Det gäller att du tar väl hand om din robotgräsklippare, för det lurar flera faror där ute. Dessutom bör du se upp så att den inte skadar andra.

Du kan läsa artikeln här: Fem faror med robotgräsklippare
 
Redigerat av moderator:
N
Kanske dags att lägga ner tjatet om ekorrar?

Hur många bilar kör över djur varje år?

Trams.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
För det första så är det ingen som nämner ekorrar utan det är igelkottar som är utsatta för robotklippare.
För det andra så är det väl märkligt att "lägga ner" åtgärderna kring ett problem som bara växer allteftersom robotklipparna blir fler. Dessutom så är en av de miljöer som Igelkottarnas främst rör sig i villaträdgårdar på natten vilket gör att robotklippare är ett av de största hoten mot deras överlevnad. Det mest fantastiska är dock att det är väldigt enkelt att förebygga dessa skador genom att schemalägga så att klipparen står stilla nattetid. Billigt och enkelt för ägaren till klipparen och som bonus så slipper man reta grannen som vill sova med ett öppet fönster...(y)
 
  • Gilla
Noll koll och 12 till
  • Laddar…
N
Janus82 Janus82 skrev:
För det första så är det ingen som nämner ekorrar utan det är igelkottar som är utsatta för robotklippare.
För det andra så är det väl märkligt att "lägga ner" åtgärderna kring ett problem som bara växer allteftersom robotklipparna blir fler. Dessutom så är en av de miljöer som Igelkottarnas främst rör sig i villaträdgårdar på natten vilket gör att robotklippare är ett av de största hoten mot deras överlevnad. Det mest fantastiska är dock att det är väldigt enkelt att förebygga dessa skador genom att schemalägga så att klipparen står stilla nattetid. Billigt och enkelt för ägaren till klipparen och som bonus så slipper man reta grannen som vill sova med ett öppet fönster...(y)
Ja de blev fel. Menade givetvis igelkottar.

Jag följer djurens rätt på Facebook och de har förekommit ett fall i år där en igelkott blev av med benen.

Har ej möjlighet att köra dagtid på grund av jag har barn och jag kör nattetid med glädje.
Underbart att vakna upp t nyklippt gräsmatta.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hur många här på forumet har själva råkat ut för att deras robot skadat exv en igelkott? Jag tycker jag hör om det titt som tätt men aldrig från någon som själv varit med om det. Är det en modern vandringssägen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
T
Ni nämner inte att robot klipparen är miljövänlig Inga miljöutsläpp där inte sedan kanske man laddar den med solceller. Då behöver man inte dra ut sladden vid åska.
 
S StenQL skrev:
Hur många här på forumet har själva råkat ut för att deras robot skadat exv en igelkott? Jag tycker jag hör om det titt som tätt men aldrig från någon som själv varit med om det. Är det en modern vandringssägen?
Instämmer. Hade detta nu varit ett så stort problem som det framställs, så hade Facebook svämmat över med bilder på robotar och skadade igelkottar.

Att säga att robotklipparna är ett av de största hoten mot igelkottarna är enl. mig en kraftig överdrift. Vet inte hur många krossade kottar jag har sett längs vägarna. Nu läser man också om barn/ungdomar som roar sig med att plåga dessa djur på diverse grymma sätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N
Är så otroligt nöjd med mina bensindrivna klippare. Kör givetvis på akrylatbensin. Något robotklippare blir det inte i det här hushållet.
 
S StenQL skrev:
Hur många här på forumet har själva råkat ut för att deras robot skadat exv en igelkott? Jag tycker jag hör om det titt som tätt men aldrig från någon som själv varit med om det. Är det en modern vandringssägen?
Jag har heller aldrig hört det. Har en Husqvarna, den har ju rätt klena knivar som dessutom sitter 15+ cm från kanterna.
Möjligen att de kan skada en unge, en vuxen kott kommer den att antingen krocka med eller klättra på och då stannar den i tid.

Och vadå - köra på dagen. Igelkotten blir väl lika skadad dagtid om den rullar ihop sig.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
N
K karlanka skrev:
Jag har heller aldrig hört det. Har en Husqvarna, den har ju rätt klena knivar som dessutom sitter 15+ cm från kanterna.
Möjligen att de kan skada en unge, en vuxen kott kommer den att antingen krocka med eller klättra på och då stannar den i tid.

Och vadå - köra på dagen. Igelkotten blir väl lika skadad dagtid om den rullar ihop sig.
Igelkottar är oftast aktiva i skymningen och nattetid. Dagtid ligger de lågt.
 
  • Gilla
uribbhammar och 2 till
  • Laddar…
Självklart vill ingen skada igelkottar om det inte behövs, dock har jag hitintills inte sett någon statistik för om och hur robotgräsklippare som skadar dem. Att dra alla gräsklippare över en kam är farligt. Stor skillnad mellan olika märken och även olika åldrar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Dennis_Larsson skrev:
Självklart vill ingen skada igelkottar om det inte behövs, dock har jag hitintills inte sett någon statistik för om och hur robotgräsklippare som skadar dem. Att dra alla gräsklippare över en kam är farligt. Stor skillnad mellan olika märken och även olika åldrar.
Startade en omröstning för att se hur det ligger till hos forummedlemmarna: https://www.byggahus.se/forum/threads/har-din-robotgraesklippare-skadat-doedat-ett-djur.350864/
 
  • Gilla
StenQL
  • Laddar…
S Stingray468 skrev:
Startade en omröstning för att se hur det ligger till hos forummedlemmarna: [länk]
Bra idé, men om ett djur blir skadat är det väl stor risk att det inte ligger kvar på gräsmattan och visar upp sig utan i stället släpar sig iväg till något gömställe. Om de kan. Och då vet man ju inte att det hänt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
uribbhammar och 7 till
  • Laddar…
I juni hittade Jens Råberg den här skadade igelkotten på grannens tomt

Skadad igelkott med synliga sår på huvudet äter på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0ngK9M/igelkotten-hittades-svart-skadad-av-robotgrasklippare

Föreningen Katastrofhjälp Fåglar och Vilt har märkt en dramatisk ökning av antalet igelkottar som dödas eller skadas av självgående robotgräsklippare. Ofta är igelkottarna så allvarligt skadade att de dör eller måste avlivas.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/robotgrasklipparen-igelkottens-varsta-fiende

Katten Sputnik sargades av robotgräsklippare
Skadad orangevit katt med trattkrage tittar ut genom fönster, reflektion av trädäck syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://svenska.yle.fi/artikel/2018...botgrasklippare-ovanligt-att-det-hander-sager

Hunden Molly fick svansen kluven av en robotgräsklippare
En svart hund med bandagerad bakfot ligger på en gräsmatta med en kvinna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
uribbhammar och 4 till
  • Laddar…
N
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
I juni hittade Jens Råberg den här skadade igelkotten på grannens tomt

[bild]
[länk]

Föreningen Katastrofhjälp Fåglar och Vilt har märkt en dramatisk ökning av antalet igelkottar som dödas eller skadas av självgående robotgräsklippare. Ofta är igelkottarna så allvarligt skadade att de dör eller måste avlivas.
[länk]

Katten Sputnik sargades av robotgräsklippare
[bild]
[länk]

Hunden Molly fick svansen kluven av en robotgräsklippare
[bild]
Som sagt - leve bensinklipparen. Där har man koll på vad som klipps och inte klipps. Dessutom är den smidig om man som jag vill klippa vägkanter och annat. En "vanlig" och en åkklippare täcker mina behov och som sagt använder jag akrylatbensin för miljöns skull..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.