Håller med om att Hornbach ofta har mer personal som också är kunniga. Men många på båda ställena är nya och har lite dålig koll. Jag tycker däremot att Bauhaus har ett bättre sortiment (oftast) och betydligt mer välorganiserade butiker. Hornbach är lite mer rörigt.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Handlar ofta på bauhaus i Bäckebol Göteborg och kan till viss del hålla med i den dåliga kritiken men jag tycker ändå det har blivit markant bättre sista året. Senast fick jag mycket elegant hjälp i deras kundtjänst vid en reklamation.

Ett tips är att vara där på tider när det är få kunder om man har möjlighet. Då händer det till och med att man blir stoppad av personal som frågar om man behöver hjälp ;):D.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
M
V vectrex skrev:
Jag HATAR bauhaus. Hornbach däremot är guds gåva till oss hemmafixare.

Sämsta som hände var att Bauhaus vann budgivningen över Hornbach på tomten i Sisjön. Hade varit guld att ha Hornbach så nära och slippa åka ut på Hisingen.

(Göteborg ovan alltså)
Jag håller med dig till 110%. I början av vår renovering köpte jag nästan allt på Hornbach på Hisingen. Men det är ju en bit att åka tyvärr. Hornbach i Sisjön istället för Bauhaus hade varit guld, men men. Frågan är om det finns utrymme i konkurensen med ytterligare en bygghandel i Sisjön och dess närhet. Både Sylvan och Beijer fick ju lägga ned, på Byggmax är det ganska lite folk, mest utlänningar som som handlar virke till altanbyggen åt kunder. K-Rauta Eklanda var ett tag sedan jag besökte men med deras prissättning så lär dom tappa ganska mycket kunder till Bauhaus, tyvärr.
 
  • Gilla
Herrenihuset
  • Laddar…
Alla bauhous butiker runt Malmö kör med samma grej. Hopplöst att handla där.

Men om man gämför priser på nätet och på hyllkanten på beejer så är det samma sak där.
 
M
Prismatchning som vissa skriver om har jag aldrig brytt mig om. Mitt återkommande problem hos Bauhaus är att man ALLTID har ordinarie pris inlagt i sitt system när man har varor på rea.
Jag köpte denna duschkabinen igår för 1995kr https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=Detroit
I butiken fanns det 3 olika varianter, precis enligt hemsidan, jag skulle ha den höga i 80x80. Jag visade tom. en i personalen den för 1995kr så han hjälpte mig att lyfta ned karet och sedan dom andra två paketen med väggarna. Ändå likt förbannat så visar kassaapparaten ordinare pris när alla 3 paketen läggs in. Stod klart och tydligt på paketen 1/3, 2/3, 3/3 och mått och namn. Vi diskuterade även med personalen som hjälpte oss i stil med ”den heter low så det är den låga varianten som vi inte ska ha, och den har annat mått 70x90” just för att det inte skulle vara minsta tveksamhet.
Detta kan inte vara annat än satt i system.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Köpte duschkabin, komod med tillhörande handfat samt toalettstol. Allt var rea och fick prylarna för priset som var lovat. Dock glömde dem skicka med ett toalettlock samt någonting till duschkabinen (tror det var något hjul som tillhörde skjutväggarna). Då åkte jag och sambon in till Bauhaus och ifrågasatte så fick vi träffa någon avdelningschef som gav oss grejerna som fattades.

