Om det finns fängelse i straffskalan och gärningsmannen påträffas "på bar gärning eller flyende fot" får envarsgripande ske. Krävs i princip att gärningsmannen är inom synhåll hela tiden. Därutöver har även alla rätt att gripa efterlysta brottslingar.
 
Uppdatering:

Problemet försvann med tiden nästan helt. Inga allvarliga incidenter sedan denna tråd (förutom ett par vänner som blev överraskade av inkräktare när de hade lite sexy time på en avskild del av tomten, och folk som kommit och frågat om det fått vara med på privata fester...). Nu har vi sålt huset till Tunabyggen, och flyttat till ett större hus (före detta skola), men med lite mindre tomt.

Edit: Tunaåstrand ska nu, om Tunabyggens plan håller, hyras ut för ungdomsverksamhet, och delar av tomten (min gissning, gamla fotbollsplanen och husvagnsparken) ska exploateras (återigen, min gissning, är att man vill bygga prestige-lägenheter där). För mig är det jättekul att det blir ungdomsverksamhet, då jag tycker det är enormt viktig. En budgivare ville fortsätta budgivningen nästa dag efter att han försökt få loss mer pengar, men vi kände att det var bättre att det blev ungdomsverksamhet där. Dessutom känns Tunabyggen som en "enkel" köpare att ha att göra med, det lär inte bli något strul för smådetaljer där.

Flytten skedde för ungefär ett år sedan. Nya huset är ett byggprojekt i sig. 1020 kvadrat förskola som ska göras till bostad, så vi har haft ett hektiskt år, byggt kök, slagit ihop tre toaletter till ett nytt badrum, byggt sovrum, rivit en handfull väggar (de har delat av tidigare klassrum i två, och vi har mer nytta av lite färre stora rum en en shitload smårum), målat, tapetserat, rivit ventilationsanläggning (två personer behöver inte en ventilation anpassad för 150 lekskolebarn och som är säkrad med 63A trefas...), rivit stängsel, byggt staket, rivit cykelställstak, rivit en shitload lysrörsarmaturer (Någon som vill ha? Har ett 20-tal nu, och ungefär 40 till ska ner, och om ingen vill ha dem så åker de till tippen.), dragit nätverk, bråkat med panna osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Nu har vi sålt huset till Tunabyggen, och flyttat till ett större hus (före detta skola), men med lite mindre tomt.
Vad hände med drömhuset? ;)

harry73 harry73 skrev:
Du kanske borde överväga att flytta till en annan fastighet. För den här gör dig inte till en bättre person
T Troberg skrev:
Det kommer inte att hända, det är mitt drömhus på min drömtomt.
 
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad hände med drömhuset? ;)
Hittade ett större drömhus.

Vi nästan tredubblade boendeytan, plus en stor vind (kanske 250 kvadrat) och en stor källare, så att jag äntligen får en riktig verkstad. Det har hiss, så jag slipper gå i trappor, SOM ETT DJUR! Fortfarande tomt vid vatten, men lite mindre gräs att klippa. Dessutom sålde vi dyrt och köpte billigt, så vi är praktiskt taget lånefria, och kommer att vara helt lånefria i god tid innan pension.

Enda haken är att det har åtta toaletter (efter att vi tagit bort två...). Har ni en aning om hur mycket toalettpapper som går åt då?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Enda haken är att det har åtta toaletter (efter att vi tagit bort två...). Har ni en aning om hur mycket toalettpapper som går åt då?
Rimligtvis lika mycket som om ni skulle ha en eller två toaletter. Om ni nu inte bjuder in grannskapet till att klubba på era extra 6 toaletter. Men "skit" i det.

Låter som nya stället borde ha en egen byggtråd? :)
 
  • Haha
  • Gilla
Atom och 5 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Uppdatering:

Problemet försvann med tiden nästan helt. Inga allvarliga incidenter sedan denna tråd (förutom ett par vänner som blev överraskade av inkräktare när de hade lite sexy time på en avskild del av tomten, och folk som kommit och frågat om det fått vara med på privata fester...). Nu har vi sålt huset till Tunabyggen, och flyttat till ett större hus (före detta skola), men med lite mindre tomt.

Edit: Tunaåstrand ska nu, om Tunabyggens plan håller, hyras ut för ungdomsverksamhet, och delar av tomten (min gissning, gamla fotbollsplanen och husvagnsparken) ska exploateras (återigen, min gissning, är att man vill bygga prestige-lägenheter där). För mig är det jättekul att det blir ungdomsverksamhet, då jag tycker det är enormt viktig. En budgivare ville fortsätta budgivningen nästa dag efter att han försökt få loss mer pengar, men vi kände att det var bättre att det blev ungdomsverksamhet där. Dessutom känns Tunabyggen som en "enkel" köpare att ha att göra med, det lär inte bli något strul för smådetaljer där.

