J
BirgitS BirgitS skrev:
Raw Property skriver att de tror att lägenheterna blir ung. 10-20 % billigare.
Nu var det inte vad jag skrev eller frågade.
Jag undrade om marginalen i nybyggda lägenheter verkligen är sådan att en rabatt på 100 000:- i slutändan kostar konsument 200 000:- att få till "normal standard".
Svårt att tro att det är så.

Man kan ju vända på det och strunta i sin rabatt, betala 100 000:- men få jobb och material gjort för 200 000:- med andra ord.
Låter inte rimligt.
 
J
M Mattias00 skrev:
Sälja ofärdiga bostäder för de som inte har råd. Låter ganska hemskt.
Vad är hemskt?
Alla har olika ekonomiska förutsättningar och det är inte sagt att man inte har råd. Finns gott om händigt folk i vårt land, som bekant på detta forum, som kanske önskar spara en hacka.

Med tanke på bostadsbristen som råder är det väl inte fy skam att vända på stenarna.

Jag undrar dock hur banken ställer sig till det hela.
Ska kanske till en rätt bra rabatt och kanske inte max belåning för att banken ska gå med på det.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
En nygammal affärsidé.
Så gjorde väl JM(?) i Malmö redan för 15 år sedan.
 
  • Gilla
gorgon3000
  • Laddar…
Har inget emot att bygga sin egen bostad etc. Men ett problem vi har idag är en stor mängd människor med mkt små resurser, utanförskap etc och jag är inte positiv till en materiell standardsänkning för att möta den efterfrågan.
 
J
M Mattias00 skrev:
Har inget emot att bygga sin egen bostad etc. Men ett problem vi har idag är en stor mängd människor med mkt små resurser, utanförskap etc och jag är inte positiv till en materiell standardsänkning för att möta den efterfrågan.
Så du har inte något emot att jag bygger min egen bostad enligt de ekonomiska möjligheter jag har, men du är emot den eventuella standardsänkning jag gör?
Vem ska betala för en mellanskillnad? Staten genom skattepengar?
Antar samma ska gälla när jag bygger villa också?
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag gillar upplägget det ger en möjlighet att utforma lägenheten själv och spara en hel del pengar, slippa betala överpriser för mediokra material. I många länder får köparen fixa allt, tex. i Polen säljs 80% av lägenheterna ofärdiga. Får man den ofärdiga lägenheten 20% billigare så är lönar det sig absolut, låt oss säga en trea för 3.5 miljoner där man får 700.000 i rabatt skulle jag ta alla dagar i veckan.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
N
Tycker att det låter konstigt att byggbolaget inte kan pressa priset när de ska färdigställa 40+ lägenheter.
Deras "rabatt" är 200.000 - 300.000 kr per lägenhet som de menar att det skulle kosta för byggbolaget att färdigställa?

Pratar vi om ägarlägenhet så är det intressant. Annars är risken stor att byggbolagets vinns göms i BRF lånet.
 
N
Rickard-doer Rickard-doer skrev:
Jag gillar upplägget det ger en möjlighet att utforma lägenheten själv och spara en hel del pengar, slippa betala överpriser för mediokra material. I många länder får köparen fixa allt, tex. i Polen säljs 80% av lägenheterna ofärdiga. Får man den ofärdiga lägenheten 20% billigare så är lönar det sig absolut, låt oss säga en trea för 3.5 miljoner där man får 700.000 i rabatt skulle jag ta alla dagar i veckan.
Dessa lägenheter som säljs i Poland, är det ägarlägenhet eller BRF?
 
J
N Noun skrev:
Tycker att det låter konstigt att byggbolaget inte kan pressa priset när de ska färdigställa 40+ lägenheter.
Deras "rabatt" är 200.000 - 300.000 kr per lägenhet som de menar att det skulle kosta för byggbolaget att färdigställa?

