Regnat ordentligt igårkväll och nu tidig morgon en rejäl skvätt till. Skönt slippa vattna
 
  • Gilla
Turbo_Tail
  • Laddar…
Nysått igår med Weibulls extra green. Får se hur snabbt det tar sig :)
Nyplöjd trädgård framför ett tvåvåningshus med vit fasad och nysådd gräsfrö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huskomling och 1 till
  • Laddar…
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nysått igår med Weibulls extra green. Får se hur snabbt det tar sig :)
[bild]
Inte snabbt men det är ett grymt finbladigt, tätt och mjukt gräs när det är klart.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Inget regn idag så nu får det sig en dusch...
dag 3...
 
Köpt 15kg till idag, ska så och dressa på kala fläckar imorgon, är inne på 45kg frö nu, löjligt billigt mot vad man får för resultat!

Med vänlig hälsning, fremax
 
T
fremax fremax skrev:
Köpt 15kg till idag, ska så och dressa på kala fläckar imorgon, är inne på 45kg frö nu, löjligt billigt mot vad man får för resultat!

Med vänlig hälsning, fremax
Vad har du för taktik kring delvis kala fläckar? Strör du bara ut gräsblandningen och "vattnar ner" eller strör du även matjord över? Kratta är ju inget alternativ tycker jag då man ju river upp det som grott?
 
Dressjord/sand eller finfinfin gräsmattejord över fröerna.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Regnar lite lagom här i Blekinge idag... perfekt
 
Samma här, småregnat hela dagen
 
Äntligen så regnar det här med. Håller tummarna för lite sol till veckan. Hittills har det varit grått och mulet bara.
 
Gräset växer som bara den.

Sådde för 9 dagar sedan för hand och med handhållen spridare.

Jag lät för övrigt det underliggande gräs ligga kvar, det var bara några tussar här och var och jag är inte ute efter en pixelperfekt gräsmatta vid det här laget.

La först på ca 5cm lera och 5cm mull ovanpå ett trött torrt tunt lager av karg matjord.

Det är lite ojämnt underlag men det ska jag fixa till i vår genom att slänga på lite mer mull och jord och då kommer jag också stödså.
 
  • Nyutsädd gräsmatta med ojämn tillväxt och existerande grästuvor på en ojämn mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
T
Äntligen! Dag 12 och första ordentliga regnet; en riktig rotblöta.

 
  • Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Någon här som har erfarenhet av Barenbrug RPR Intensive?

Hört mycket gott om det.
Det är favoriten i facebookgruppen, men ingen där kan säga något om hur den övervintrar.
Jag valde bort den till förmån för ett test av granngårdens slottspark. Detta då jag inte vet hur rpr hanterar en vinter, hur aggressiv den är med utlöpare (går den ut för mycket i gångar och rabatter) och hur snabbväxande den är.

På fejan är alla lyriska över att den etablerar sig fort, vilket gör mig fundersam till om den växer för fort för min smak.
 
  • Gilla
crazytok och 1 till
  • Laddar…
Ja samt det innehåller rajgräs. De tycker jag känns lite B. Känns inte lika "exklusivt".
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det är favoriten i facebookgruppen, men ingen där kan säga något om hur den övervintrar.
Jag valde bort den till förmån för ett test av granngårdens slottspark. Detta då jag inte vet hur rpr hanterar en vinter, hur aggressiv den är med utlöpare (går den ut för mycket i gångar och rabatter) och hur snabbväxande den är.

På fejan är alla lyriska över att den etablerar sig fort, vilket gör mig fundersam till om den växer för fort för min smak.
Lite det jag funderade också över, har nämligen sett hur lyriska folk är över det gräset. Men just att det är så snabbetablerande känns helt fel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.