Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
R Rkarlsson skrev:
Det jag inte förstod av vad du menar är "Och säg inte att jag har ett val"
Du bestämmer väl själv om du vill lägga tid på tekniken eller med människorna och naturen?
Om inte så är det ett sjukligt beteende.
Jag är ute i naturen varje dag nästintill och umgås med familj väldigt mycket. Därav har jag inte behovet av ny teknik än när mina saker gå SÖNDER, jag köper inte saker för att det är det nyaste. Det är bara vansinne och idioti att byta datorer mobiler och allt möjligt skit varje år.
Jag pratade inte om mig utan om påverkan som teknikjakten utövar på andra människor inte minst unga, vilket du inte kan vara okunnig om. Deras val styrs ofta av kommersiella krafter som gör illa dem och deras föräldrar . Själv har jag inte fiber , eller några streamingtjänster och endast fria tv kanaler . Bor nära naturen och njuter av den varje dag. Är också glad för dina val och hoppas det gäller även andra i din omgivning.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
F FnorpHjortrongull skrev:
Jag hade ett verkligt behov igår, såg Liverpool-Chelsea och streamen laggade pga min bristfälliga uppkoppling i lägenheten. Tjejen satt och spelade CS och behöver en bra uppkoppling för att inte få hög ping. Jag gillar att spela fotboll, hon gillar att spela cs, efter det satte hon sig med mig i soffan och så tittade vi ihop.
Tycker du jag ska gå ut i naturen kl halv 10 en onsdagkväll?
Nästa gång istället för att du tittar på dettan och hon tittar på dattan kan ni GÅ UT och lira lite fotboll TILLSAMMANS . Sedan när ni spelat färdigt och är lite svettiga kan ni duscha tillsammans . Sedan.... jag stannar upp här men vågar påstå att det blir ännu trevligare
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
M Michael-i-Malmö skrev:
Jag pratade inte om mig utan om påverkan som teknikjakten utövar på andra människor inte minst unga, vilket du inte kan vara okunnig om. Deras val styrs ofta av kommersiella krafter som gör illa dem och deras föräldrar . Själv har jag inte fiber , eller några streamingtjänster och endast fria tv kanaler . Bor nära naturen och njuter av den varje dag. Är också glad för dina val och hoppas det gäller även andra i din omgivning.
Men visst, men då tillhör du den gruppen som aldrig kommer att behöva fiber.
Tråden handlar om ifall man kan ångra fiberanslutning.
Och, ja, har man ett minimalt linjärtvtittande som du och aldrig kommer att förändra det mot streaming trots att det kanske ger ännu mer frihet att göra annat istf att passa något program, ja då bör man nog ångra en fiber installation.
Om man vet med sig att man själv och ens barn aldrig kommer att sälja huset. ...
Alla andra kan omöjligt ångra det i längden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Michael-i-Malmö skrev:
Jag pratade inte om mig utan om påverkan som teknikjakten utövar på andra människor inte minst unga, vilket du inte kan vara okunnig om. Deras val styrs ofta av kommersiella krafter som gör illa dem och deras föräldrar . Själv har jag inte fiber , eller några streamingtjänster och endast fria tv kanaler . Bor nära naturen och njuter av den varje dag. Är också glad för dina val och hoppas det gäller även andra i din omgivning.
Nu är jag med dig.
Håller mer till fullo. Glad att man inte styrs av grupptrycket att man måste ha fiber, en iphone x värd lika mycket som en bra bil, eller en bil värd likt en sommarstuga eller ett bra hus i landsbygden.
Det enkla duger gott.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
M Michael-i-Malmö skrev:
Nästa gång istället för att du tittar på dettan och hon tittar på dattan kan ni GÅ UT och lira lite fotboll TILLSAMMANS .
Det har inte fallit dig in att det kanske finns folk som är rörelsehindrade?

Eller folk som jobbar utomhus hela dagarna och kanske tycker det är skönt att sitta inne på kvällen?

Det är ju faktiskt också så att de som sitter klistrade vi en skärm faktiskt ofta har en mycket större socialt kontaktnät än de som inte gör det. Jag "umgås" dagligen med dussintals bekanta som sitter utspridda över hela världen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Köpte mitt hus utan fiber men visste att jag kunde ansluta för en hyfsad billig peng. Men körde med ADSL till dessa pengar fanns. Ett år ungefär... vilket va ett skit jobbigt år! Med tonåringar och mindre barn hemma, jag som själv spelar mycket multiplayer spel via Xboxen osv. Så räknade jag verkligen dagarna till fibern va installerad! Bästa investeringen jag gjort! Någonsin!
Alla andra alternativ är helt uteslutna i ett hus med en yngre generation inkl mig :)
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det har inte fallit dig in att det kanske finns folk som är rörelsehindrade?

Eller folk som jobbar utomhus hela dagarna och kanske tycker det är skönt att sitta inne på kvällen?

