wildeside
Ja alla lever vi i våran egen tro!
Att sittandes i bilen med 2-3 böcker Bygg/mark ama på passagerarsättet, några A1-A3 ritningar uppslagna i baksättet några 30" bildskärmar hängande i sidorutorna tangentbord och mus i knät, datorn i bagageluckan en en gigantisk mobil uppkoppling.
Gasades till Dahls på morgonen för att hämta ut material som jag självklart på min fritid kvällen innan planerat och beställt åt kunden, eller skulle jag beställt ut materialet direkt ut till kunden och hoppas dom levererar innan 7:00 så att jag har materialet när jag börjar jobba.
Ja jävlar då snackar vi om att man är effektiv och seriös!
Vad vet ni om hur digitaliserat eller inte mitt arbete är, vad jag har för overheadkostnader och vad jag har för organisation runt mej?
Kan bara konstatera att det är iaf svårt att sitta i en bil och läsa/rita/jämföra ritningar, offerter/kontrakt på 20-30 sidor när man ska kolla upp det mot ett otaliga lagar/föreskrifter och manualer.
Men som sagt alla lever vi våran egen tro, kanske det va därför jag valt att vara ateist.
Så lycka till er alla som kan, vet och klarar allt. Starta gärna ett eget företag och eftersom ni både vet hur man driver och prissätter allt.
Nu har jag tröttnat på alla korkade inlägg både från mej och er.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:
Ja det är nog 40 år sen jag första gången hörde uttrycket att "Man blir inte rik på höga inkomster utan låga utgifter".

Det är ju lite det som är poängen. Om du tar exakt lika mycket betalt som dina konkurrenter så är det den som lyckas kapa kostnaderna bäst som tjänar mest.

Att vissa istället ska höja sina priser så alla har lika stor vinst oavsett hur bra eller dåligt de har effektiviserat blir väldigt konstigt i mina ögon.
Ja den har jag med hört!
Kanske därför jag inte har några lån varken privat eller på företaget och ska bygga nytt hus kontant!
Kanske är det pga alla kunder jag lurat genom tiderna med oskäliga arbetskostnader och ockerpriser på materialet.
Men det ger jag mig inte in på att reda ut eftersom ni redan tror er veta svaret
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
wildeside wildeside skrev:
Vad vet ni om hur digitaliserat eller inte mitt arbete är, vad jag har för overheadkostnader och vad jag har för organisation runt mej?
Vad vet du om mig och mitt företag? Du som försöker skriva alla på näsan hela tiden ...
 
  • Gilla
janusz_w och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
wildeside wildeside skrev:
Ja den har jag med hört!
Kanske därför jag inte har några lån varken privat eller på företaget och ska bygga nytt hus kontant!
Kanske är det pga alla kunder jag lurat genom tiderna med oskäliga arbetskostnader och ockerpriser på materialet.
Men det ger jag mig inte in på att reda ut eftersom ni redan tror er veta svaret
Skönt för dig! :) Cash is king!
Är det därför detta är en öm tå, det ligger och gnager lite hos dig? ;)

För övrigt tycker jag det är intressant att detta är ett ämne som gör att så många hantverkare brusar upp, samtidigt som de får ryggdunkar från kollegorna som stämmer in.
Speciellt då vi läst att egentligen spelar det ju ingen roll för kostnad/intäkt för varken kunden eller hantverkaren...
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
Ja den har jag med hört!
Kanske därför jag inte har några lån varken privat eller på företaget och ska bygga nytt hus kontant!
Kanske är det pga alla kunder jag lurat genom tiderna med oskäliga arbetskostnader och ockerpriser på materialet.
Men det ger jag mig inte in på att reda ut eftersom ni redan tror er veta svaret
Har du fått några polisanmälningar för förskingring eller blivit anmäld av kunder på grund av ocker?

Om inte, grattis du har lyckats bra!


Nu pratar vi dock inte om hur stora overhead kostnader du har eller vilken organisation du har runt dig utan hur privatkunder upplever prissättningen på material.

