H husbyygare skrev:
Ja så är det ju men den är inklämt och går ingen stans ja möjligen framåt då men det håller jag osannolikt då det inte hänt med förra på 16 år.

Vi har inget avtal som reglerar att de inte monterar om den inte finns. Det är eget hittipå om det inte finns i avtal eller reglerad byggnorm eller ngt
Om jag vill ha den utan (dvs nu närjag inte köpt) och de inte tydligt ställt de kraven så är jag undrande hur de kan vägra installera eller återbetala de 999 kr det kostar att ta bort den lyfta den nya på plats och plugga in kontakten.

Hade jag anat hade jag inte köpt installation för i avtalet vi skrivet står det INTE och jag hade inte innan
 
H husbyygare skrev:
Ja så är det ju men den är inklämt och går ingen stans ja möjligen framåt då men det håller jag osannolikt då det inte hänt med förra på 16 år.

Vi har inget avtal som reglerar att de inte monterar om den inte finns. Det är eget hittipå om det inte finns i avtal eller reglerad byggnorm eller ngt
Om vi vänder på det:
Har du ett avtal som säger att montörerna ska frångå tillverkarens rekommendationer?
Jag tror inte att montörerna vill ta ansvar för det.
Montörerna gjorde rätt.
 
P Patrik Friberg skrev:
Om vi vänder på det:
Har du ett avtal som säger att montörerna ska frångå tillverkarens rekommendationer?
Jag tror inte att montörerna vill ta ansvar för det.
Montörerna gjorde rätt.
Jag tror inte montörerna gjorde annat än de fått instruktioner. Det är hur Tretti säljer jag vänder mig mot. Om det är ett krav att det ska finnas måste det framgå tydligt. Hur ska man som lekman veta det annars? Tvärenkelt. SKa du har en pelare ja/nej om ja måste ett sådant kit finnas eller köpas annars kommer inte installtion att genomföras.

Det står inte så !!!! Allla som köper hushållsmaskiner är inte byggare
 
Detta är lite oftopic, men Whiteaway äger Tretti.
 
  • Gilla
husbyygare
  • Laddar…
varmkorv varmkorv skrev:
Detta är lite oftopic, men Whiteaway äger Tretti.
Ja och jag tror leverans till tomgröns/dörr men inte installation. Jag hörde hur de fick nya omstallationer till nytt pris och det berodde INTE på att det saknades brunnar, el, osv. En sak man glömt att beställa som man inte blivit upplyst om att man måste ha... Klick klick hur svårt kan det vara att uppträda proffsigt. Bra business helt enkelt. Hantverkarna gjorde sitt efter sina instruktioner... Men vems är instruktionerna, inte byggnorm, inte försäkringsbolag inte avtalet med Tretti :) Många som har problem. Väldigt ung supportorganisation.
Däremot är det lite kul att man lutar sig mot regler, praxis som faktiskt inte finns annat än muntligen. Ingen här kan visa något heller som om tex golvbrunn skulle saknas eller något. Man behöver helt enkelt inte ha monteringskitet. Finns olika sätt att lösa saker på för att det ska vara säkert. Det står definitivt inte i avtalet jag skrivit med Tretti och kopior har jag sparat att det är ett krav :). Det ska vara tydligt och enkelt för alla. inte en skrift som står en sak och som tolkas som det står något annat än bokstäverna som är ihopsatta i meningen. Det fungerar inte så. Förstår att jag inte är den enda. Kontaktat konsumentverket idag. ARN nästa.
 
Vad händer om det inte installeras enligt tillverkarens anvisningar och något pajar? Tillverkaren kommer neka garanti på man inte följt anvisningar som är ett krav för garantianspråk. Skall man skylla på Tretti då om något pajjar?, vars installatörer installera efter dina önskemål, vilket dock inte kommer finnas antecknat någonstans? Nästan all installation utanför tillverkarens anvisningar är nästan alltid fel, och vid eventuella problem leder till mer bekymmer än vad det är värt.

