Har köpt mängder av varor både ifrån Whiteaway och Tretti men det kommer inte att ske igen. Det är ett som är säkert.

Ska man promt handla där så är det leverans hem utan installation. Vi beställde installation denna gång men inte monteringskit. Då lämnade de tumlaren i backen. Installatörerna supertrevliga men kundtjänst på Tretti finns mer att önska av.

De erbjuder sedan att återkomma när vi hade köpt det kit (som inte fanns tidigare samma märke av Tvättmaskin och Tumlare och betala för en ominstallation. Under tiden de var hos oss kom flera samtal om ominstallationer på grund av att de har massa luddig krav som inte styrs i deras avtal. Tar man en hederlig hantverkare har de med sig lite extra eller ställer relevanta frågor! I Trettis egen offert finns inte end denna pryl med som de sedan förvänta sig ska finnas på plats.

Jag undrar om någon har länk till regelverk som tvingar att en tvättpelare ska ha monteringskit, sv vara fastskruvade? De förra monterades för länge sedan och de står klämda mellan torkskåp och tvättho/skåp. Är detta krav enligt Boverket eller någon annan instans? Vet någon?

(jag begriper det där med maskiner som kan ramla över barn osv)
 
BirgitS
H husbyygare skrev:
Jag undrar om någon har länk till regelverk som tvingar att en tvättpelare ska ha monteringskit, sv vara fastskruvade? De förra monterades för länge sedan och de står klämda mellan torkskåp och tvättho/skåp. Är detta krav enligt Boverket eller någon annan instans? Vet någon?
Brukar det inte stå i installationsanvisningarna för torktumlarna?
 
Alla tvättpelare ska vara en enhet, fästa i varandra, normalt med TT ovanpå TM, detta för att inte TT ska kunna tippa framåt och orsaka någon skada
 
J jonaserik skrev:
Alla tvättpelare ska vara en enhet, fästa i varandra, normalt med TT ovanpå TM, detta för att inte TT ska kunna tippa framåt och orsaka någon skada
Var hittar i de reglerna i byggregler? Det är den texten jag är ute efter..
 
Läs vad det står i tillverkarens anvisningar.

I manualen till en slumpmässigt utvald Electroluxtumlare står det:
Om torktumlaren ska ställas ovanpå en tvättmaskin, använd staplingssatsen. Staplingssatsen som finns att köpa hos en auktoriserad återförsäljare
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Läs vad det står i tillverkarens anvisningar.

I manualen till en slumpmässigt utvald Electroluxtumlare står det:
Om torktumlaren ska ställas ovanpå en tvättmaskin, använd staplingssatsen. Staplingssatsen som finns att köpa hos en auktoriserad återförsäljare
J
useless useless skrev:
Läs vad det står i tillverkarens anvisningar.

I manualen till en slumpmässigt utvald Electroluxtumlare står det:
Om torktumlaren ska ställas ovanpå en tvättmaskin, använd staplingssatsen. Staplingssatsen som finns att köpa hos en auktoriserad återförsäljare
Ja men är det ett måste ett byggkrav?
 
Vad jag vet finns det inget uttryckligt krav att förankra en torktumlare, men det finns generella regler som säger att man ska minimera risken för olyckor.
Branschreglerna som försäkringsbolagen brukar luta sig mot när det blir skador brukar ange att man ska följa tillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Men det finns naturligtvis inget som säger att montörerna ska ha detta med sig när de kommer........De kommer med det du har beställt. Mer än så kan man nog inte förvänta sig.
 

Bästa svaret

A
Vid besiktning så godkänns inte installationen om inte torktumlaren sitter fast.
Men hänvisning till byggnorm liknande saknas.
 
  • Gilla
husbyygare
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Vid besiktning så godkänns inte installationen om inte torktumlaren sitter fast.
Men hänvisning till byggnorm liknande saknas.
Vem besiktar vad och när?
 
Jag tror det gäller vid nybyggnation att man idag helst sätter tumlare och tvättmaskin på golv. Dock kan jag inte hitta byggregel eller försäkringsbolag som har de kraven. Bara att man ska iaktaga försiktighet. Hade hoppas någon kunder svara att jo en pelare ska vara monterad si eller så enligt byggnorm.. Sedan blir ju det knepigt på gamla hus som har byggts efter andra regler.
 
BirgitS
Normen är att man ska följa alla tillverkares anvisningar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Normen är att man ska följa alla tillverkares anvisningar.
Kan du peka på den skrivningen i byggnormen att det är så? Ingen verkar kunna se den skrivningen och jag tror inte den finns.
 
Fast återigen, köper man en tumlare på nätet och får den hemlevererad så finns det ingen norm eller lag i världen som säger att montörerna ska ha med sig nödvändiga artiklar. Det är ju upp till köparen att se till. Hade ts beställt detta samtidigt så hade de säkerligen monterat det, nu fanns det inte och då kunde de inte. Enkelt. Det hade ju varit ännu värre om de monterat den utan förankring......
 
S Stefan1972 skrev:
Fast återigen, köper man en tumlare på nätet och får den hemlevererad så finns det ingen norm eller lag i världen som säger att montörerna ska ha med sig nödvändiga artiklar. Det är ju upp till köparen att se till. Hade ts beställt detta samtidigt så hade de säkerligen monterat det, nu fanns det inte och då kunde de inte. Enkelt. Det hade ju varit ännu värre om de monterat den utan förankring......
Ja så är det ju men den är inklämt och går ingen stans ja möjligen framåt då men det håller jag osannolikt då det inte hänt med förra på 16 år.

Vi har inget avtal som reglerar att de inte monterar om den inte finns. Det är eget hittipå om det inte finns i avtal eller reglerad byggnorm eller ngt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.