Jag gjorde om vårt köksgolv för ett par år sedan, där var det redan installerat en ventilerad platonmatta på den osisolerade plattan. Men jag gjorde om allt ovanför den så nu ser det ut såhär

* Mekanisk ventilerad platonmatta
* Spårad cellplast
* Golvärmeplåtar & slang
* Spånskiva (flytande)
* Marmoleum click

Lite bilder finns i denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-nytt-koek-uterum.292174/page-3#post-2702732
 
S Stingray468 skrev:
Tack för länken Anders, det var det jag var ute och fiskade efter.

Ser dock avslutningsvis att sämsta möjliga förutsättning är lera och södra Sverige. Jag har missat att nämna att vårt hus är byggt på lätt sluttande berg i Mälardalen. Exakt hur mycket som står på berg vet jag inte, men uppåt sluttningen är det vidbyggt garage/förråd och det står direkt på berg, så det är möjligt att hela huset står på berg. Dock fanns det ingen som helst dränering på den sidan när vi grävde och breddade garaget upp emot sluttningen, så nu är det ordentligt dränerat där. Förrådet intill (även det med yttervägg emot sluttningen) gjorde jag om golvet på kanske 15 år innan jag dränerade och där la jag platon i botten, EPS och sen parkett ovanpå. Dammsög så det är bara är syllarna väggarna står på, som är organiska. Det rummet hade lite lukt innan jag gjorde om golvet, men som försvann efteråt. Ingen golvvärme där dock.

Väldigt svårt att veta om man ska behöva ett mekaniskt ventilerat golv (typ Nivell) eller om det räcker med ett passivt ventilerat golv med platon och bara luftspalt vid golvlisterna.

Niclas och Anders, vad har ni för markförhållanden?

På Nivell suger man väl ner rumsluften i undergolvet. Fungerar självdragsventilation som vi har, eller blir man tvungen att bygga om ventilationen också då?

Mvh Lasse
Jag har suterränghus med bergsluttning bakom och sand/grusås.
Huset är dränerat med Platon utvändigt och grusbädd under (enligt original ritningar).
Även om jag ansåg att risken för tillskjutande fukt var låg ville jag säkerställa att det blev rätt från början.
Visst, det blev ca. 50k dyrare men nu sover jag tryggt!
Det fungerar bra med mekaniska ventilationen. Jag har dragit ner farten lite på den istället.
 
Tänk på att länken tar upp gjuten platta med golvvärmen ingjuten i betongen. I min värld stämmer inte det in på ditt hus om du installerar golvvärmen ovanpå ett lager isolering.
Temperaturskillnaden mellan vinter och sommar kommer att vara jämförelsevis minimal.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tänk på att länken tar upp gjuten platta med golvvärmen ingjuten i betongen. I min värld stämmer inte det in på ditt hus om du installerar golvvärmen ovanpå ett lager isolering.
Temperaturskillnaden mellan vinter och sommar kommer att vara jämförelsevis minimal.
Tänk också på att du rekommenderar en s.k. "riskkonstruktion"... Det heter ju "risk" där för att det KAN vara dåligt men man kan inte vara säker...
Vid en besiktning i framtiden kan man undvika den texten om man har mekaniskt ventilerat golv så även om man aldrig egentligen behöver det, kommer det att på det sättet öka värdet på fastigheten...
 
Jag rekommenderar ingen risk konstruktion, det vore urdumt att bygga på sätt som man historiskt vet innebär en ökad risk för problem.
Men en konstruktion som är en risk är inte per definition dålig i alla lägen.
I de flesta fall skulle jag påstå att det fungerar utmärkt.

Om plattan efter 50år är torr och inga problem finns så är det ett bevis för att det på den platsen med den grundläggningen fungerar.
Grundregeln är ju att inte ändra på något som har fungerat så länge.
Golvvärme på uppreglade golv riskerar att bli en dyr energitjuv om man inte säkerställer fullgod isolering mellan värmegolvet och plattan.
Om man prioriterar extraventilerat golv och högre energiåtgång så ska man iaf vara medveten om vad det innebär,
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag rekommenderar ingen risk konstruktion, det vore urdumt att bygga på sätt som man historiskt vet innebär en ökad risk för problem.
Men en konstruktion som är en risk är inte per definition dålig i alla lägen.
I de flesta fall skulle jag påstå att det fungerar utmärkt.

Om plattan efter 50år är torr och inga problem finns så är det ett bevis för att det på den platsen med den grundläggningen fungerar.
Grundregeln är ju att inte ändra på något som har fungerat så länge.
Golvvärme på uppreglade golv riskerar att bli en dyr energitjuv om man inte säkerställer fullgod isolering mellan värmegolvet och plattan.
Om man prioriterar extraventilerat golv och högre energiåtgång så ska man iaf vara medveten om vad det innebär,
Oavsett om plattan varit torr eller inte i 50 år så är det alltid en riskkonstruktion med isolering invändigt (utan mekanisk ventilation).
Grundregeln är att bygga på ett tidsmässigt korrekt sätt skulle jag säga och anpassa sig till modern teknik och forskning.