Pratar vi om ägarlägenhet så är det intressant. Annars är risken stor att byggbolagets vinns göms i BRF lånet.
Vad är det som säger att priset inte redan är pressat?
Det är ju enkelt att jämföra priserna på dessa och motsvarande annan nybyggnation i Uppsala för att få en uppfattning om ”rabatten”. Visar sig snabbt.

Att gömma pengarna i föreningens lån känns inte så smart. Banken synar det, och går ej med på det såklart, och som säljande bolag blir man inte långvarig med sådana upplägg. Bolaget får inte låna mer pengar än vad deras affärsupplägg säger. Ska man bygga halvklara lägenheter lånar inte banken ut pengar och säkerhet i brf motsvarande kompletta lägenheter.

Jag förstår inte grejen och tveksamheterna kring detta. Passar det några så är det väl bra? Det behöver ju inte passa alla. Precis som med allt annat.
Det är ju en ny affärsmodell. Kanske blir succé? Kanske blir skit?
Tycker det känns rätt innovativt dock och det är trevligt med konkurrens och innovationer. Det behövs!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Magnus E K
Om jag inte själv tänkt bo i lägenheten (i alla fall inte medan färdigställandet pågår, men helst inte direkt efteråt heller) så blir det genast betydligt intressantare. Känns roligare att bygga färdigt något nytt än att köpa begagnat och renovera, då jag inte gillar riv-momentet.
 
Vad jag har läst har SMÅA haft halvfärdiga lägenheter som "självbygge-Light" för ett par år sedan.
 
Jag kan ju se en klar fördel för en viss grupp köpare. Personligen hade jag nog kunnat tänka mig detta. Istället för att köpa ett renoveringsobjekt och slänga ut allt för att sedan renovera kan man köpa ett tomt skal till ett rimligt pris. För de som vill sätta egen prägel så är ju detta perfekt. Förhoppningsvis är det fria tillval på kök och badrum så man kan få till dem som man vill från början.
 
S
M Mattias00 skrev:
Har inget emot att bygga sin egen bostad etc. Men ett problem vi har idag är en stor mängd människor med mkt små resurser, utanförskap etc och jag är inte positiv till en materiell standardsänkning för att möta den efterfrågan.
Så dom ska inte få bygga för att du inte gillar idén att dom ska få lägre standard?
 
N
J jaronsso skrev:
Vad är det som säger att priset inte redan är pressat?
Det är ju enkelt att jämföra priserna på dessa och motsvarande annan nybyggnation i Uppsala för att få en uppfattning om ”rabatten”. Visar sig snabbt.

Att gömma pengarna i föreningens lån känns inte så smart. Banken synar det, och går ej med på det såklart, och som säljande bolag blir man inte långvarig med sådana upplägg. Bolaget får inte låna mer pengar än vad deras affärsupplägg säger. Ska man bygga halvklara lägenheter lånar inte banken ut pengar och säkerhet i brf motsvarande kompletta lägenheter.

Jag förstår inte grejen och tveksamheterna kring detta. Passar det några så är det väl bra? Det behöver ju inte passa alla. Precis som med allt annat.
Det är ju en ny affärsmodell. Kanske blir succé? Kanske blir skit?
Tycker det känns rätt innovativt dock och det är trevligt med konkurrens och innovationer. Det behövs!
Vilken bank syftar du på?

Här har du en lista som innehåller relativt nybildade BRF:er där man har gömt lånen i föreningen
för att hålla inköpspriset lågt vid försäljning.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...-bostadsraettsfoereningar-i-stockholm-1659634

Jag antar att alla som bor i dessa bostäder är belånade mer eller mindre.

EDIT:
https://www.svd.se/sa-gommer-de-skulder-vid-nyproduktion-av-bostader
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
T
M Mattias00 skrev:
Sälja ofärdiga bostäder för de som inte har råd. Låter ganska hemskt.
Som att köpa ett hus med oinredd övervåning menar du? Ser inte problemet...
 
  • Gilla
daVinci och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.