Tretti bör kanske dock ha en en checklista vid installationsservice val med info om vad man bör tänka på, och att man bör säkerställa att man har allt som krävs för fackmässig installation. Sen om kitet säljs separat kan det ju betyda att man redan har en och behöver bara byta ut torktummlaren? ska de då påminna alla som köper endast en torktumlare och ej behöver kitet?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K kebabensdag skrev:
Vad händer om det inte installeras enligt tillverkarens anvisningar och något pajar? Tillverkaren kommer neka garanti på man inte följt anvisningar som är ett krav för garantianspråk. Skall man skylla på Tretti då om något pajjar?, vars installatörer installera efter dina önskemål, vilket dock inte kommer finnas antecknat någonstans? Nästan all installation utanför tillverkarens anvisningar är nästan alltid fel, och vid eventuella problem leder till mer bekymmer än vad det är värt.

Tretti bör kanske dock ha en en checklista vid installationsservice val med info om vad man bör tänka på, och att man bör säkerställa att man har allt som krävs för fackmässig installation. Sen om kitet säljs separat kan det ju betyda att man redan har en och behöver bara byta ut torktummlaren? ska de då påminna alla som köper endast en torktumlare och ej behöver kitet?
Ditt stycke två är det som seriösa leverantörer diskuterar med sina kunder som inte sitter på deras fackmannakunskap. Så gör jag med mina kunder. För övrigt tar inte Tretti något som helst ansvar vid fel på varor om du läser kommentarer av andra kunder som man ska enligt konsumentköplagstiftning.
 
K kebabensdag skrev:
Vad händer om det inte installeras enligt tillverkarens anvisningar och något pajar? Tillverkaren kommer neka garanti på man inte följt anvisningar som är ett krav för garantianspråk. Skall man skylla på Tretti då om något pajjar?, vars installatörer installera efter dina önskemål, vilket dock inte kommer finnas antecknat någonstans? Nästan all installation utanför tillverkarens anvisningar är nästan alltid fel, och vid eventuella problem leder till mer bekymmer än vad det är värt.

Tretti bör kanske dock ha en en checklista vid installationsservice val med info om vad man bör tänka på, och att man bör säkerställa att man har allt som krävs för fackmässig installation. Sen om kitet säljs separat kan det ju betyda att man redan har en och behöver bara byta ut torktummlaren? ska de då påminna alla som köper endast en torktumlare och ej behöver kitet?
Hade jag fått en indikation att ingen installation skulle göras om jag inte hade ett monteringskit hade jag köpt det. Alt hade jag köpt en maskin ringt en egen installatör som hade sagt att regelverket ändrats och den montering jag har inte längre är ok. Problemet är att tillverkaren inte har det kravet, har redan kollat. Men det spelar ingen roll längre jag köper inget mer ifrån Tretti.
 
Tror inte detta kommer längre, antingen monteras delar ihop eller inte, upp till var och en, sen hur det informeras från en säljare är kanske inte riktigt relevant här om det ska vara si eller så. Men som det sagts är inte det fel att gära det, det finns inga skrivna lagfasta regler, men icke förty så finns montagekitt för det, så en viss grövre miss är det från säljaren med info
 
  • Gilla
husbyygare
  • Laddar…
A
På Trettis hemsida står följande:

https://www.tretti.se/allt-om-installation/

Detta finns som en länk från beställningssidan då man väljer uppbärning och installation.

OBS: Ska du bygga tvättpelare, dvs tvättmaskin och torktumlare placerade ovanpå varandra, är det nödvändigt att du köper till en monteringssats för tvätt/tork. Har du inte detta kan dina varor (din vara) inte bli installerade och du får betala för ett extra installationsbesök. Kontakta vår kundservice för frågor och råd. ”

Så du behöver bevisa att denna information inte fanns där när du beställde.

Det andra steget är att gå på Tretti och säga att de inte gjort det tillräckligt lätt för dig som konsument. Tretti skulle kunna ha en funktion som ställer frågan om man ska bygga en tvättpelare (JA/NEJ). Vid JA skulle det vara tvingande med en monteringssats.


Men i detta fall tror jag det blir svårt/omöjligt att vinna. Försök istället få ner priset från 999 till 399 dvs endast uppbärningen.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
På Trettis hemsida står följande:

[länk]

Detta finns som en länk från beställningssidan då man väljer uppbärning och installation.