Det är ju faktiskt också så att de som sitter klistrade vi en skärm faktiskt ofta har en mycket större socialt kontaktnät än de som inte gör det. Jag "umgås" dagligen med dussintals bekanta som sitter utspridda över hela världen.
Har inte hört någon medicinsk expert säga att överkonsumtion av dator- och tv tittande är bra för rörelsehindrade eller folk som jobbar ute.... Men har givetvis full respekt om någon ör objektivt förhindrad att leva sitt liv omgiven av verkliga och inte ”virtuella” vänner, må vara att de sistnämnda lever sitt verkliga liv spridda över hela världen. Jag kommer inte med några pekpinnar om hur folk ska leva sina liv men tror att alla människor är i behov av naturen och fysisk aktivitet och ”närkontakt” med andra medmänniskor. Ber om ursäkt om du tolkade mitt inlägg som intrång i någons livssituation.
 
Fortfarande har det väldigt lite att göra med beslutet om att installera fiber och hur nöjd man är med fiber. Det går att minimera användande om man vill och det har ingen betydelse om det är fiber, xDSL eller mobilt hur mycket tid du använder.
Rent teoretiskt och kanske hypotetiskt om du behåller ditt användande och beteende av digitala medier så skulle en fiberanslutning med bättre prestanda kunna ge dig mera annan tid.;) Har man blivit "starkt beroende" av olika former av media så är det en beteendefråga och inte tekniken fiber, utan det som nu diskuteras i samhället är användandet/tillgänglighet som gäller både yngre och äldre hur man hanterar sin mobiltelefon, men som sagt nu börjar vi hamna en bit från själva tråden om tekniken fiber.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
M Michael-i-Malmö skrev:
Har inte hört någon medicinsk expert säga att överkonsumtion av dator- och tv tittande är bra för rörelsehindrade eller folk som jobbar ute.... Men har givetvis full respekt om någon ör objektivt förhindrad att leva sitt liv omgiven av verkliga och inte ”virtuella” vänner, må vara att de sistnämnda lever sitt verkliga liv spridda över hela världen. Jag kommer inte med några pekpinnar om hur folk ska leva sina liv men tror att alla människor är i behov av naturen och fysisk aktivitet och ”närkontakt” med andra medmänniskor. Ber om ursäkt om du tolkade mitt inlägg som intrång i någons livssituation.
Tyvärr är det så dom umgås nu, Tonåringarna, i alla fall väldigt många av dem. Sitter framför datorn, spelar spel bla. Och snackar.
Vi ger inte utegångsförbud längre, utan man får ge dem datorförbud och tvinga ut dem istället som straff. Tänk va tiden förändras, men det är så det ser ut idag.
 
Jag ångrar att vi skaffade komunalavlop. Det är helt omodernt nu när det kommer nya Porta-Potty's av 5:e generation. Då kan man ta dem och klubba var man vill. Visst, man måste tömma dem men jag har läst på Internet att 5:e generationens bajamajor kommer att gå så fort att man aldrig behöver tömma ... :D
 
  • Haha
  • Gilla
faf och 8 till
  • Laddar…
hsd
Förbud leder ingen vart, för en dialog och förklara vad som är rätt och fel
Ha alltid ett öppet sinne, tillåt att de gör fel ibland (fel gorde säkert Du också när Du var liten )
Det är bra på många sätt att de vet att de alltid kan komma hem oavsett vad som hänt, för även om Du tycker att de alltid sitter vid datorn är de faktiskt någon annanstans i bland
 
J
Z Zakalwe skrev:
Jag ångrar att vi skaffade komunalavlop. Det är helt omodernt nu när det kommer nya Porta-Potty's av 5:e generation. Då kan man ta dem och klubba var man vill. Visst, man måste tömma dem men jag har läst på Internet att 5:e generationens bajamajor kommer att gå så fort att man aldrig behöver tömma ... :D
Hahaha priceless! Spot on!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Förbud leder ingen vart, för en dialog och förklara vad som är rätt och fel
Ha alltid ett öppet sinne, tillåt att de gör fel ibland (fel gorde säkert Du också när Du var liten )
Det är bra på många sätt att de vet att de alltid kan komma hem oavsett vad som hänt, för även om Du tycker att de alltid sitter vid datorn är de faktiskt någon annanstans i bland
Va detta inlägg ämnat för mig?
Klart jag gjorde fel, fick straff och lärde mig därefter! :crysmile:
Jag går gärna in mer på hur jag uppfostrar mina barn men då får vi nog ta det via PM eller dylikt för vi ska nog inte gå in på det här.
 
Z Zakalwe skrev:
Jag ångrar att vi skaffade komunalavlop. Det är helt omodernt nu när det kommer nya Porta-Potty's av 5:e generation. Då kan man ta dem och klubba var man vill. Visst, man måste tömma dem men jag har läst på Internet att 5:e generationens bajamajor kommer att gå så fort att man aldrig behöver tömma ... :D
Sorry för offtopic.
Men vad omordernt med porta potty 5
När jag körde serviceresor så råkade jag på en uppfinnare som hade gjort sin helt egna variant av toaring på dragkrok.
Kör bara till valfri plats, montera och tryck till.
Du behöver inte ens tömma. Bara lyfta fötterna så du missar dem :D
 
M Michael-i-Malmö skrev:
Jag kommer inte med några pekpinnar om hur folk ska leva sina liv
Inte?

M Michael-i-Malmö skrev:
Nästa gång istället för att du tittar på dettan och hon tittar på dattan kan ni GÅ UT och lira lite fotboll TILLSAMMANS . Sedan när ni spelat färdigt och är lite svettiga kan ni duscha tillsammans . Sedan.... jag stannar upp här men vågar påstå att det blir ännu trevligare
 
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.