Som jag också skrev, det KAN fungera fint utan annan åtgärd än Platonmatta men det finns ju en orsak till att man inte bygger hus längre utan isolering UNDER plattan...

Om nu TS ska riva upp hela golvet vore det ju väldigt olyckligt om han får omvänd fuktvandring och mögel och/eller lukt efter några år och måste bryta upp och gör om... De blir väldigt mycket dyrare än att göra det rätt från början...

Min Nivell-fläkt är på 111 W och körs på steg 2 av 5 så uppskattningsvis kanske 25W då... Det borde väl med dagens elpris betyda drygt ett par hundra lappar i året och det betalar jag gärna för att sova gott i ett "friskt" hem...
 
SSSS - fint bygge. Fanns det nån färdig lösning för mekaniskt ventilerad platon eller var det nåt du uppfann själv? Kan tänka mej att man måste fördela suget extra åt sidorna, då platonmattan i sig bara bygger nån cm och annars bara suger och torkar ur väldigt lokalt/koncentrerat.

Anders - Som jag förstår på LTH-länken är enda risken med omvänd fuktvandring under sommaren, då golvvärmen är avstängd. Har du fläkten på året om eller kör du bara den när värmen är av? Vad har du för ventilation i övrigt / använder du golvluften i nån värmeväxlare?

Minns jag inte helt så ligger vår stenull/glasfiberull inkl reglar direkt på plattan idag, vilket borde gett problem på 50 år om inte plattan var relativt torr. Tänker att platon med ventilation i golvlist t.ex. och eps-isolering, värme och golv uppepå, inte borde vara en sämre lösning.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S Stingray468 skrev:
SSSS - fint bygge. Fanns det nån färdig lösning för mekaniskt ventilerad platon eller var det nåt du uppfann själv? Kan tänka mej att man måste fördela suget extra åt sidorna, då platonmattan i sig bara bygger nån cm och annars bara suger och torkar ur väldigt lokalt/koncentrerat.
.
Man tätar med tätband runt kanterna förutom vid strategiska placerade luftintag vid golvsockeln.

Läs mer här:
https://www.isola.se/produkter-sv-SE/golv/platon-fuktskydd-golv/mekaniskt-ventilerad-platongolv/

http://www.e-pages.dk/isola/458/
 
Jag har mekanisk frånluft i badrummen och "källaren" i suterrängdelen.
Nivell fläkten går året om och luften blåser jag bara ut.

Som sagt så var min platta också snustorr men vid utblåset kan man under sommaren framförallt känna lite källarlukt...
 
LTH-länken tar upp uppvärmd platta med värmeslangen ingjuten i plattan.
Någon som inte planerar att byggas i tråden här som jag förstår. Med isolering mellan golvvärme och platta värms plattan i princip inte upp.
Så jämförelsen med de fallen är dålig.

Det jag menar kostar energi är inte fläkten som ventilerar under det uppvärmda golvet. Det är att man förlorar utrymme för isolering, minskar isoleringen samtidigt som man ventilerar bort denna värme.
 
Ja, det är sant, men det blir alltid en riskkonstruktion med isolering ovanpå plattan, oavsett var golvvärmeslingorna ligger!
 
S Stingray468 skrev:
Tack för länken Anders, det var det jag var ute och fiskade efter.

Ser dock avslutningsvis att sämsta möjliga förutsättning är lera och södra Sverige. Jag har missat att nämna att vårt hus är byggt på lätt sluttande berg i Mälardalen. Exakt hur mycket som står på berg vet jag inte, men uppåt sluttningen är det vidbyggt garage/förråd och det står direkt på berg, så det är möjligt att hela huset står på berg. Dock fanns det ingen som helst dränering på den sidan när vi grävde och breddade garaget upp emot sluttningen, så nu är det ordentligt dränerat där. Förrådet intill (även det med yttervägg emot sluttningen) gjorde jag om golvet på kanske 15 år innan jag dränerade och där la jag platon i botten, EPS och sen parkett ovanpå. Dammsög så det är bara är syllarna väggarna står på, som är organiska. Det rummet hade lite lukt innan jag gjorde om golvet, men som försvann efteråt. Ingen golvvärme där dock.

Väldigt svårt att veta om man ska behöva ett mekaniskt ventilerat golv (typ Nivell) eller om det räcker med ett passivt ventilerat golv med platon och bara luftspalt vid golvlisterna.

Niclas och Anders, vad har ni för markförhållanden?

På Nivell suger man väl ner rumsluften i undergolvet. Fungerar självdragsventilation som vi har, eller blir man tvungen att bygga om ventilationen också då?

Mvh Lasse
Hej Lasse,

Markförhållandet hos oss är sand, silt och en hel del sten. Det är väl dränerat nu men vi har också precis gjort om dräneringen runt huset, kopplat på kommunalt dagvatten plus grävt ner stenkistor. Därtill har vi skrapat av vår lilla väg, lagt om fallet och grävt ner drän även där. Innan det........en sjö i marken 40 cm ner pga av sluttningar runt om och mot tomten.
 
  • Gilla
Stingray468
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.