Med dina egna exempel låter det extremt oplanerat att sitta i en bil och hoppas att en återförsäljare plockat ihop det du beställde igår från en A1 ritning och ett 20 sidigt kontakt.


Förutsättningen för dessa jobben borde ge dig någon veckas framförhållning med minimala förändringar om det är fastpris projekt.

Återigen vi kan diskutera inköp, planering och framförhållning i större projekt i storleksordning av 300-500 miljoner om du vill, men då bör vi ta det i en separat tråd där vi pratar om B2B.

Här låter dina exempel mer som försök att vinkla ämnet till något vi inte ens pratar om.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
wildeside
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad vet du om mig och mitt företag? Du som försöker skriva alla på näsan hela tiden ...
Har inte lagt mig i ditt företag men jag citerar dej i frågan om kontor.

Nu har jag av vissa skäl en liten annan affärsmodell, och nu hanterar jag material en helt annan omfattning, så nu är det mer papper och fakturor, alltså lite svårare att sköta allt från bilen.

I övrigt så har jag inget intresse av dig eller dit företag och framför allt har jag inte gjort några antaganden eller skrivit något om ditt företag!
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Du har sagt att det är oseriöst att inte ha ett kontor.
Det angavs inga undantag, det skrevs som att det var en allmän universell sanning, så på det sättet rackade du ner på mitt sätt driva ett företag.

Men jag lovar, inga av mina kunder blir gladare av att jag skaffar ett kontor som antingen tvingar mig att höja timpenningen eller naggar av min lön.



edit:
Det är inte bara du som irriterar mig genom att skriva att "man måste", "man får inte" som att det bara finns ett sätt att driva företag, att det bara finns en enda affärsmodell.
Ja nu tänker jag faktiskt mer på "privatpersonssidans" inlägg i denna tråden, faktiskt.
 
  • Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har sagt att det är oseriöst att inte ha ett kontor.
Det angavs inga undantag, det skrevs som att det var en allmän universell sanning, så på det sättet rackade du ner på mitt sätt driva ett företag.

Men jag lovar, inga av mina kunder blir gladare av att jag skaffar ett kontor som antingen tvingar mig att höja timpenningen eller naggar av min lön.

edit:
Det är inte bara du som irriterar mig genom att skriva att "man måste", "man får inte" som att det bara finns ett sätt att driva företag, att det bara finns en enda affärsmodell.
Ja nu tänker jag faktiskt mer på "privatpersonssidans" inlägg i denna tråden, faktiskt.
Tror jag skrev så här angående kontor.

#574 "Oavsett vart man köper in sitt material så tillkommer lagerkostnaderna, det förutsätter självklart att man har ett lager.
Skulle inte anlita en entreprenör/underentreprenör som inte har ett eget lager.
Likaså så skulle jag inte anlita någon som har kontoret i bilen."

Jag vet vilken pappersexercis det är i min bransch så det skulle inte fungera att ha kontoret i bilen och JAG skulle inte anlita en sån entreprenör
Hur du tolkar det till att jag rakar ner på alla som har kontoret i bilen vet jag inte.

Om jag missat något inlägg där jag rakar ner på alla som har kontoret i bilen så ber jag om ursäkt, du får gärna hänvisa till det inlägget.
 
wildeside wildeside skrev:
Ja den har jag med hört!
Kanske därför jag inte har några lån varken privat eller på företaget och ska bygga nytt hus kontant!
Kanske är det pga alla kunder jag lurat genom tiderna med oskäliga arbetskostnader och ockerpriser på materialet.
Men det ger jag mig inte in på att reda ut eftersom ni redan tror er veta svaret
Wildeside, ärligt talat nu, VARFÖR tar du åt dig av det som sägs? Du har ju redan beskrivit din arbetsmodell och det är ju den som kunderna vill ha. Denna tråd handlar, åter igen, om det enorma materialpåslag som vissa hantverkare lägger på och sedan visar upp en falsk bruttoprislista som ingen betalar och där får kunden säg 30% rabatt, fast det i själva verket handlar om ett stort påslag.
Du har ju själv sagt att du lägger på ett antal procent på ditt inköpspris vilket alla tycker är det rimliga i detta. Ingen kommer tycka om en hantverkare om denne försöker mena att kunden fått rabatt fast i själva verket fått ett enormt påslag. Många är idag väldigt pålästa på priser och man känner sig jävligt blåst om man får betala väldigt mycket mer än vad man själv får betala för en vara och utöver det betala ett timarvode.