Så sammanfattat kan man säga att jag har rätt bra bild av Bauhaus. Butiken vi handlar i ligger i Uppsala.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag gillar Bauhaus. Handlar främst i Norsborg, Bromma och Linköping (i nämnd ordning) och får vad jag förväntar mig. Det är välsorterat, välordnat och går att googla vad som finns.
Jag håller med om att hemsidan funkar bra och de gånger man vet vad man ska ha och bara går in och hämtar det så är det inga problem. Konstigt vore det annars. Jag har inte heller upplevt så stora problem med priserna.
Så fort man behöver fråga något eller få hjälp så börjar däremot problemen.
Mitt närmaste Bauhaus är Bromma och där handlade jag till en början massor under vårt bygge. Det har jag slutat med.
I normala fall så är i princip ingen disk bemannad i varuhuset utan man får leta upp någon på en annan avdelning som börjar ringa. Har du besökt badrumsavdelningen? Den är nog värst! Systemet om man behöver hjälp bygger på att man ställer sig där och ser ut som man behöver hjälp, det står oftast redan flera sällskap där som börjar se uppgivna ut. Med tiden fyller det på med folk och någon gång då och då kommer en anställd och hjälper den som skriker högst. Alla andra blir ännu mer upprörda och får fortsätta vänta.
Det är fullt normalt att det tar 45 minuter att få hjälp.
Observera att det då inte handlar om reklamationer utan om folk som vill köpa deras varor!
På Hornbach (Sundbyberg) är i princip varje disk bemannad och det rör sig gott om personal på golvet. Att få hjälp tar aldrig mer än en minut.
Innan Hornbach fixade en hemsida värd namnet så hade de klart en nackdel där, nu ser jag absolut inget skäl att gå till Bauhaus igen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, kanske skillnaden i omdöme mellan 1,9 och 4,4 inte beror på en slump.
Har man 1,9 så är det väldigt många kunder som är missnöjda!
 
  • Skärmdump som visar kundomdömen och priser för en produkt på Prisjakt med butikerna BAUHAUS och HORNBACH.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
remrag och 14 till
  • Laddar…
F
J JerreEssberg skrev:
Bauhaus (bäckebol) har så lite personal så det blir väntan oavsett vilken "frågedisk" man går till. Personalen har inte kunskap av det de säljer så det är egentligen ändå ingen idé att fråga. Åker jag dit vet jag exakt vad jag ska ha, hämtar och drar.

Hornbach (backaplan) har däremot gott om personal och som vet vad de säljer. "Jaha, men då ska du ha en halvtum bussning och en dubbelnippel så passar den i där sen...".

Likadant med deras lägstaprisgarantier. Bauhaus försöker alltid hitta nån siffra, bindestreck eller nåt i modellbeteckningen som skiljer så de kan neka. Aldrig några problem på Hornbach. "Javisst, det är ju samma maskin så det ska du så klart ha"

Detta är mina erfarenheter efter otaliga besök hos båda sedan de öppnade i Gbg.
Den enda gången jag haft problem med prisgaranti är just på Hornbach Backaplan vid köp av en Webergrill. Annars så tycker jag att Bauhaus prisgarantihantering är överlägsen Hornbach.

Betala ordinarie i kassan och gå sen till klagomuren och få tillbaka mellanskillnaden. På Hornbach skall man först hitta nån på rätt avdelning. Tar ungefär dubbelt så lång tid. Sist jag var på Hornbach körde jag prisgaranti på 20 tuber fog. Typ 9kr/tub. När jag tillslut var klar så var jag övertygad om att det var en förlust för mig.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
F fsn skrev:
Den enda gången jag haft problem med prisgaranti är just på Hornbach Backaplan vid köp av en Webergrill. Annars så tycker jag att Bauhaus prisgarantihantering är överlägsen Hornbach.

Betala ordinarie i kassan och gå sen till klagomuren och få tillbaka mellanskillnaden. På Hornbach skall man först hitta nån på rätt avdelning. Tar ungefär dubbelt så lång tid. Sist jag var på Hornbach körde jag prisgaranti på 20 tuber fog. Typ 9kr/tub. När jag tillslut var klar så var jag övertygad om att det var en förlust för mig.
Om man jämför prisgarantin på de båda företagen så är en stor skillnad att Hornbach godtar webshoppar medan Bauhaus bara ger prisgaranti mot fysiska butiker.
 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
Jag har blivit väl bemött på Bauhaus i Sisjön innan jag bestämt mig för att köpa något, sen är de inte intresserade. Nu handlar jag ogärna där men gör jag det är jag, vis av erfarenheten, noga med att att kolla kvittot. De snodde mig på 400 spänn ifjol och var ganska griniga när jag ville ha tillbaka pengarna. Jag hade förväntat mig en ursäkt men fick intrycket att jag bara var till besvär.
 