OBS: Ska du bygga tvättpelare, dvs tvättmaskin och torktumlare placerade ovanpå varandra, är det nödvändigt att du köper till en monteringssats för tvätt/tork. Har du inte detta kan dina varor (din vara) inte bli installerade och du får betala för ett extra installationsbesök. Kontakta vår kundservice för frågor och råd. ”

Så du behöver bevisa att denna information inte fanns där när du beställde.

Det andra steget är att gå på Tretti och säga att de inte gjort det tillräckligt lätt för dig som konsument. Tretti skulle kunna ha en funktion som ställer frågan om man ska bygga en tvättpelare (JA/NEJ). Vid JA skulle det vara tvingande med en monteringssats.


Men i detta fall tror jag det blir svårt/omöjligt att vinna. Försök istället få ner priset från 999 till 399 dvs endast uppbärningen.
Korrigerad sida! har bevis vad det stod när jag beställde och dessutom i mail från dem och det är inte samma text :) men den är bra!!!! De betalar av princip inte tillbaka har jag hört av andra, bolaget blöder. Min nya är Flyger hellre med Ryan än handlar på Tretti :) (så rätt sur ;-) Men det är ju det där som skulle varit ifrån början.

När de var här fick de en serie ominstallationer av samma karaktär, dvs inte reella brister som avsaknad av vatten, el etc. Mängder av anmälningar hos Konsumentverket.

Ringer man dem så består supporten av väldigt unga personer utan mandat och de tar även hand om Whiteaway samma personer.
 
Redigerat:
A
H husbyygare skrev:
Korrigerad sida! har bevis vad det stod när jag beställde och dessutom i mail från dem och det är inte samma text :) men den är bra men de betalar av princip inte tillbaka har jag hört av andra bolaget blöder. Min nya är Flyger hellre med Ryan än handlar på Tretti :) (så rätt sur ;-)

Ringer man dem så består supporten av väldigt unga personer utan mandat och de tar även hand om Whiteaway samma personer.
Så vad stod det på sidan tidigare?
Har du redan betalat?
 
mathiash77 skrev:
Så vad stod det på sidan tidigare?
Har du redan betalat?
Ja man betalar när man beställer installerade 2 maskiner och bortforsling av 3 (normalt installer jag själv när det är dags att byta men latmasken kröp innanför skinnet. Idag bara glad att det inte var min mor som stod där..
Så stod det men det är ju inte detsamma som nya texten. O grejen är att den står inklämd idag från det huset byggdes så inget problem om den inte flyttar hela huset och inga småbarn i huset o inget egentligt "krav" från dem som nya texten

Av säkerhetsskäl kan du inte beställa installation av tvättmaskin i rum där det ej finns en golvbrunn. Om tvättmaskin och torktumlare ska monteras i pelare så måste ett monteringskit köpas till (säljs separat). OBS! Det går inte att beställa installation av gasprodukter, side-by-side skåp och fläktar.
 
A
H husbyygare skrev:
Ja man betalar när man beställer installerade 2 maskiner och bortforsling av 3 (normalt installer jag själv när det är dags att byta men latmasken kröp innanför skinnet. Idag bara glad att det inte var min mor som stod där..
Så stod det men det är ju inte detsamma som nya texten. O grejen är att den står inklämd idag från det huset byggdes så inget problem om den inte flyttar hela huset och inga småbarn i huset o inget egentligt "krav" från dem som nya texten

Av säkerhetsskäl kan du inte beställa installation av tvättmaskin i rum där det ej finns en golvbrunn. Om tvättmaskin och torktumlare ska monteras i pelare så måste ett monteringskit köpas till (säljs separat). OBS! Det går inte att beställa installation av gasprodukter, side-by-side skåp och fläktar.

Tretti vill ju ha sin säkerhet och inte råka ut för dyra merkostnader vid följdfel. Om de använder orginalsatser och förhindrar vattenskador är risken för stora kostnader låg pga installationen.


Jag hör dig, du har nog tyvärr engångsposter uppförsbacke att vinna sett mot Tretti. Eloge att de förtydligar sina villkor men trist för dig. Kräv någon form av kompensation eller prisavdrag.

Du har ju i alla fall lyckats ge dem lite dålig publicitet här...
 
  • Gilla
husbyygare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.