Jag säger det igen, utgå från reelt inköpspris pch lägg på ett antal procent, som du gör så är det end of discussion. Det ser jävligt märkligt ut på fakturan om jag som kund fått 30% rabatt på material. Varför ska jag som kund ha det? Jag förstår inte hur någon kan tro att en vinstdrivande verksamhet ska ge 30% rabatt på material om det nu inte är pålagt ett enormt påslag.
Personligen tycker jag det ser rimligare ut om det är pålagt säg 10-15%, då skulle jag själv inte känna mig lurad. När en elektriker står innanför min dörr så kommer jag veta vad det mesta av materialet kostar i butik, den läxan gör jag alltid inför ett större arbete. Jag läser också på så mycket jag kan kring det som ska utföras för jag och hantverkaren ska vara överens om hur det ska vara och hur jag vill ha det. Tyvärr finns det alldeles för mycket trötta människor som inte orkar bry sig om sådant och går också på bluffpriserna tills de får fakturan och sätter kaffet i halsen. Jag tror alla skulle vara mer nöjda om man var transparent med inlöpspris och lade på ett antal procent istället för att bluffa med Ahlsells skitbruttoprislistor som inte ens fantasin rår på hur de kommit på.
Ahlsell borde skämmas och jag hoppas de läser och tar åt sig av kritiken i denna tråd.
 
  • Gilla
janusz_w och 7 till
  • Laddar…
wildeside
E eddiw skrev:
Wildeside, ärligt talat nu, VARFÖR tar du åt dig av det som sägs? Du har ju redan beskrivit din arbetsmodell och det är ju den som kunderna vill ha. Denna tråd handlar, åter igen, om det enorma materialpåslag som vissa hantverkare lägger på och sedan visar upp en falsk bruttoprislista som ingen betalar och där får kunden säg 30% rabatt, fast det i själva verket handlar om ett stort påslag.
Du har ju själv sagt att du lägger på ett antal procent på ditt inköpspris vilket alla tycker är det rimliga i detta. Ingen kommer tycka om en hantverkare om denne försöker mena att kunden fått rabatt fast i själva verket fått ett enormt påslag. Många är idag väldigt pålästa på priser och man känner sig jävligt blåst om man får betala väldigt mycket mer än vad man själv får betala för en vara och utöver det betala ett timarvode.

Jag säger det igen, utgå från reelt inköpspris pch lägg på ett antal procent, som du gör så är det end of discussion. Det ser jävligt märkligt ut på fakturan om jag som kund fått 30% rabatt på material. Varför ska jag som kund ha det? Jag förstår inte hur någon kan tro att en vinstdrivande verksamhet ska ge 30% rabatt på material om det nu inte är pålagt ett enormt påslag.
Personligen tycker jag det ser rimligare ut om det är pålagt säg 10-15%, då skulle jag själv inte känna mig lurad. När en elektriker står innanför min dörr så kommer jag veta vad det mesta av materialet kostar i butik, den läxan gör jag alltid inför ett större arbete. Jag läser också på så mycket jag kan kring det som ska utföras för jag och hantverkaren ska vara överens om hur det ska vara och hur jag vill ha det. Tyvärr finns det alldeles för mycket trötta människor som inte orkar bry sig om sådant och går också på bluffpriserna tills de får fakturan och sätter kaffet i halsen. Jag tror alla skulle vara mer nöjda om man var transparent med inlöpspris och lade på ett antal procent istället för att bluffa med Ahlsells skitbruttoprislistor som inte ens fantasin rår på hur de kommit på.
Ahlsell borde skämmas och jag hoppas de läser och tar åt sig av kritiken i denna tråd.
Ja ber så hemskt mycket om ursäkt!
att jag svarat på frågor, påståenden och att någon citerat mina inlägg!
Kommer inte att upprepas.
 
