Heij83 Heij83 skrev:
Nu får det räcka med regnen :sweat:
När paddorna tror att plattan är en damm då har det gått för långt.
Lider med dig. Hade samma situation när vi stomreste förra sommaren. Fick börja varje dag med att skrapa vatten från plattan.
Men snart kommer nog solen fram igen, eller så kommer taket på plats innan
Snyggt bygge!
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Ser ut att bli ett häftigt hus!
Måste vara jobbigt med regnandet :/ Inser att jag hade en osannolik tur som inte fick en droppe regn de ca 3-4 veckor det tog att få stomme och tätt tak på plats.
Det ser ut att gå med bra fart ditt bygge. Gör du mycket själv? Lejt in arbetskraft?
 
Heij83
R Roosen skrev:
Ser ut att bli ett häftigt hus!
Måste vara jobbigt med regnandet :/ Inser att jag hade en osannolik tur som inte fick en droppe regn de ca 3-4 veckor det tog att få stomme och tätt tak på plats.
Det ser ut att gå med bra fart ditt bygge. Gör du mycket själv? Lejt in arbetskraft?
Jag har bara lejt in lite hjälp med själva gjutningen och markarbeten.
Allt annat har jag gjort med lite handräckning av föräldrar eller fru.

Nu när bjälklaget är uppe så börjat man få en känsla av hur det kommer bli och är grymt nöjd, kan ju vara svårt att föreställa sig hur det kommer se ut bara utifrån en ritning.
 
  • Gilla
Roosen och 2 till
  • Laddar…
Snyggt Bygge och bra jobbat!
Är lite nyfiken på hur ni ser på att syll och stomme utsätts för så mycket väta? Verkar råda delade meningar om huruvida det är ett problem eller inte.
 
Heij83
N nybyggarn3 skrev:
Snyggt Bygge och bra jobbat!
Är lite nyfiken på hur ni ser på att syll och stomme utsätts för så mycket väta? Verkar råda delade meningar om huruvida det är ett problem eller inte.
Ska väl inte vara några större problem såvida man inte bygger in vätan under isolering och plast.
Tänker att när väl huset är tätt så kan det få stå och andas några veckor, vi har inte jättebrottom. Kan lägga golv på ovanvåningen och kanske göra väggarna där.
Men kul är det inte.
 
Så länge man inte bygger in fukten med isolering och plast så är det ingen fara. Men det kan vara bra att mäta innan du plastar så du vet. Vi bygger två hus med 243 lägenheter och den stommen stod öppen hela vintern och våren. Det tog några månader men nu är den torr :)
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Så länge man inte bygger in fukten med isolering och plast så är det ingen fara. Men det kan vara bra att mäta innan du plastar så du vet. Vi bygger två hus med 243 lägenheter och den stommen stod öppen hela vintern och våren. Det tog några månader men nu är den torr :)
Det är ju en vanligt förekommande åsikt. Sen finns de som hävdar motsatsen. Själv har jag ingen aning men tycker att frågan är intressant.
 
N nybyggarn3 skrev:
Det är ju en vanligt förekommande åsikt. Sen finns de som hävdar motsatsen. Själv har jag ingen aning men tycker att frågan är intressant.
Jag hade en del fukt innan jag stängde men jag körde stenhårt med avfuktare innan jag isolerade och var under 14% innan jag stängde. Körde även igång golvvärmen försiktigt. Mätte även relativ luftfuktighet under perioden. Det svåraste stället var där jag använt ’’cellplast’’ som sylltätning. Men jag borrade några hål i mitten på syllen och mätte innan jag stängde och det var ok...
Har själv erfarenhet av storbyggen sen 13 år tillbaks och har aldrig fått någon reklamation angående dålig lukt eller mögel hittils även fast stommarna fått mängder med vatten.
 
Heij83
Resten av takstolarna uppe idag, så nu är det bara att vänta på bra väder så vi kan spika råsponten.
 
  • Nyuppsatta takstolar på en byggarbetsplats med synliga träkonstruktioner och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
F.Taleman och 1 till
  • Laddar…
Hej har inte läst hela tråden och ber om ursäkt om någon redan ställt frågan men har du ingen byggnadsställning? Har du någon sele på dig istället när du är uppe på övervåningen?

Snyggt bygge i alla fall!
 
Heij83
M Martin Lj skrev:
Hej har inte läst hela tråden och ber om ursäkt om någon redan ställt frågan men har du ingen byggnadsställning? Har du någon sele på dig istället när du är uppe på övervåningen?

Snyggt bygge i alla fall!

Tackar.

Nej byggnadsställning har jag inte, inte än iallafall.
Jag använder sele när jag är på taket och ställen där man riskerar att falla.
Mellanbjälklaget sitter så tätt på ovanvåningen att det är svårt att falla igenom där.
 
Heij83
Lite tunt med uppdateringarna, men håller på att bråka med råsponten mellan regnskurarna :mad: det ösregnar och blåser typ varje dag nu så det är ett rent helvete.
 
  • Gilla
Garningen
  • Laddar…
Heij83
Fick även idag ett obehagligt besök.

Min granne stoppade en tyskreggad bil på vår väg, när han fråga vad dom gjorde där blev svaret på knagglig engelsk att dom skulle hjälpatill på bygget.
När han syna dom och tog upp telefonen och sa att då ringer vi och frågar, då blev det nervöst och dom drog härifrån.
Kan tilläggas att grannen har en Weimaraner som stod på bakbenen och skällde på dom.

Så nu ligger man här i husvagnen för att hålla vakt, jävla klåpare som inte kan skilja på ditt och mitt.
 
  • Arg
  • Gilla
Garningen och 6 till
  • Laddar…
Heij83
Just nu prövas tålamodet åt det grövsta.

Det regnar så gott som varje dag nu, lovar metrologerna fint väder, man tar bort presseningarna och klart som fa.....n börjar det regna. Det har skett mer än en gång så meteorologer ligger inte högt på min lista.

Sen 15sekundmeter i byarna gör det inte bättre, presseningar som blåser av och blåser sönder medans regnet strilar ner på råsponten.

Hittills så verkar vi klara oss ganska bra från att det slagit sig alldeles för mycket.
Håller tummarna att meteorologerna har rätt denna helg med ganska mycket sol och uppehåll då kanske jag hinner få taket tätt.

Trött och uppgiven efter en timmes kämpande i ännu en kväll i regnet med trasiga presseningar.
 
  • Hus under konstruktion i mörker med presseningsövertäckt tak som fladdrar i vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Håller tummarna för dig! Jäkligt starkt att kämpa på när det går motigt.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.