Flytten skedde för ungefär ett år sedan. Nya huset är ett byggprojekt i sig. 1020 kvadrat förskola som ska göras till bostad, så vi har haft ett hektiskt år, byggt kök, slagit ihop tre toaletter till ett nytt badrum, byggt sovrum, rivit en handfull väggar (de har delat av tidigare klassrum i två, och vi har mer nytta av lite färre stora rum en en shitload smårum), målat, tapetserat, rivit ventilationsanläggning (två personer behöver inte en ventilation anpassad för 150 lekskolebarn och som är säkrad med 63A trefas...), rivit stängsel, byggt staket, rivit cykelställstak, rivit en shitload lysrörsarmaturer (Någon som vill ha? Har ett 20-tal nu, och ungefär 40 till ska ner, och om ingen vill ha dem så åker de till tippen.), dragit nätverk, bråkat med panna osv.
Har du ventilationssystemet kvar? Och ska det säljas? Mvh Lasse
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Låter som nya stället borde ha en egen byggtråd? :)
Borde, men jag har svårt för att dokumentera medan jag bygger. När jag bygger så bygger jag.

garvin garvin skrev:
Har du ventilationssystemet kvar? Och ska det säljas? Mvh Lasse
Vi river rör, men anläggningen står kvar på vinden. Planen är att låta den stå tills allt viktigt är gjort, och sedan tillbringa en vecka med vinkelslip och tigersåg på vinden för att plocka ner den i behändiga bitar. Det är ju en del rostfritt och koppar i den.

Vill någon köpa den så, sure, men man måste plocka ner den i rätt små bitar för att få ut den. Den är typ fem meter lång, lika hög som jag och ungefär en bit över en meter bred. Jag är inte beredd att riva ytterväggen för att ta ut den i en bit...
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Planen är att låta den stå tills allt viktigt är gjort, och sedan tillbringa en vecka med vinkelslip och tigersåg på vinden
Jag hade nog valt att ta den där veckan med vinkelslip på vinden innan man lagt ner möda och pengar på "allt viktigt". Trots allt ganska riskabel aktivitet..
 
T tompaah7503 skrev:
Jag hade nog valt att ta den där veckan med vinkelslip på vinden innan man lagt ner möda och pengar på "allt viktigt". Trots allt ganska riskabel aktivitet..
Jag kommer att ha en eldvakt närvarande hela tiden, och sätta upp skydd som stoppar sprutet.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D09
T Troberg skrev:
Uppdatering:

Problemet försvann med tiden nästan helt. Inga allvarliga incidenter sedan denna tråd (förutom ett par vänner som blev överraskade av inkräktare när de hade lite sexy time på en avskild del av tomten, och folk som kommit och frågat om det fått vara med på privata fester...). Nu har vi sålt huset till Tunabyggen, och flyttat till ett större hus (före detta skola), men med lite mindre tomt.

Edit: Tunaåstrand ska nu, om Tunabyggens plan håller, hyras ut för ungdomsverksamhet, och delar av tomten (min gissning, gamla fotbollsplanen och husvagnsparken) ska exploateras (återigen, min gissning, är att man vill bygga prestige-lägenheter där). För mig är det jättekul att det blir ungdomsverksamhet, då jag tycker det är enormt viktig. En budgivare ville fortsätta budgivningen nästa dag efter att han försökt få loss mer pengar, men vi kände att det var bättre att det blev ungdomsverksamhet där. Dessutom känns Tunabyggen som en "enkel" köpare att ha att göra med, det lär inte bli något strul för smådetaljer där.

Flytten skedde för ungefär ett år sedan. Nya huset är ett byggprojekt i sig. 1020 kvadrat förskola som ska göras till bostad, så vi har haft ett hektiskt år, byggt kök, slagit ihop tre toaletter till ett nytt badrum, byggt sovrum, rivit en handfull väggar (de har delat av tidigare klassrum i två, och vi har mer nytta av lite färre stora rum en en shitload smårum), målat, tapetserat, rivit ventilationsanläggning (två personer behöver inte en ventilation anpassad för 150 lekskolebarn och som är säkrad med 63A trefas...), rivit stängsel, byggt staket, rivit cykelställstak, rivit en shitload lysrörsarmaturer (Någon som vill ha? Har ett 20-tal nu, och ungefär 40 till ska ner, och om ingen vill ha dem så åker de till tippen.), dragit nätverk, bråkat med panna osv.
Nyfiken fråga kring om det fanns något förberedande under taket m.m kopplat till totalförsvarstiden? T ex förberett för sjukhusmiljö etc :) :)
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur ska ni värma 1k m2?
Pellets.I framtiden troligen markvärme, med pellets för att ta topparna.

Det är ett hus med ganska mycket insida i förhållande till ytterväggen, och välisolerat, så det är inte så farligt dyrt att värma. Många innerväggar är massiva och gjorda av 20 cm tjocka stockar, och resten är oftast 15mm plywood med gips, några få är bara dubbelgips. Så, värmen från husets mitt sitter rätt säkert där.

D09 D09 skrev:
Nyfiken fråga kring om det fanns något förberedande under taket m.m kopplat till totalförsvarstiden? T ex förberett för sjukhusmiljö etc :) :)
Inte vad jag har sett. Det är ett ganska gammalt hus, äldsta delarna är från 1800-talet, sedan är det tillbyggt i 3-4 omgångar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.