wildeside wildeside skrev:
för att hämta ut material som jag självklart på min fritid kvällen innan planerat och beställt åt kunden,
Ingen har väl sagt att du ska göra det på din fritid?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag jobbade på Ahlsell. Jag undrar hur snacket går i fikarummet. :surprised:
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag jobbade på Ahlsell. Jag undrar hur snacket går i fikarummet. :surprised:
Varför skulle de anställda skämmas?
De har ingen möjlighet att ändra företagets prislista och rabattsystem
Ahlsell har heller inget ansvar för att vissa av deras kunder utnyttjar deras system för att lura kunder

Tycker att sådana här trådar alltid spårar ur
Det slutar med att några tycker att alla hantverkare (läs elektriker) har satt i system att blåsa alla sina kunder och tycker att de minsann inte ska betala mer för något än vad de kan hitta till billigaste pris på nätet.
Sen finns det hantverkare som känner sig (kanske med rätta) anklagade fast de kör med rak och öppen dialog med sina kunder ang. sina påslag på mtrl.
Låt oss konstatera att det finns de på båda sidor som försöker luras.
Jag sitter på tre stolar i den här debatten.
Jag är eleltriker som driver en liten enskild firma vid sidan om mitt jobb som utbildare på Lernia inom el.
Sedan är jag som husägare kund hos hantverkare som bedriver verksamhet inom område som jag vet att det krävs kompetens, kunskap erfarenhet och utrustning för att det ska bli ett bra resultat.
Jag köper som de flesta hantverkare själv helst in mtrl eftersom jag då är säker på att jag har rätt mtrl i tillräcklig mängd.
Lägger på 10-15% på mitt inköpspris, detta informeras kunden om.
Har inte skyhöga rabatter eller kickbacks från grossen.
Sköter inköpen utanför timdebitering av kund.
Hittar grejor på tex Hornbach billigare än vad jag kan köpa från grossen.
Men ska jag köpa därifrån har jag inget påslag, det blir timdebitering istället.
Går något sönder så har jag garanti från grossen att de betalar min tid för att byta mtrl
Det kostar inte kunden något.

Står kund själv för mtrl är det en fråga mellan kund och inköpsställe
Jag debiterar timpris för åtgärdstiden och kunden får själv ta diskussionen med försäljaren

Köper kunden själv in mtrl och det saknas för att kunna slutföra arbetet debiteras denne för resterande timmar av den arbetsdagen

Samt att jag inte köper ev överbliven mtrl av kund
Tar inte emot det ens om denne skulle vilja skänka det till mig

Framkörningsavgift (avgift för servicebil är något som SKV kräver ska finnas med på fakturan när det gäller ROT jobb, om det inte finns så misstänker de att denna kostnad som inte är tillåten att göra avdrag för är inbakad i timdebiteringen
Jag fick backning av SKV på ett ROT jobb jag utförde till en trogen återkommande kund där jag inte hade någon omväg att tala om
Det var mellan mitt ordinarie jobb och hemmet.
Lyckades övertyga myndigheten att jag inte hade bakat in denna i timdebiteringen
Men kommer aldrig mer att utelämna denna post i en faktura
Som utbildare så påtalar jag hela tiden för eleverna att inte lura kund på mtrl med påslag som är helt orimliga
De ska däremot ta betalt för sitt arbete och kunnande.
Många av er som är på det här forumet är väl insatta i priser på myrl det vet jag.
Men handen på hjärtat, hur väljer ni hantverkare?
Om jag lämnar ett timpris på 600 kr och en anban forma ger er ett bud på 300 kr.
Vem väljer ni?
Att driva en firma på det timpriset är omöjligt.
Ang offerter med fast pris så är jag inye så glad för att ta dessa jobb.
Det innebär att jag måste ta höjd för ev problem som kan uppstå
Får lägga offerten så högt att jag inye ska gå back på jobbet.
Brukar föreslå mina kunder att ta det på löpande.
Sista jobbet jag hade uppskattade jag till allt mellan en och tre timmar
Kunden accepterade löpande
Tillbringade en och en halv timme hos kynd och då blev jag bjuden på fika
Debiterade en timme

Har tackat nej till jobb eftersom jag fåty dåluga vibbar av kunden och förstått i förväg att det skulle bli problem
Likväl som det finns dåliga hantverkare så finns det dåliga kynder.

