T twoody skrev:
Vart går resan för en familj för 20000? Finland?
Skrev nästan. Har varit två år i rad vid medelhavet, 2 veckor per gång, hyrbil, boende, flyg för ~25k för hela familjen (4 st.)
 
T twoody skrev:
Ja har du några 100miljoner att satsa så går det nog konkurrera ut dom, vi bygger lösvirke utan kund där ligger den stora biten med att spara pengar.
Problemet är att ett älsbyhus från 1983 inte skiljer sig så mycket från ett 2019.
Har inga 100 miljoner men är beredd att satsa en rejäl slant i firman om det du skriver är sant.
 
Hej,

Vi byggde med Älvsbyhus för 2 1/2 årsen i Kungsbacka.
En av önskemålen var just att få radiatorer.
Detta är mitt 6:e hus jag byggt/ägt varav jag haft 2 nybyggda med platta på mark och golvvärme.

Med min erfarenhet hade jag inte ens tagit emot den grunden om jag fick den.
Golvvärmen är extremt långsam märks av på vår och höstkanten.
Antigen kokar det inne i huset eller så är det för varmt.

Vi byggde ett 1 1/5 plans hus från deras gamla serie (höner).
När vi byggde så kostade huset 1,425 och med i princip alla tillval så hamnade vi knappt 1,620.
Takkupa sticker ju lite där 75 tusen men den kan ni ju räkna bort eftersom ni planerar en plans hus.

Överlag är vi riktigt nöjda mycket mer nöjda än tidigare husföretag.
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Menade att det var för kallt eller för varmt såklart :)
 
D dast skrev:
Har inga 100 miljoner men är beredd att satsa en rejäl slant i firman om det du skriver är sant.
Varför skulle det inte vara sant.
 
E elmont skrev:
twoody, även ÄH var små i början men dom har vuxit till en gigant. Så har man bara en vara som är bra nog till rätt pris så kan alla lyckas. Så man behöver inte 100miljoner för att bli "stor".
Och ditt påstående att ett ÄH från -83 inte skiljer sig från ett från 2019 är rent skitsnack. MEN en likhet är att dom fortfarande inte använder dyra onödiga (värdelösa?) lösningar som tex kakel i våtrum. Dom bygger i fabrik under tak och i värme där tillverkningen är mycket mer rationell än att stå ute under bar himmel i ur och skur.
Ps
Du skriver att du jobbar på en byggfirma, det har även jag under mina sista år som anställd satt jag på kontoret på en mindre byggfirma (ca 15 anställda) där jag bla sysslade med arbetsledning, kalkyl, fakturering. Och jag kan lova att vi aldrig skulle ha en möjlighet att bygga hus för samma pris som ÄH. Men tack och lov har folk, speciellt dom lite mer välbeställda, en önskan om att kunna visa av att dom har råd med lite dyrare hus (och även mycket annat) för sina bekanta.
Den egenheten gav oss full sysselsättning med lösvirkeshus och dyrare "halvfabrikat".
Vet ej hur ni byggde på den firman du var på men vi bygger skalet på huset först så inget problem med fukt.
Tvärtom så är det lättare att få stora fuktskador i modulhus då dom måste fraktas långa avstånd och drabbas ofta av fukt.

Vi skulle aldrig bygga våra hus i lösvirke om det inte var det billigaste för oss. Vi bygger billigare hus än Äh och då har vi bättre standard än dom på allt och platta på mark med golvvärme.
Nuvarande standard är kök ballingslöv vitvaror Siemens alltid rostfritt, tvättstuga Ikea skåp tvättpelare Siemens.
Alltid kakel klinkers i badrum och tvättstuga.
Fönster dörrar oftast från sp eller traryd.
Innerdörrar från sweedoor massiva, alla snickerier målas på plats.
Golv Kährs alltid en stav i vardagsrum kök, trestav i övriga rum.
Alltid skivor bakom gips och isolering i innerväggar.
Alltid spottar i kök bad toa och data i alla rum.
Kranar mora wc Gustavsberg och badrums inredning var Vedum i senaste huset, annars liknade standard.
260cm takhöjd inne
 
T twoody skrev:
Vet ej hur ni byggde på den firman du var på men vi bygger skalet på huset först så inget problem med fukt.
Tvärtom så är det lättare att få stora fuktskador i modulhus då dom måste fraktas långa avstånd och drabbas ofta av fukt.

