Hej!

Vi ska titta på ett hus där garaget är kopplat på huset och pannrum och förråd ryms i garaget. Det finns ingång till garaget innifrån huset. Jag har sökt och läst massor men har inte fått klarhet ifall det krävs bygglov för att gjöra själva bostadsytan. Att ta bort garageporten och sätta en vägg med fönster lär behöva bygganmälan/bygglov i min kommun, Helsingborg, men jag hittar ingen info kring bostadsytan. Detaljplanen avslöjar inte mycket, den är från 1963 och beskriver bara att färgsättning skall väljas med ”måttfull variation”.

Varför bygga om garaget? Huset har 4 rum och vi behöver 5. Huset ligger på ett för oss attraktivt område och frugans föräldrar har ett exakt likadant hus på samma område och har byggt om sitt garage, detta gjordes dock på 80-talet.

Vad tror ni experter? Ska man bara söka bygglov/anmäla för att ta bort garageport och sen inreda utan att meddela? Vad vi gör i garaget har ju ingen med att göra egentligen? Jag struntar i om garaget fortfarande betecknas som ”biarea”, bara jag får ett rum till.
 
  • Ritning av hus med ett markerat garage som är kopplat till bostadsdelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har läst där men jag tycker inte jag får nån direkt klarhet ändå. Detta garaget är kopplat på huset, med ingång osv. Det flesta exemplen är på fristående garagebyggnader. Kan detta falla under attefallsreglerna? Garaget är på 15kvm.

Det kan väl inte vara förbjudet att isolera och lägga golv i ett garage eller?
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag har läst där men jag tycker inte jag får nån direkt klarhet ändå. Detta garaget är kopplat på huset, med ingång osv. Det flesta exemplen är på fristående garagebyggnader. Kan detta falla under attefallsreglerna? Garaget är på 15kvm.

Det kan väl inte vara förbjudet att isolera och lägga golv i ett garage eller?
Kör på!
 
L Latitud79 skrev:
Kör på!
Hehe! Om någon kan klargöra, anledningen till att man vill ha bygglov för ökad bostadsyta är att den nya ytan räknas in? Som jag fråga innan, vad jag gör i mitt garage måste väl vara min ensak? Att söka bygglov är endast för att tillgodoräkna ytan som bostadsyta istället för biarea? Eller? ‍♂️

Bygglov/anmälan för att ta bort garageport, ok. Men bör man även söka för bostadsyta? Om man blir nekad? Eftersom eventuellt köp bygger på att garaget görs om till rum är det av stor vikt att man kan göra det.
 
Ändrad användning av ytan(förråd till bostad) kräver antingen bygglov eller bygganmälan. Kommunen kommer kolla på brandskydd och utrymningsvägar gissar jag på. Det är inte så enkelt som du hoppas tyvärr.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ändrad användning av ytan(förråd till bostad) kräver antingen bygglov eller bygganmälan. Kommunen kommer kolla på brandskydd och utrymningsvägar gissar jag på. Det är inte så enkelt som du hoppas tyvärr.
Jag ska ringa kommunen och fråga vad som gäller i detta fallet.
 
Det krävs bygglov för ändrad användning samt bygglov för fasadändring.

Byggnadsytan har du redan där så det bör inte vara något problem. Men tänk på att det ska vara 2 st oberoende utrymningsvägar.

Om dom är hårda så kan dom ställa krav på tillgänglighet också men man får göra undantag i vissa fall.
 
Claes Sörmland
Min erfarenhet i bekantskapskretsen är att man inte sökt bygglov när man flyttat sitt barns rum till förråd, garage och liknande. Ofta har det nog gjorts eftersom man inte vetat bättre. Att isolera och lägga nya innergolv är inte bygglovspliktigt i sig men den ändrade användningen är oftast bygglovspliktig. Inte heller har det alltid varit möjligt p g a detaljplan, för lågt till tak, brist på fönster eller ventilation.

Å andra sidan, barn växer upp rätt snart så det där rummet är inte sällan tillbaka till ursprungsanvändningen inom några år.
 