Vad beträffar wildeside så tycker jag att han verkar vara en sjysst företagare, med avseende på hans inlägg
Förstår inte varför så många klankar på honom.
Hoppas att ni tagit åt er av hans råd att verkligen ta reda på vad det är ni beställer.
Ta reda på alla kostnader, inte bara timpris utan även priser på mtrl
Be om att få reda på vad er ev rabatt kommer att innebära.
Hantverkaren måste kunna visa ungefär vad det kommer att kosta

Har luftat mina åsikter här och kommer bara att fortsätta läsa tråden men inte kommentera något
 
  • Gilla
wildeside och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Varför skulle de anställda skämmas?
De har ingen möjlighet att ändra företagets prislista och rabattsystem
Ahlsell har heller inget ansvar för att vissa av deras kunder utnyttjar deras system för att lura kunder
Vi har nog helt enkelt olika syn på vår arbetsplats. Kanske har du aldrig varit anställd? (Jag har aldrig drivit eget).

Jag vill arbeta för ett företag som har en schysst affärsetik. Jag vill inte bara kunna stå för mitt eget arbete utan även för mina kollegors, och det hela vägen till toppen på företaget.

Jag har också turen att arbeta för ett företag som lyssnar på sina anställda, med en ledning som insett att nöjda anställda är en förutsättning för ett välmående företag.

Visst, jag har förståelse för att det kan vara svårt att påverka inifrån på ett stort företag. Men att vara helt likgiltig inför att arbetsgivaren skapar förutsättningar för att dess kunder i sin tur ska kunna blåsa nästa led på pengar är för mig obegripligt.

Det skall mycket till för att jag skulle söka ett jobb på Ahlsell, så mycket kan jag ju säga.

(För att förstå resonemanget ovan måste man naturligtvis vara enig i att den här prislistan har ett tydligt syfte, att blåsa privatpersoner. Hade det varit på något annat sätt hade Ahlsell bara behövt förklara vad man behöver de här fantasipriserna till)
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vi har nog helt enkelt olika syn på vår arbetsplats. Kanske har du aldrig varit anställd? (Jag har aldrig drivit eget).

Jag vill arbeta för ett företag som har en schysst affärsetik. Jag vill inte bara kunna stå för mitt eget arbete utan även för mina kollegors, och det hela vägen till toppen på företaget.

Jag har också turen att arbeta för ett företag som lyssnar på sina anställda, med en ledning som insett att nöjda anställda är en förutsättning för ett välmående företag.

Visst, jag har förståelse för att det kan vara svårt att påverka inifrån på ett stort företag. Men att vara helt likgiltig inför att arbetsgivaren skapar förutsättningar för att dess kunder i sin tur ska kunna blåsa nästa led på pengar är för mig obegripligt.

Det skall mycket till för att jag skulle söka ett jobb på Ahlsell, så mycket kan jag ju säga.

(För att förstå resonemanget ovan måste man naturligtvis vara enig i att den här prislistan har ett tydligt syfte, att blåsa privatpersoner. Hade det varit på något annat sätt hade Ahlsell bara behövt förklara vad man behöver de här fantasipriserna till)
#Nyfniken
Du fick mig att bryta mot det jag skrev innan om att inte kommentera
Har varit och är anställd driver en enskild firma vid sidan om
Ahlsell har sin prislista för att kunna ge olika pris åt kunder beroende på hur mycket de köper.
Det är den förklaring de har.
Lättare att ändra rabattsatsen för varje kund än att justera prislustan för alla med olika priser.
Detta kan man i evigheter diskutera om det är rätt eller fel
Men till syvende och sist vilar hela ansvaret på den hantverkare som sätter sitt pris mot kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.