Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
useless useless skrev:
Egen utrustning och svartfiber är inte gratis att äga heller, så varför skulle det bli billigare? Kickbacken till Zitius är ju till stor del för att täcka driften av nätet och den kostnaden är svår att trolla bort.
Enda utrustningen blir ju Bahnhofs.
Driften måste föreningen stå för ändå.
 
R RalleB skrev:
Återigen så pratar du om saker du inte vet, vet du priserna på en 384f transportkabel t.ex?
Vad som krävs för kanalisation till den?
Vad det kostar att gräva/plöja/dra kanalisation för denna x antal mil.
Blåsning/flottning av kabeln
Projekteringstimmar
Återställning
Etc. etc.

Så snälla lägg ner snacket om vad saker och ting kostar för du har verkligen noll koll och det blir bara pinsamt när du skriver att ”fibertråd är billigt”
Nej det kan jag inte utantill kan du?

Men jag vet att priset för själva kanalen och tråden är en bråkdel av summan jämfört med grävandet och det andra.

Sen så går det inte att jämföra föreningar med företag.
 
R
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej det kan jag inte utantill kan du?

Men jag vet att priset för själva kanalen och tråden är en bråkdel av summan jämfört med grävandet och det andra.

Sen så går det inte att jämföra föreningar med företag.
Ja....
Du vet vad det kostar i eran förening till slutkund. Där slutar din kunskap klart och tydligt.
Fiber till slutkund är billigt.
Ta reda på vad en större transportkabel kostar och återkom sedan om hur ”billigt” fiber är.
Så kanske du äntligen fattar varför man bygger som man gör gällandes kapacitet.
 
K karlmb skrev:
Enda utrustningen blir ju Bahnhofs.
Driften måste föreningen stå för ändå.
Jo, det är sant. Jag har bara tittat på uppläggen där zitius driftar nätet, men inte tar ut någon separat nätavgift.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja de lär sig i skolan. Har de inte böcker alls mer? I med du skriver att det hänt en hel del känns det som boken är förlegad.
Återupprepar, en upp till 13 årig unge har i min mening inget behov av egen dator eller fiberanslutning för att kolla lite youtube.
Brorsan sket i fiber med och hans företag är just programmering och det fungerar ju utmärkt.
Han lärde sig med uppringt modem en bok och offlineläge.

Installation 20 000 kr, minimum 279 kr månaden. x 13 år = 63524 kr.
Mobilt i 13 år 38844 kr Diff på 24680 kr.
Jag tror man klarar sig på det mobila i x antal år till och behåller de nästan 25 tusen.

Nåja vi har inte behovet =) Pågen har inget behov.

Som tillägg. så om alla blir programmerare så lär vårt samhälle stanna av i viktiga funktioner. Du är nog lite skadad av din bransch =) Medans jag är lite skadad av min livstil med minimalt behov av internet.
Gott folk! Diskussionen handlar tyvärr mer om påstådda för - och nackdelar med olika lösningar än om verkliga (!) behov....Stanna upp och fundera en stund ..... marknadsekonomis grundläggande egenskap är att SKAPA behov, därför bombarderas ni dagligen med reklam på fler produkter och tjänster, och karusellen snurrar allt snabbare ... Hur många timmar har du som läser detta umgåtts med din partner , barn , föräldrar syskon eller vänner den senaste veckan , jämfört med allt snabbare streaming, internet , tittande i ”burken” och datorspel ? Blev du eller de lyckligare av allt fler och snabbare ”grunkor”...? När var du sist i naturen och lyssnade på ...tystnaden och dina egna tankar....?
Jag är absolut inte teknikfientlig insnöad gubbe , använder internet och mobiltelefoni dagligen både i mitt arbete och även på fritiden och tittar dagligen på TV....men har alltmer en känsla på att bli bestulen på det värdefullaste jag har - kvalitetstid med mina närmaste och kontakt med naturen ....Och säg inte att jag har ett val , mäktiga och penningstarka intressen gör allt för att känna ännu mer pengar på att prångla på oss allt fler grunkor och ”tjänster” som i själva verket ör Otjänster. Mycket svårt att stå emot detta välorganiserade och oavbrutna ”bearbetning”
Är det bara jag som känner så ...?
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
hsd
Helt sant
Och när marknaden /samhället /staten tvingar medborgarna till att betala fiberkalaset bara för ett bristande kopparunerhåll så lockas medborgarna att sitta vid skärmen /tvn eftersom de lagt /lägger mycket pengar på kalaset
 
