Hej,
Kapar den här tråden (verkar ju så kompetent) för en annan fråga.
Har en Cylinda SverigeTvätten 04. Ser lika ut som bilderna på 05.

Jordfelsbrytaren löser ut några sekunder efter att vatten börjat tas in.
Letat inuti, men kan inte hitta "löst" vatten någonstans.
Efter manuell tömning och vila över natten, funkar tömning (inkl motor). Men samma reaktion på vattenpåfyllning.

Jag har lite förslag på potentiella bovar:
-Motor
-NTC (tempgivare, sitter längst ner mot trumman)
-Värmeelement
-Luckmekanism

Någon som har erfarenhet av detta? Börjar luta åt värmeelementet, då jag inte kan se något blött.

Tacksam för tips.
 
L
Prova med att vända på stickproppen , det är 1 polig brytare i DM , åt ene hållet går fasen dirkekt in i DM utan brytare , i det andra fallet stannar fasen i brytaren och när den starts kommer den att ge ut el till DM
Inte omöjligt att det är ett fel i EL-patronen ,
Börja där
 
L Liteavvarje skrev:
Prova med att vända på stickproppen , det är 1 polig brytare i DM , åt ene hållet går fasen dirkekt in i DM utan brytare , i det andra fallet stannar fasen i brytaren och när den starts kommer den att ge ut el till DM
Inte omöjligt att det är ett fel i EL-patronen ,
Börja där
Klurigt tips. Förvisso tvåpolig brytare i denna, men, jag ser att L alltid ligger på elpatronen (utan att värmen är till). Ingen stickpropp, fast installation, men det går ju skifta på nätfiltret. Ska prova i morgon, blir så mörkt om all el stängs...
 
A
Om L alltid ligger på patronen är det fel.
Däremot är det troligt med elementfel om jfb löser efter vattenintag.
Om maskinen läckt mycket vatten från påfyllningsslangen kan vatten runnit ner på motor och ntc.
Fast jfb brukar inte lösa för det
 
electroluxaren skrev:
Om L alltid ligger på patronen är det fel.
Däremot är det troligt med elementfel om jfb löser efter vattenintag.
Om maskinen läckt mycket vatten från påfyllningsslangen kan vatten runnit ner på motor och ntc.
Fast jfb brukar inte lösa för det
Visst, elementet ligger efter brytaren, men sen fast på L (efter någon konstig grej, kokskydd?) och reläas mot N.
Elektriskt kopplingsschema för tvättmaskin med beteckningar och strömkretsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Det var värmaren.
Instruktionsvideo för byte:
(tricket att trycka in skruven är viktigt)
Återstår att hitta en ny. 2kW, nr 8061706. Verkar vara samma i flera år.
Ett tips i sammanhanget, kör maskinen med avkalkningsmedel lite då och då. Värmaren var fullständigt ingjuten och satt som f-n.
Tack för att jag fick ta del av allt kunnande.

Ps. Schemat 04 har uppdaterats till 05 (samma vecka), med att DL1 och DL3 bytt plats (förmodligen felskrivning). Ds
 
Lånar den här tråden då jag har problem med vår Sverigetvätt från Cylinda.

Symptomen är lång tvättid och tråkig doft i maskinen.

När jag öppnade maskinen såg jag något tecken på överslag vid värmeleementet (sot på bakluckan) men elementet verkar ok (~27ohm). Däremot hittade jag även sot under reläet för värmaren (Omron G5LE-1-VD) och ledningsbanan var uppbränd mot kontakt E123 (som ju går till värmelementet). Lagade ledningsbanan och testade reläet som verkade funka fint så jag provade en körning på 95 grader vittvätt. Efter en stund var vattnet riktigt varmt (kändes genom glaset) så jag var nöjd. Nivåvakten slår till när vattnet nått upp en bit...

När jag skulle tvätta idag verkar det dock vara samma fel igen och vattnet blir inte varmt, kontrollerade min lagning som var intakt och värmaren som fortfarande verkar hel. Testade även NTC-motståndet i botten på trumman som också verkar reagera på handvärme.

Det verkar inte som att reläet drar, åtminstone inte de första fem minuterna av programmet men jag vet ärligt talat inte när den ska värma. Har mätt bakåt i kedjan och det finns inte heller någon basspänning på den transistor som sänker andra sidan av reläet.

Det finns tecken på värme omkring primärswitchen men den verkar ge 12V/5V då alla andra reläer funkar fint (har även mätt upp 5V på kondensatorerna jag kom åt).

Mottager gladeligen fler tips på vad jag bör kolla.
 
A
Har du korrekt värde på ntc’n vid rumstemperatur?
Det brukar ta lång tid innan den börjar värma , tveksamt om 5 minuter räcker.
 
Jag vet faktiskt inte men den höll runt 60kohm och resistansen sjönk omedelbart när man värmde den i handen. Vad skall värdet vara om den är ok i RT?

Hur långt måste man in i tvättprogrammet för att den ska börja värma?
 
Redigerat:
A
om du har den äldre typen med kretskortet inne till höger i maskinen
så är det ca 50kohm vid rumstemperatur så det verkar ju vara rätt


den börjar värma samtidigt som du hör att trumman går "kraftigare" runt, dvs efter blötläggningsfasen.
 
Lånar denna kunniga tråd:
En Sverigetvätt 04.
Ser oförskämt fräsch ut på insidan.

Motorreläerna klickar till, men stänger direkt. Motorn rör sig ej. Upprepar sig "för evigt".

1. Kolen inspekterade, är i gott skick.
2. Motorn provkörd med extern spänning (seriekopplade fält och rotor, satte ett 250W element i serie med 230VAC)
3. Det kommer spänning på kortkontakterna vid "klick". Fördelar sig på fält resp rotor. Verkar rimligt. Tycker det påvisar att det inte är avbrott eller kortis.
4. Tar in vatten och pumpar ur korrekt.
5. Värmeelement nyligen bytt.

En teori är att styrkortet känner något knas vid motortillslag och ångrar sig. Förstår bara inte vad det skulle kunna vara.

Nån som känner igen, eller har en idé?
 
Redigerat:
A
Har du kollat lödningarna på kretskortet
 
Såg ju precis ut som jag sett på någon bild någon annanstans.
Bakplatta till elektronisk krets med lödpunkter och vissa spår rengjorda från sot och skyddslack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrapade bort sot och gjorde rent med T-sprit. Skrapade bort skyddslack från ledarbanan fram till "kröken". Lödde in en trådbygel. Voila - på banan igen.
Tack för det bra tipset!
 
Kretskort med markerad lödpunkt som ser sprucken ut samt en bränd lodpunkt till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lödningen till vänster är nog på gång också.
Lodet ser ut att vara lite ”sprucket” runt om.
 
Det blir till att gå igenom alla lödningrna. Påminner om för "hundra" år sen, när en "kontorstant" lånade en lödkolv och lödde om hela sin tjock-TVn, och allt blev bra.
Det här kortet lär väl vara gjort med blyat lod. Blir nog värre i framtiden med det sprödare blyfria lodet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.