Vi skulle aldrig bygga våra hus i lösvirke om det inte var det billigaste för oss. Vi bygger billigare hus än Äh och då har vi bättre standard än dom på allt och platta på mark med golvvärme.
Nuvarande standard är kök ballingslöv vitvaror Siemens alltid rostfritt, tvättstuga Ikea skåp tvättpelare Siemens.
Alltid kakel klinkers i badrum och tvättstuga.
Fönster dörrar oftast från sp eller traryd.
Innerdörrar från sweedoor massiva, alla snickerier målas på plats.
Golv Kährs alltid en stav i vardagsrum kök, trestav i övriga rum.
Alltid skivor bakom gips och isolering i innerväggar.
Alltid spottar i kök bad toa och data i alla rum.
Kranar mora wc Gustavsberg och badrums inredning var Vedum i senaste huset, annars liknade standard.
260cm takhöjd inne
Du menar att ni bygger ett sådant hus, nyckelfärdigt för ca 15 000/m2??
 
R Robert-san01 skrev:
Du menar att ni bygger ett sådant hus, nyckelfärdigt för ca 15 000/m2??
Har inte riktigt koll på kvm priset då det är olika från hus till hus.
 
T twoody skrev:
Har inte riktigt koll på kvm priset då det är olika från hus till hus.
Hur kan du skriva att ni bygger högre standard och billigare än ÄH om du inte vet vad det kostade?
 
  • Gilla
  • Haha
Garningen och 6 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vet ej hur ni byggde på den firman du var på men vi bygger skalet på huset först så inget problem med fukt.
Tvärtom så är det lättare att få stora fuktskador i modulhus då dom måste fraktas långa avstånd och drabbas ofta av fukt.

Vi skulle aldrig bygga våra hus i lösvirke om det inte var det billigaste för oss. Vi bygger billigare hus än Äh och då har vi bättre standard än dom på allt och platta på mark med golvvärme.
Nuvarande standard är kök ballingslöv vitvaror Siemens alltid rostfritt, tvättstuga Ikea skåp tvättpelare Siemens.
Alltid kakel klinkers i badrum och tvättstuga.
Fönster dörrar oftast från sp eller traryd.
Innerdörrar från sweedoor massiva, alla snickerier målas på plats.
Golv Kährs alltid en stav i vardagsrum kök, trestav i övriga rum.
Alltid skivor bakom gips och isolering i innerväggar.
Alltid spottar i kök bad toa och data i alla rum.
Kranar mora wc Gustavsberg och badrums inredning var Vedum i senaste huset, annars liknade standard.
260cm takhöjd inne
Låter ju helt fantastiskt, dessutom till 13000/m2! Var beställer man?
 
  • Gilla
Mikaelzii och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Hur kan du skriva att ni bygger högre standard och billigare än ÄH om du inte vet vad det kostade?
Jag vet att vi är billigare än Äh men kvm priset är olika från hus till hus.
 
T twoody skrev:
Jag vet att vi är billigare än Äh men kvm priset är olika från hus till hus.
Du sa att ni bygger utan kund. Köper man direkt från er eller via mäklare? I vilket fall antar jag att objekten annonseras så du kanske kan ge en länk för att backa ditt påstående? Anger du tomtpris också kan man ganska lätt jämföra.
Det finns ju relativt många stora bolag som bygger tot.entreprenad med väggelement och platta på mark, även lösvirke. Dessa klarar uppenbarligen inte av att konkurrera på pris så det är klart folk blir tveksamma till ett sådant påstående.
 
  • Gilla
Perry Mason
  • Laddar…
T twoody skrev:
Jag vet att vi är billigare än Äh men kvm priset är olika från hus till hus.
Kan du ge ett prisförslag?

Jag vill ha ett vinkelhus på ca 150m2 med standarden du nämner ovan. Vill även ha fristående dubbelgarage på runt 50m2. Plan mark, pålning behövs ej. Mälardalen. Speca gärna priset inkl. allt, dvs grund, hus, garage, grovplanering, etc.
 
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Jag vet att vi är billigare än Äh men kvm priset är olika från hus till hus.
Vad är då det billigaste ni byggt nyckelfärdigt med er min standard som du listade? Kr/m2.
 
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Men IKEA skåp och Simens ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.