"mest troliga är att det är en robotgräsklippare som orsakat skadan."
Personen har alltså inte sett hur klipparen massakrerade djuret!

Saxat från HQ:s manual:
Varningsikon med texten "Använd aldrig robotgräsklippare om personer, speciellt barn, eller husdjur finns i närheten.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
S StenQL skrev:
Hur många här på forumet har själva råkat ut för att deras robot skadat exv en igelkott? Jag tycker jag hör om det titt som tätt men aldrig från någon som själv varit med om det. Är det en modern vandringssägen?
Jeg har engang reddet et pindsvin ud af børnenes net i deres fodboldmål. Men jeg tænker ikke at målet skal fjernes af den grund

• Gilla
  • Ledsen
Dankong och 3 till
  • Laddar…
Min klippare har också blivit attackerad av en älg. Det finns mängder med videos på detta fenomen ute på nätet...

C
N Nalleman64 skrev:
Kör givetvis på akrylatbensin.
N Nalleman64 skrev:
som sagt använder jag akrylatbensin
Vad är det? Jag använder bara alkylatbensin.

• Gilla
  • Haha
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Det måste vara en stor skillnad om ett djur blir klippt av en treuddig "kaststjärna" likt den Robomow använder, än de små vikbara bladen Husqvarna och många andra är utrustade med.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Det måste vara en stor skillnad om ett djur blir klippt av en treuddig "kaststjärna" likt den Robomow använder, än de små vikbara bladen Husqvarna och många andra är utrustade med.
Skulle vara intressant och se vilka modeller som orsakar skador och om det är någon som klarar sig bättre

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Det är också olyckligt att säga att ingen ska få köra sin robotklippare på natten pga kottarna. Jag har bott på samma plats i över 40 år och har inte hört talas om en endaste igelkott i området.
Även om alkylatbensin minskar utsläppen så blir ju inte miljöpåverkan noll för det. Rent hypotetiskt kan man tänka sig att om folk använde motorklippare istället för robotklippare för att skona igelkottar så orsakar de en miljöpåverkan som totalt sett är mycket mer skadlig.
Min robotklippare går dagtid, trots bristen på igelkottar, men jag har full respekt för att det inta passar alla.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Jag är en obotlig djurvän men jag tycker det har gått till rejält överdrift med att det är alltid är någon världs-vakt som ska glira in "du kör väl inte på natten för då kan du utrota igelkottsfamiljer och vilsna spädbarn"

Men samma hjälte har inga problem att förespråka vindkraft som har massakera hela Ankeborg vid det här laget.

• Gilla
  • Haha
Dankong och 5 till
  • Laddar…
Ja med vindkraftsturbinerna kan man tala om slakt, allt från de största rovfåglarna ner till insekter i miljardmängd.

• Gilla
duell och 5 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja med vindkraftsturbinerna kan man tala om slakt, allt från de största rovfåglarna ner till insekter i miljardmängd.
Flera vindkraftsparker har anstälda ornitologer som har som uppgift att bevaka och ta beslut om perioder då parken ska vara avstängd, dock så skördar dom ganska många liv per år ändå.

Är det verkligen ett problem att schemalägga klippning på dagen om det nu kan spara några igelkottar? Bara för att man inte sett någon igelkott så behöver det inte betyda att dom inte finns på platsen.

• Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
BobbyOne BobbyOne skrev:
Flera vindkraftsparker har anstälda ornitologer som har som uppgift att bevaka och ta beslut om perioder då parken ska vara avstängd, dock så skördar dom ganska många liv per år ändå.

Är det verkligen ett problem att schemalägga klippning på dagen om det nu kan spara några igelkottar? Bara för att man inte sett någon igelkott så behöver det inte betyda att dom inte finns på platsen.
Jag vill se konkreta bevis och även igelkottar i klippområdet innan några tider ändras. Agerar ej på artiklar i Aftonbladet med andrahandsuppgifter.

• Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
N
C civilingenjören skrev:
Vad är det? Jag använder bara alkylatbensin.
Visst är det härligt med besserwissrar som får märka ord. Väldigt gott om dem i detta forum också har jag märkt. Leve besserwissern för vad vore väl livet utan dem! Jag skall även säga åt autocorrect i telefonen att sluta dumma sig och ändra ord när jag inte vill det (alternativt korrekturläsa bättre).

• Gilla
Bure
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag vill se konkreta bevis och även igelkottar i klippområdet innan några tider ändras. Agerar ej på artiklar i Aftonbladet med andrahandsuppgifter.
Jag fick ändra mina klipptider då jag har haft mycket igelkottsungar i gryning/skymning som inte hinner akta sig och min robot klättrar ofta upp på leksaker och äpplen som är i samma storlek.

• Gilla
Åsa77 och 6 till
  • Laddar…
BobbyOne BobbyOne skrev:
Jag fick ändra mina klipptider då jag har haft mycket igelkottsungar i gryning/skymning som inte hinner akta sig och min robot klättrar ofta upp på leksaker och äpplen som är i samma storlek.
Var det någon som strök med innan du ändrade klipptider?
Klipper själv inte kvällar/nätter/gryning, men mest för att undvika dagg.

En och annan igelkott blir säkert påkörd av robotklippare, men det är troligen betydligt fler som skadas i trafiken och av miljögifter. Den är inte hotad som art och rapporter säger att det till och med är en ökning i stort.
Men igelkottar ser söta ut och folk bryr sig betydligt mer om en sådan blir skadad/dödad, än att som det skrevs tidigare, fåglar flyger in i vindkraftverk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.