Mikael_L
J Jotsat skrev:
Bryggan måste vara utom synhåll från hus för att den tillfälligt ska få användas enligt allemansrätten.
"Synhåll" är ingen parameter.

"Hemfridszonen" är det korrekta begreppet. Hemfridszon definieras inte av synhåll eller något annat lättanvänt begrepp, utan det är det område runt huset som anses bör vara fredat från ovälkommet besök.
Och zonen blir ju då väldigt väldigt varierande i storlek, i vissa miljöer, tät bebyggelse osv så blir hemfridszonen per automatik väldigt liten. Den som har ett hus inne i Visby, innanför muren, får nog acceptera att hemfridszonen åtminstone på en sida av huset kan vara 0 cm från fasadens yta.
Men på andra ställen i landet går det nog att hävda en hemfridszon på flera tiotals meter.
 
  • Gilla
Jambalaya och 5 till
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Ja, det är det. Som sagt värderar jag allemansrätten högre än slitage på min egendom som ingår där. Som ägare till en fastighet ingår ju flera avsteg från total bestämmanderätt (ex skogsvård, skottning etc), men det är en annan fråga

Sedan ingår ju inte min specifika brygga i allemansrätten pga närhet till huset, men kan inte bry mig mindre eftersom jag sällan är där.
Ja en stuga i skogen som man aldrig använder är lite skillnad mot ett permanent boende.
 
T ToRy skrev:
Sen är det lite skrattretande att antyda att crossåkare skulle ha någon form av tolkningsrätt för vad som är en väg eller inte. Själva tanken med en crosshoj är väl att kunna åka där det INTE är väg!? ;)
Givetvis har de inte tolkningsrätt, men spåren i skogen visar var de kör ändå, och tittar man på crossåkareforum så är definitionen av en väg väldigt liberal som gäller.

De får inte köra utanför väg, varken med eller utan markägarens tillstånd.,
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den som har ett hus inne i Visby, innanför muren, får nog acceptera att hemfridszonen åtminstone på en sida av huset kan vara 0 cm från fasadens yta.
Om inte annat så slutar den vid fastighetens gräns.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
lopec
T Thomas_Blekinge skrev:
Lägga ut taggtråd kanske.
Okej. Fast nu är du ju olaglig på riktigt.
 
Mikael_L
M -MH- skrev:
Om inte annat så slutar den vid fastighetens gräns.
Ja det var en intressant tanke, jag har aldrig funderat på det.

Kan man tänka sig att det finns möjlighet att en hemfridszon kan sträcka sig lite utanför fastighetsgränsen?
Nu undrar jag verkligen, jag har absolut ingen aning...

Jag menar att ifall en byggnad står precis vid fastighetsgränsen, kan man inte hävda hemfridszon gentemot personer som står och trycker näsan mot fönstret och kikar in, bara för att denne står på en annans fastighet.
Det finns ju även ganska gott om byggnader som t.o.m står på en fastighetsgräns, dvs lite av byggnaden på någon annans fastighet.
Min systers grannfastighet är sådan, en av deras byggnader går in en halvmeter in på systerns mark.
Ett minst 100 år gammalt fel, som bara fortgår och accepteras av alla berörda, inget att hänga upp sig på. :)
 
lopec lopec skrev:
Okej. Fast nu är du ju olaglig på riktigt.
För att?
 
Hemfridszonen för ens egen fastighet kan inte vara på någons annans fastighet.

När det gäller hemfridszon inom strandskyddatområde så pratar man även om något som heter tomtplatsavgränsning.

Det är i beslut om strandskyddsdispens som man även beslutar om tomtplatsavgränsning och det är inom detta område som man får ha sin hemfridszon för att klippa gräset osv.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Många flerbostadshus går ju ända ut i gatan och har lägenheter i markplan. Då blir det upp till de boende att skärma sv insynen, för andra har ju rätt att gå ända intill huset. Att ställa sig och stirra in genom någons fönster är förstås inte ok för det, men det blir av praktiska skäl den enskildes uppgift att skydda sig emot det.

Samma sak torde gälla i mer lantliga omgivningar. Har man ingen fysisk hemfridszon för att väg eller grannmark går ända inpå knuten får man lösa det på annat vis.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
Att stå och titta eller glo in genom någons fönster är ofredande om det sker på ett sätt som stör eller besvärar.
Då menar jag inte att någon går förbi o tittar in i stegen.
Att man sedan råkar bo på gatuplan spelar ingen roll. Det är bara lättare att bli utsatt.

O jo, jag håller med dig Nötegårdsgubben. Det är såklart den som bor där som måste göra något för att slippa det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
K knipo skrev:
Att stå och titta eller glo in genom någons fönster är ofredande om det sker på ett sätt som stör eller besvärar.
Ja så är det nog, det handlar inte om hemfridszon eller inte, utan det kan möjligen bli rubricerat som något brott där hemfridszonen vara eller inte vara inte har betydelse.

Det låter logiskt i mina öron.
 
K knipo skrev:
Att stå och titta eller glo in genom någons fönster är ofredande om det sker på ett sätt som stör eller besvärar.
Då menar jag inte att någon går förbi o tittar in i stegen.
Att man sedan råkar bo på gatuplan spelar ingen roll. Det är bara lättare att bli utsatt.

O jo, jag håller med dig Nötegårdsgubben. Det är såklart den som bor där som måste göra något för att slippa det.

Det krävs betydligt mer än så för att det ska bli ett ofredande.

Du menar kanske kränkt 90-talist?
 
Nej, jag menar allmänt.
Vad mer krävs för att det skulle bli ofredande menar du?
”Den som kränker någon annan på ett kännbart sätt” kan dömas för ofredande.
 
K knipo skrev:
Nej, jag menar allmänt.
Vad mer krävs för att det skulle bli ofredande menar du?
”Den som kränker någon annan på ett kännbart sätt” kan dömas för ofredande.
Att spotta någon i ansiktet når nätt och jämt upp till ofredande.

Dvs kränkt på riktigt och inte ”kränkt”.
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Jag tror inte man kan jämföra ofredande på det sättet. Detta kanske svårt att bli dömd, men fortfarande ett ofredande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.