Sist jag handlade trall gjorde jag det i en ”riktig” proffsbygghandel och på frågan så var det C4-skruv som rekommenderades och det är den de säljer avgjort mest till hantverkare. Förvisso Gunnebo men det lär inte spela någon roll.
 
Själv är man inne på andra eller tredje lådan med Biltemas trallskruv och jag har aldrig sett en skruv gått av. Någon enstaka huvud på skruven som varit dålig men dom kan jag räkna på ena handen.. :)
 
  • Gilla
Fredrik. P och 3 till
  • Laddar…
optimum
M Mattansson skrev:
Själv är man inne på andra eller tredje lådan med Biltemas trallskruv och jag har aldrig sett en skruv gått av. Någon enstaka huvud på skruven som varit dålig men dom kan jag räkna på ena handen.. :)
De går inte av när du skruvar fast trallen utan senare på grund av rörelser i trallen. Trall torkar vid torr väderlek och minskar i dimension och vid regn ökar den i dimension och detta kan knäcka skruven.
Det är orsaken till varför jag inte använder annat än rostfria skruv och av bra kvalitet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Tombrittberg
M myrstack skrev:
Har samma problem med biltema's rostfria, man märker lätt att det inte finns några marginaler alls då man lätt drar av de om man tex försöker skruva trallen ner i en regel och stöter på kvist eller liknande som gör att det går trögare. Brister oftast direkt där gängorna börjar
Liknande problem med Byggmax rostfria.
 
  • Gilla
AndersSt
  • Laddar…
Är samma med esseve trallskruv
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Ingen som använder Gunnebo impreg+?
Jag har nog skruvat i över 2000st och inte en enda har gått av varken när dom skruvades i eller så här 6-7år senare...
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
Duttarmajster
U get what u pay for - som de säger på andra sidan pölen..
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Det funkade inte på Grönland...
 
  • Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
Hoppsan... allt detta och lite till är skruvat med Essve trallskruv för utomhusbruk... samt deras träskruv med samma ”skydd”

Får se om man får göra om det nästa år då... :)

Nybyggd träaltan med räcke och gasolgrill mot bakgrund av klippor och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad trätrappa och däckkonstruktion under byggnation, fastskruvad med trallskruv utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Holger Gross och 1 till
  • Laddar…
Tycker många hyllar Essve men mer överprisad skruv är svår att hitta. Jag har använt mig av de flesta trallskruvar i jobbet och tycker att FAST ligger bäst till.

Vet att fler kollegor i branschen mer och mer handspikar trall - det skulle jag göra om jag gjorde en ny hemma idag. Glöm inte heller riktiga springor.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
A AntonAnimalen skrev:
Jag köper bara skruv av välkända märken för de litar jag på.

Viktigt att inte montera trallen kloss för när brädorna sväller reser sig trallen och skruvarna går av.
Monterar alltid trallen kloss mot varandra.
Annars blir glappet imellan dom fruktansvärt stort när virket torkat.
Inga problem på dom senaste 15 altanerna :)
 
  • Gilla
Joak och 8 till
  • Laddar…
A AntonAnimalen skrev:
Jag köper bara skruv av välkända märken för de litar jag på.

Viktigt att inte montera trallen kloss för när brädorna sväller reser sig trallen och skruvarna går av.
Lägger man med kvalitetsvirke så är det redan så blött när man lägger det så det kan inte svälla mer.
Lägger alltid kloss för det krymper alltid...
 
  • Gilla
Snoopy32 och 7 till
  • Laddar…
K Krypstocken skrev:
Hoppsan... allt detta och lite till är skruvat med Essve trallskruv för utomhusbruk... samt deras träskruv med samma ”skydd”

Får se om man får göra om det nästa år då... :)

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lägger man med kvalitetsvirke så är det redan så blött när man lägger det så det kan inte svälla mer.
Lägger alltid kloss för det krymper alltid...
Nån som har testat ESSVE’s dolda?
 
Cheesen Cheesen skrev:
Exakt sådär ser skruvarna från essve som jag använde till staketribborna ut... Mer än hälften har gått av efter två vintrar.
Heco rostfria håller däremot.
Hade samma problem jag också med essve när jag la trall. Ca hälften hade gått av efter ett halvår.
 
Nån som har testat ESSVE’s dolda (med special verktyget)?
/L
 
  • Gilla
ArneBertil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.