Det är systematiskt.
Jag handlar ofta på Bauhaus, långt ifrån alltid är de billiga, ofta är de dyra. Men de har nästan allt och ligger strategiskt placerade i förhållande till arbete och bostad så jag är där ofta, men det är med "garden uppe" och iklädd en "hur kan jag bli blåst idag" mentalitet jag går in genom dörrarna.

Med erfarenhet från många år med 10-30 besök per år som kund så är jag övertygad om att de utöver beteendet du beskriver med att sällan ha korrekt reapris registrerat i kassasystemet dessutom systematiskt försöker göra priset svårläst.

När det kommer till parkettgolv t.ex så redovisas pris per paket samt M2 per paket på nätet och i reklamblad.
Väl i butik finns det mycket riktigt en "REA" skylt på lagerplatsen vilken förmedlar pris per M2.

Om jag utgår från mig själv så har jag hemma räknat ut hur många paket jag behöver komma hem med och totalpris baserat på nätpriset eller reklambladet, men det är antalet paket jag har i huvudet när jag kommer till butiken, genom att byta till den lägre m2 enheten i butik så kan de enkelt damma på med 98:- extra per m2 (eller så är det rätt pris på skylten och "switchen" sker i kassan) vilket inte direkt sticker i ögonen då man redan räknat ut paket och eventuellt totalpris, inte M2 pris. Har man passat på att handla något mer i butiken så totalsumman man räknade ut hemma förändrats (t.ex.underlägg) så är det nog många som kommer hem med ett dyrare golv än de initialt tänkt sig, Denna laborering med enheter och pris fortsätter på kvittot, inte heller där kommer enheten vilken man räknade på hemma vara den samma.

På ett rum på 10m2 går man alltså bet på dryga tusenlappen.

För mig är det en ordentlig varningsklocka när jag i butik upptäcker att enheten förändrats från det jag fått i brevlådan, jag vill påstå att det i 90% av fallen innebär en prisändring i kassan till min nackdel, (ni känner igen mig på Bauhaus genom att jag sitter på en lastad kundvagn efter kassan knappandes på miniräknaren med kvittot i ena handen;) )

Klassisk och sannolikt direkt olaglig "bait & switch" teknik. Men då man inte direkt kan bevisa uppsåt i kundtjänst disken och ARN inte har en representant i varje butik så kan detta fortsätta.

Det finns ju saker som är bra också, som allt ha mycket prylar under samma tak, lösvikts fästelement är ju t.ex fantastiskt, då kan man köpa rätt skruv för varje ändamål utan att sitta med 120 kartonger med skruvförpackningar där man använt 2 skruvar av 500 och en halv förmögenhet bunden i skruvar man aldrig kommer använda.
 
Redigerat:
  • Gilla
TheOddOne2 och 3 till
  • Laddar…
S
L Latitud79 skrev:
Fast K-Rauta är värre. Köpte en cementblandare, som stod några meter upp på en hylla. Döm om min förvåning när de tog extra betalt för att med truck ta ner cementblandaren samt att de debiterade för den EU-pall, som den stod surrad vid.

Behövde tyvärr cementblandaren. Aldrig mer K-Rauta.
K-rauta åker jag inte till längre. Handlade golvspån, det billigaste för typ 105kr/st. Kom till kassan: 115kr/st. Dom gav inte med sig och sa att dom skulle korrigera priset, och jag betalade till slut. Kom tillbaka veckan efter för att köpa fler, ingen korrigering av priset. Jag tänkte ok jag betalar väl 115 igen då. Kom till kassan: 135kr/st!!! "Prishöjning, inget jag kan göra."
Tredje gången skulle jag köpa en bevattningsslang. Såg att det bara skulle skilja 29kr för 5 meter till, så jag tog den längre varianten. Verklig skillnad när jag kom till kassan: 89kr. Aldrig mer.
 
