Undrar vad får man för "kvitto" eller bevis som visar att en föränding av eldragningen hemma är gjord av en behörig elektriker? Vad har man att visa försäkringsbolaget att det ör ok? ???
 
På fakturan ska det juh framgå vad man gjort. Där har du ditt bevis
 
Enda gången du behöver visa kvitto på vem som lagt in elen är när kåken brinner upp (ner) eller om någon skadas pga felaktig dragning.

Kvittona skall alltså sparas i tex bankfack e.d. om man skall vara riktigt säker.
 
Erik_D skrev:
På fakturan ska det juh framgå vad man gjort. Där har du ditt bevis
Så om elektrikern har utfört installationer som firman sedan inte har fakturerat för så ska jag ringa firman och säga det... ??? Annars räknas det som olaglig installation?
Vad händer om man inte har kvittot/fakturan kvar vid en eventuell brand? Blir försäkringsbeloppet nedsatt då (om det visar sig vara ett elfel förstås)?
 
Det e precis samma sak som min röris. Jag har betalt men ej fått nån faktura för jag fick kraftig rabatterad pris.

Men rörisen sa att OM det skulle behövas gör han bara en intyg på att han utfört jobbet fackmässigt sett.

Det räcker. Då ersätter f-bolaget den drabbade...
 
Så om jag tolkar er rätt så kan jag be min kompis som är utbildad elektriker göra jobbet och eventuellt skriva ett papper som säger att det är gjort på fackmannamässigt sätt. Som jag har förstått så är "behörighet" inget som en person har utan en firma, eller har jag missuppfattat.
 
Behörighet meddelas för en person.
Att sen få göra elinstallationer på papper kräver en firma att använda behörigheten i.
 
Intyg får han skriva, däremot inte ta betalt för dom.
 
Räcker det med ett sådant intyg OM det skulle hända något?
 
Inte vad jag vet ???

Skall inreda vinden och tänkte ta min lysmaskspolare till hjälp, vill bara vara säker på att det inte blir problem *OM* det skulle hända något efteråt.
 
Familjens_Fixare skrev:
Enda gången du behöver visa kvitto på vem som lagt in elen är när kåken brinner upp (ner) eller om någon skadas pga felaktig dragning.

Kvittona skall alltså sparas i tex bankfack e.d. om man skall vara riktigt säker.
Frågan är hur mycket värde sådana kvitton har. Bland kvitton som förra ägaren till huset har efterlämnat så finns t.ex. "installation x meter 3x1.5 kulo i kök". De metrarna räcker *inte* till både kylskåp, spisfläkt, belysning över diskbänk och ett jordat uttag för frysbox som sitter på en helt annan vägg.

Kvittot täcker alltså inte hela installationen, och det framgår inte tydligt vilken del det gäller heller. Kvittot är närmare 35 år gammalt, och både dåvarande husägare och elektrikern i fråga är avlidna, den sistnämnde dessutom sedan länge.

Har jag verkligen någon nytta av det kvittot om det skulle hända något och det blir försäkringsbolagbråk ?
 
harrys skrev:
Jag rättar mig själv:

Elsäkerhetsverket har inget krav på ansvarsförsäkring eller firma för en behörig elektriker för att denne ska få utföra elinstallationer. Men försäkringsbolagen kan ibland kräva det, och det är väl antagligen i "kommersiella" fall.

Så Husbyggarn, du har rätt :-[

Kollade nyss upp detta med elsäkerhetsverket.

Men frågan Sonander skrev var ju om det var okej med hans lysmaskpolare. Denne förutsatte jag inte har behörighet - såsom jag skrev i inlägget. Men jag rättar det inlägget också med att stryka de där sista orden ( med ansvarsförsäkring)
Det är väl snarast så att oavsett vad den elbehörige har för försäkringar eller inte så betalar hemförsäkringen inte ut något om det är en behörig elektriker som gjort fel, utan då gäller det att den behörige elektrikern har försäkring eller är beredd att själv pröjsa för alla skador. Frågan är vad man har för juridiska rättigheter att begära ersättning, att elektrikern bjudit på jobbet talar ju för att man saknar rättigheter, men samtidigt är ju elinstallerandet ett sorts förtroendeuppdrag då det är behörighetskrav varpå ett ansvar ändå kan tyckas ligga på det.

Ibland är det farligt att blanda in vänner och bekanta, tyvärr.
 
Vad händer om elfirman gått i botten då? Vad finns det för försäkringar kvar då?
 
Om inte jag minns helt fel så övergår en installation att vara anläggningshavarens ansvar ett år efter jobbet är klart. Man kan alltså säga att man har en garanti i ett år.

Rätta mig gärna, ute på lite hal is.
 
Vad händer då om jag anlitar en firma för att dra elen, efter 2 år brinner det i huset. Vi kontroll visar det sig att det är felaktiga installationer som är orsaken till branden, får jag stå för allt själv då? utan försäkring...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.