F
A Alfons3301 skrev:
I bygglovsarkivet kan du med e-legitimation beställa ritning med bygglov osv för vilken fastighet som helst. Då kan du tex se hur de andra husen har gjort när dom byggt om sina garage.
[länk]
Om dom har pratat med kommunen
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B JJByggkonsult skrev:
Det krävs bygglov för ändrad användning samt bygglov för fasadändring.

Byggnadsytan har du redan där så det bör inte vara något problem. Men tänk på att det ska vara 2 st oberoende utrymningsvägar.

Om dom är hårda så kan dom ställa krav på tillgänglighet också men man får göra undantag i vissa fall.
Tillgänglighet om man blir rullstolsburen?

Utrymningsväg, dörr in i huset och öpnningsbart fönster? Det finns en dörr in rill garaget sidan om porten idag, den skulle eventuellt kunna vara kvar för att göra det enklare för service i pannrummet. Idag eldar dom med olja men planen är att det ska bytas till luft/vatten eller bergvärme. I samband med detta bytet kommer isåfall rummet att byggas.
 
  • Gilla
A. Å.
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min erfarenhet i bekantskapskretsen är att man inte sökt bygglov när man flyttat sitt barns rum till förråd, garage och liknande. Ofta har det nog gjorts eftersom man inte vetat bättre. Att isolera och lägga nya innergolv är inte bygglovspliktigt i sig men den ändrade användningen är oftast bygglovspliktig. Inte heller har det alltid varit möjligt p g a detaljplan, för lågt till tak, brist på fönster eller ventilation.

Å andra sidan, barn växer upp rätt snart så det där rummet är inte sällan tillbaka till ursprungsanvändningen inom några år.
Det är detta jag menar, varför söka bygglov? Ingen granne kommer bry sig om vad man gör i garaget. Jag söker bygglov för att ta bort garageporten bara. Isolerar, ventilerar och flyttar in. Vem ska klaga? Vad är det värsta som kan hända?
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det är detta jag menar, varför söka bygglov? Ingen granne kommer bry sig om vad man gör i garaget. Jag söker bygglov för att ta bort garageporten bara. Isolerar, ventilerar och flyttar in. Vem ska klaga? Vad är det värsta som kan hända?
Ja, det är väl upp till samvetet hur regelefterföljande man vill vara. Det är enklare för de flesta som inte ens känner till att det finns sådana här regler. (De brukar se på mig med misstro om det kommer upp.)

Vad du förlorar på att inte söka bygglov för ändrad användning av garaget är att kommunens papper inte stämmer överens med användningen av rummet. Det kan ju vara relevant vid försäljning av huset men är ingen större skada skedd ens då. Om dina barn har sovit i garaget har inte nästa ägare av huset att göra med. I teorin kan det öppnas ett tillsynsärende från kommunens sida och de kan kräva att du flyttar ut sängen och bostadsinredningen från garaget. Men detta har jag aldrig hört hända förutom vad gäller kraftigt omgjorda skjul vid kusten. Det kräver en anmälan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det är väl upp till samvetet hur regelefterföljande man vill vara. Det är enklare för de flesta som inte ens känner till att det finns sådana här regler. (De brukar se på mig med misstro om det kommer upp.)

Vad du förlorar på att inte söka bygglov för ändrad användning av garaget är att kommunens papper inte stämmer överens med användningen av rummet. Det kan ju vara relevant vid försäljning av huset men är ingen större skada skedd ens då. Om dina barn har sovit i garaget har inte nästa ägare av huset att göra med. I teorin kan det öppnas ett tillsynsärende från kommunens sida och de kan kräva att du flyttar ut sängen och bostadsinredningen från garaget. Men detta har jag aldrig hört hända förutom vad gäller kraftigt omgjorda skjul vid kusten. Det kräver en anmälan.
Tanken är att det är jag och frugan som ska sova där. Tackar för detta svaret!
 
  • Gilla
Cmikaelericsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.