  • Gilla
Minibyggarn och 1 till
  • Laddar…
M
ARJU ARJU skrev:
Det är systematiskt.
Jag handlar ofta på Bauhaus, långt ifrån alltid är de billiga, ofta är de dyra. Men de har nästan allt och ligger strategiskt placerade i förhållande till arbete och bostad så jag är där ofta, men det är med "garden uppe" och iklädd en "hur kan jag bli blåst idag" mentalitet jag går in genom dörrarna.

Med erfarenhet från många år med 10-30 besök per år som kund så är jag övertygad om att de utöver beteendet du beskriver med att sällan ha korrekt reapris registrerat i kassasystemet dessutom systematiskt försöker göra priset svårläst.

När det kommer till parkettgolv t.ex så redovisas pris per paket samt M2 per paket på nätet och i reklamblad.
Väl i butik finns det mycket riktigt en "REA" skylt på lagerplatsen vilken förmedlar pris per M2.

Om jag utgår från mig själv så har jag hemma räknat ut hur många paket jag behöver komma hem med och totalpris baserat på nätpriset eller reklambladet, men det är antalet paket jag har i huvudet när jag kommer till butiken, genom att byta till den lägre m2 enheten i butik så kan de enkelt damma på med 98:- extra per m2 (eller så är det rätt pris på skylten och "switchen" sker i kassan) vilket inte direkt sticker i ögonen då man redan räknat ut paket och eventuellt totalpris, inte M2 pris. Har man passat på att handla något mer i butiken så totalsumman man räknade ut hemma förändrats (t.ex.underlägg) så är det nog många som kommer hem med ett dyrare golv än de initialt tänkt sig, Denna laborering med enheter och pris fortsätter på kvittot, inte heller där kommer enheten vilken man räknade på hemma vara den samma.

På ett rum på 10m2 går man alltså bet på dryga tusenlappen.

För mig är det en ordentlig varningsklocka när jag i butik upptäcker att enheten förändrats från det jag fått i brevlådan, jag vill påstå att det i 90% av fallen innebär en prisändring i kassan till min nackdel, (ni känner igen mig på Bauhaus genom att jag sitter på en lastad kundvagn efter kassan knappandes på miniräknaren med kvittot i ena handen;) )

Klassisk och sannolikt direkt olaglig "bait & switch" teknik. Men då man inte direkt kan bevisa uppsåt i kundtjänst disken och ARN inte har en representant i varje butik så kan detta fortsätta.

Det finns ju saker som är bra också, som allt ha mycket prylar under samma tak, lösvikts fästelement är ju t.ex fantastiskt, då kan man köpa rätt skruv för varje ändamål utan att sitta med 120 kartonger med skruvförpackningar där man använt 2 skruvar av 500 och en halv förmögenhet bunden i skruvar man aldrig kommer använda.
Just detta med att redovisa priset i dom mest märkliga former råkade jag utför vid vissa av mina inköp av sten där dom försökte få mig att betala för en tompall när jag hämtade stenen löst på min släpkärra. Köper 7m2 sten och man tvingas betala för totalpriset för vad en hel pall sten kostar inklusive tompall dividerat med m2 x 7 så blir mitt lass plötsligt 12-13kr dyrare per m2. Det lustiga var att vid vissa av mina inköp så kunde inte kassapersonalen ens räkna ut m2-priset eller styckpriset själva, detta fick jag som kund visa dom.
 
  • Ledsen
uuu
  • Laddar…
De få gånger jag är i butiken har jag beställt på nätet för upphämtning, annars tar jag hemkörning.
Det innebär inte smärtfrihet.
Beställde en släpkärra som skulle hämtas. Tog ca 1.5h trots att "allt var klart".
Även beställt lite småsaker och några burkar färg till stugan, som ligger lite avsides till, några mil från närmsta riksväg, men en mindre länsväg går precis utanför. Frågade kundtjänst om de var ok att få hemkört dit, fick jakande svar. Dom glömde dock att fråga DHL eller om det var schenker.
Slutade med bråk mellan bauhaus och dhl/schenker där jag fick vara medlande mellanhand i ungefär 10 dagar innan sakerna dök upp i stugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.