kolla upp ersättningsanspråk. Fast jag gissar på att du aldrig köpt "skit" själv någonsin så då är det bara att gratulera att du aldrig behövt göra liknande moment, men håll gärna sådana nedlåtande kommentarer till dig själv hädanefter.
 
  • Gilla
Bagarlulle och 7 till
  • Laddar…
J jani_m70 skrev:
Jag tycker att dom som säljer ska ha kvalitetskontrollerat sina produkter annars ska dom ersätta även omarbetet.
Ofta så skriver de att skruvarna följer en norm eller standad enligt nåt nummer etc.
Men VEM kontrollerar att de verkligen klarar och uppfyller den normens krav? Ingen i många fall.
 
  • Gilla
jani_m70
  • Laddar…
A
Det finns ingen genväg till kvalité tyvärr. Jag prövade Byggmax trallskruv när mina Essve tog slut och det var söndag (allt utom byggmax är stängt) Men det gick också av så det fick bli Essve igen :p
 
Det är grymmt bra att du varnar andra för denna skruv. (y)(y)(y)
Men visst har man ändå rostfri trallskruv till altanen???
Körde rostfri från byggmax. Superkvalite!
 
Jag har haft samma problem med biltemas trallskruv
 
Vet ej om någon tagit upp detta men tror nog det är virket det är fel på om man får skruv som går av.
Skruvat 100tals kvm trall dom senaste åren och vi använder i stort sett alltid essve C4 på band, ibland kör vi med XL skruv kommer inte ihåg namnet.
Vi har aldrig problem med att skruv går av eller ta bort skruv efter några år.
 
optimum optimum skrev:
Men vem i hela friden är så dum att den köper tryckimpregnerade reglar och trall för stora pengar och sedan skiter i kvalitet och köper undermåliga skruvar för att spara lite pengar?
Dessutom lägger ned stort arbete med att kapa reglar och trallvirke och montera allt med skitskruv.

Låter helt vansinnigt.
Spelar ingen roll... Står det att skruven ska klara vissa saker så måste man som konsument utgå ifrån den informationen. Det är som man köper en bil, Om jag köper en ford istället för en BMW. Ska man utgå att forden kan gå sönder snabbare bara för att den inte klassas som "Premium bil". Spelar ingen roll om man köper skruv eller tegelpannor mm. Man kan alltid få en dålig batch, med största trolighet ha detta hänt här. Jag vet inte hur många hundra miljoner skruv dom spottar ut men alla kan ju inte vara skit.
 
  • Gilla
Bowser och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Fario Fario skrev:
Jag håller med. Nu vet jag att C4 är ett sämre val men när jag på byggmax köpte:
”Härdad träskruv med försänkt skalle för användning såväl inomhus som utomhus. Ytbehandlad med Protect 4 för att motstå tuffa miljöer.”
hade jag inte en tanke på att flera skruvar skulle gå av när jag byggde en tillfällig ställning med liten belastning. Jag skruvade plankor dikt an mot reglar och när jag demonterade var det många skruvar som gått av vilket inte märktes när jag skruvade i dem
Tänkte nämna att man inte ska skruva ihop en ställning utan man ska spika ihop den, spikarna brukar liksom varna innan de tänker ge upp.
 
Jag har haft problem med rostfria skruv som vid urskruvning (efter ett antal år) går av pga att den gängade delen rostat sönder.

Nån påstod att impregneringen orsakade det...
 
J Johan byggare skrev:
Jag vill bara dela en varning för Biltemas trallskruv, se bilder nedan. Jag la 20kvm trall våren 2018, de första 15 med skruvar av okänt märke och ca 5 kvm med Biltemas skruvar.
Det okända märket är det inga problem med men nu noterar jag att ca 90% av Biltemas skruvar har helt enkelt gått av.
Sämre skit får man leta efter och jag hoppas det inte är många av er som har köpt och använt samma skräp!

[bild] [bild]
Har precis samma jävla problem, ett stort antal har gått rakt av :(
Köpte skruvarna under sommaren. I Gävle.
 
G Gersime skrev:
Har precis samma jävla problem, ett stort antal har gått rakt av :(
Köpte skruvarna under sommaren. I Gävle.
Mina är köpta i maj 2018. I Skåne.
 
Ska tilläggas att det inte är ngt impregneringsproblem, skruvat i komposit. Brädorna förborrade.
80% gått av. Hittills... Kan inte rekommendera dessa skruvar...
 
Lite OT kanske men jag vill åxå varna för Biltemas kabelklammer i plast. Efter 2 år har de flesta bara gått av och kablarna sitter numera bara på ett fåtal klammer. Men de är billigast... ☹
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.