jonmo jonmo skrev:
Inget av dem, jag skulle i det här läget med de begränsningar du beskrivit kring nedmontering bultat en planka på varje sida tvärs skarven, för att få så mycket stabilitet som möjligt. Om möjligt hade jag kexat kanterna för att linjera utan att behöva ha synliga grejer. Alternativt någon typ av mindre beslag för linjering.
Låter som ett bra tips! Har du möjlighet att utveckla de fetade?
 
B Basekson skrev:
Låter som ett bra tips! Har du möjlighet att utveckla de fetade?
Använd en kexmaskin (eng biscuit joiner) alt ett 4 mm (väl?) skivfräsdon på en handöverfräs, spåra kanten, limma kexet på ena sidan. Då linjerar skivorna varje gång du sätter ihop dem, men du får ingen stabilitet mot de knäckkrafter jag varit orolig för från början. De tas istället upp av de bräder som går från kant till kant, 90 graderm skarven.

Jag reserverar mig för att jag inte vet vilken storleksordning av krafter som kommer verka på denna tingest, det är av stor vikt såklart när vi försöker spekulera i om något kommer hålla.
 
jonmo jonmo skrev:
Använd en kexmaskin (eng biscuit joiner) alt ett 4 mm (väl?) skivfräsdon på en handöverfräs, spåra kanten, limma kexet på ena sidan. Då linjerar skivorna varje gång du sätter ihop dem, men du får ingen stabilitet mot de knäckkrafter jag varit orolig för från början. De tas istället upp av de bräder som går från kant till kant, 90 graderm skarven.

Jag reserverar mig för att jag inte vet vilken storleksordning av krafter som kommer verka på denna tingest, det är av stor vikt såklart när vi försöker spekulera i om något kommer hålla.
Alright, jag TROR jag förstår ungefär.

Menar du att jag ska fräsa enligt bilden och ha en bräda som glider i där? Alltså en bräda på vardera sida centrumhålet. Brädan är fräst så att den passar i nedsäkningarna på vardera sida om skarven?

Eller menar du på tjockleken (22mm) att fräsa en 4mm skåra?


Min tanke var ju denna, att ha beslag på ovan och undersidan och bulta likt detta,
Borde inte bli någon knäckeffekt av det kan jag tycka (men jag är super nybörjare).
 
  • Illustration av frästa skåror i två brädor som möts i en skarv för att möjliggöra ihopfogning med bult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning som visar sammanfogning av två trästycken med bräda och metallbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skulle det funka med typ pianogångjärn i hela skarvens längd, på baksidan. Så kommer fronten få dubblera som låsning också?
 
S Snål-Jocke skrev:
Skulle det funka med typ pianogångjärn i hela skarvens längd, på baksidan. Så kommer fronten få dubblera som låsning också?
Tror du det funkar med bara gångjärn? Bra tips!
Gillar verkligen detta forum, väldigt många hjälpsamma på kort tid!! TACK!
 
Det skulle jag gissa, beroende på frontens tjocklek/stabilitet/fastsättning.
 
Den är 22mm tjock, känns som det kommer bli för svagt spontant.
 
Cheesen
Nu har du ju redan fräsit men om det nu är en prototyp så kan jag tipsa om vad jag hade gjort...

Fyra 6mm mdf som man sandwichar ihop till en skiva med två som ligger Kant i Kant åt ena hållet och två som ligger Kant i Kant åt andra hållet. Sen tar man och fräser ur cirkeln ur 12mm skivan man nu fått. Om man önskar tjockare cirkel så tar man sex 6mm skivor och gör en 18mm smörgås.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Det är fascinerande hur svårt det verkar vara att läsa tidigare inlägg i tråden, eftersom samma tips kommer gång på gång.
 
Menar du mig? Det är i så fall för att jag inte förstår riktigt.
Jag tror det är ditt råd jag kommer följa. Köpa en kex maskin, sätta in några små bitar på djupet (22mm) längs kanten.
Sedan sätta beslag alt en lång planka längs hela med bult igenom.
 
Jag hade likt 2 tidigare förslag monterat gångjärn längs skarven sen på längden rakt över hade jag satt in 2 gängstavar i stål i ”u” formade fästen, ytstabilitet och nervikbart för transport.
Du kan även borra hål i båda i skarven och montera plugg, borde ge viss stabilitet hela vägen sen en planka tvärs som är avtagbar
 
B Basekson skrev:
Menar du mig? Det är i så fall för att jag inte förstår riktigt.
Jag tror det är ditt råd jag kommer följa. Köpa en kex maskin, sätta in några små bitar på djupet (22mm) längs kanten.
Sedan sätta beslag alt en lång planka längs hela med bult igenom.
Nej jag menar alla som föreslår att du ska göra det som jag förslog i inlägg 10, och som du sen förklarade var omöjligt eftersom den skulle kunna monteras ned. Jag tycker du är bra på att läsa vad folk skriver.
 
  • Gilla
Superkewl
  • Laddar…
Hej igen,

Dags att fortsätta hjulet efter lite semester.
Är det någon som har tips på axel, lager samt kopplingsenhet mellan hjul och axel till hjulet?
Samt vart man kan köpa dessa. Har kollat de vanligaste som Biltema, Jula osv utan att hitta något någon bra lösning.

Har kikat runt lite och behöver ju vara en lite grövre axel då hjulet väger ca 20kg.
 
Ser bra ut men kommer behöva minst 50 cm axel skulle jag tippa på.
Jag tänkte ha två lagerbockar i själva huset som ska hålla upp hjulet via axeln.
Ett lager på varje sida av huset med axel igenom.

Svårt att hitta en så lång axel samt att enkelt sätt att fästa, även om denna såg bra ut rent tekniskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.