N Noseone skrev:
Om det va en fråga angående vattning så skulle jag säja nej. Det behöver hållas fuktigt, vatten flera gånger eller täck med duk.
Vad för slags duk ska man täcka med?
 
T
Marojo Marojo skrev:
Vad för slags duk ska man täcka med?
Nu beror det väl på var man bor och vad vattnet kostar. Men nog borde man väl ha landets överlägset dyraste vattenavgift innan den ens kan lönas att köpa markduk istället för att vattna ett par ggr extra?

Jag har vattnat ca 2.500 kvm i ca 5 dagar (5-8h per dag) till en kostnad av en öl på krogen...
 
Hade duk mest för fåglar, ogräs som sprider sig, och stark sol, att det behöll fukten var som Schweiz flagga.... ett stort plus(y)

Med vänlig hälsning, fremax
 
Har sått idag. Får hoppas på en varm och fuktig höst nu.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Dag 8 och det börjar skifta fint i grönt. Jag antar det är mestadels rajgräset som kommit upp. Regnet lyser dock med sin frånvaro och det har kommit endast 2mm regn under tiden, trots ostadigt väder. På fastlandet någon enstaka km bort så har det kommit tiotals mm! Har varit borta i tre dagar men satte igång sprinklern igen ikväll. Inget regn verkar vara på gång de närmsta dagarna så det blir väl att fortsätta bevattningen. Matjorden är gammal havsbotten och ganska rik på lera så fukten hålls förvånansvärt bra trots allt.

[bild]
Så du har redan efter dag 8 så pass grönt?! Otroligt tidigt väl?
 
  • Gilla
zep
  • Laddar…
Samma här, sådde igår. Hoppas verkligen att det tar sig fort.

Hur länge ska man vattna per gång? Hur vet man att man har vattnat tillräckligt och att det är dags att flytta spridaren till nästa hörn?
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
P Paulina123 skrev:
Samma här, sådde igår. Hoppas verkligen att det tar sig fort.

Hur länge ska man vattna per gång? Hur vet man att man har vattnat tillräckligt och att det är dags att flytta spridaren till nästa hörn?
Då kan vi jämföra progress och tillväxt då vi har samma såddag
 
T
rampante rampante skrev:
Så du har redan efter dag 8 så pass grönt?! Otroligt tidigt väl?
Jo, jag är nog själv lite förvånad att det gått så fort. Jag trodde nog det skulle ta ett par tre dagar till innan man kunde säga att gräsmattan skiftar i mera grönt än brungrått. Regnet har ju inte direkt varit på min sida och det har ju inte varit varmare än ca 16-20 grader dagstid. Kanske bra gräsblandning? Denna använde jag (länk på finska):

https://www.hankkija.fi/Piha_ja_puutarha/kylvot-ja-istutukset/nurmikonsiemenet/kestoseos-10-kg/
 
T
P Paulina123 skrev:
Hur länge ska man vattna per gång? Hur vet man att man har vattnat tillräckligt och att det är dags att flytta spridaren till nästa hörn?
Jag tror det är svårt att vattna för mycket. Jag flyttar spridaren då det börjar samlas vatten som inte sjunker ner direkt.

Här finns tips:

https://www.dinbyggare.se/vattning-av-grasmattan/
 
T Turbo_Tail skrev:
Jo, jag är nog själv lite förvånad att det gått så fort. Jag trodde nog det skulle ta ett par tre dagar till innan man kunde säga att gräsmattan skiftar i mera grönt än brungrått. Regnet har ju inte direkt varit på min sida och det har ju inte varit varmare än ca 16-20 grader dagstid. Kanske bra gräsblandning? Denna använde jag (länk på finska):

[länk]
Aldrig hört talas om. Och det är väl mer vanligt att det börjar synas grönt efter 2-3 veckor.
 
T
rampante rampante skrev:
Aldrig hört talas om. Och det är väl mer vanligt att det börjar synas grönt efter 2-3 veckor.
Nå nä! Efter 3 veckor har jag nog räknat med att ha klippt den åtm. en första gång!
 
rampante rampante skrev:
Då kan vi jämföra progress och tillväxt då vi har samma såddag
Var i landet finns du förresten Paulina, så vi även då kan jämföra väderskillnader.
 
En gräsmatta med synliga spår och mönster efter gräsklippning mellan träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick precis fixa till lite ränder från förra helgens stroller
 
rampante rampante skrev:
Var i landet finns du förresten Paulina, så vi även då kan jämföra väderskillnader.
Jag bor i Jämtland. Vart bor du?
Jag sådde med Weibulls extra Green och dom ska vara långsamtväxande så jag räknar med att det tar någon vecka innan det börjar hända grejer. Vad tog ni andra?
 
Blekinge och Granngården villafröjd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.