Vi hade fiber från Telia när vi flyttade in. Förra året fick vi möjlighet att dra in stadsnät, vilket vi gjorde för att kunna välja leverantör. Vi kunde dessutom dra in det i befintliga rör till vårtserverrum utan extra kostnad. Eftersom kommunen satsar på fiber till både privatpersoner och företag blev det ett mycket bra pris. Vi är mycket nöjda och nöjdast är de i familjen som "jobbar med data". Det är stora datamängder som behövs här hemma. För den som köper huset efter oss finns ju även möjligheten att ha dubbel fiber.
Vi har ett hus till i en annan kommun där det ska bli stadsnät men det är tyvärr strandat just nu. Så fort det projektet tar fart igen ska vi ansluta oss även där.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
M Michael-i-Malmö skrev:
Gott folk! Diskussionen handlar tyvärr mer om påstådda för - och nackdelar med olika lösningar än om verkliga (!) behov....Stanna upp och fundera en stund ..... marknadsekonomis grundläggande egenskap är att SKAPA behov, därför bombarderas ni dagligen med reklam på fler produkter och tjänster, och karusellen snurrar allt snabbare ... Hur många timmar har du som läser detta umgåtts med din partner , barn , föräldrar syskon eller vänner den senaste veckan , jämfört med allt snabbare streaming, internet , tittande i ”burken” och datorspel ? Blev du eller de lyckligare av allt fler och snabbare ”grunkor”...? När var du sist i naturen och lyssnade på ...tystnaden och dina egna tankar....?
Jag är absolut inte teknikfientlig insnöad gubbe , använder internet och mobiltelefoni dagligen både i mitt arbete och även på fritiden och tittar dagligen på TV....men har alltmer en känsla på att bli bestulen på det värdefullaste jag har - kvalitetstid med mina närmaste och kontakt med naturen ....Och säg inte att jag har ett val , mäktiga och penningstarka intressen gör allt för att känna ännu mer pengar på att prångla på oss allt fler grunkor och ”tjänster” som i själva verket ör Otjänster. Mycket svårt att stå emot detta välorganiserade och oavbrutna ”bearbetning”
Är det bara jag som känner så ...?
Kvalitetstid? Umgås? Det är ju det ni kan när ni sitter på rad i soffan och kollar på var sin monitor som streamar just det ni vill ha!

Bara att prata via headset och ip kamera I en Skypekonferens så är problemet löst! Likadant vid frukostbordet.

Kontakt med naturen får du genom att öppna ett fönster och titta på alla ip-kameror du monterat upp i skogen, behöver inte lämna hemmet längre utan kan sitta stilla i soffan 100% av tiden för att inte slita på kroppen.

Nej, vad vi behöver är 10 Gbit fiber till alla!

(spår av ironi kan förekomma i ovanstående text)
 
  • Gilla
  • Haha
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
Tror att man i vissa inlägg lägger in mera än vad själva installation av fiber respektive avstå från fiber innebär.
Och jag säger att "man har ett val" hur man sedan nyttjar tekniken, men då blir tråden sönderskriven av hur vi använder vår "nya" digitala värld. Den frågan vill jag påstå kräver en helt egen tråd.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
M Michael-i-Malmö skrev:
Gott folk! Diskussionen handlar tyvärr mer om påstådda för - och nackdelar med olika lösningar än om verkliga (!) behov....Stanna upp och fundera en stund ..... marknadsekonomis grundläggande egenskap är att SKAPA behov, därför bombarderas ni dagligen med reklam på fler produkter och tjänster, och karusellen snurrar allt snabbare ... Hur många timmar har du som läser detta umgåtts med din partner , barn , föräldrar syskon eller vänner den senaste veckan , jämfört med allt snabbare streaming, internet , tittande i ”burken” och datorspel ? Blev du eller de lyckligare av allt fler och snabbare ”grunkor”...? När var du sist i naturen och lyssnade på ...tystnaden och dina egna tankar....?
Jag är absolut inte teknikfientlig insnöad gubbe , använder internet och mobiltelefoni dagligen både i mitt arbete och även på fritiden och tittar dagligen på TV....men har alltmer en känsla på att bli bestulen på det värdefullaste jag har - kvalitetstid med mina närmaste och kontakt med naturen ....Och säg inte att jag har ett val , mäktiga och penningstarka intressen gör allt för att känna ännu mer pengar på att prångla på oss allt fler grunkor och ”tjänster” som i själva verket ör Otjänster. Mycket svårt att stå emot detta välorganiserade och oavbrutna ”bearbetning”
Är det bara jag som känner så ...?
Jag hade ett verkligt behov igår, såg Liverpool-Chelsea och streamen laggade pga min bristfälliga uppkoppling i lägenheten. Tjejen satt och spelade CS och behöver en bra uppkoppling för att inte få hög ping. Jag gillar att spela fotboll, hon gillar att spela cs, efter det satte hon sig med mig i soffan och så tittade vi ihop.
Tycker du jag ska gå ut i naturen kl halv 10 en onsdagkväll?
 
Lägenhet utan bredband? Så ska ingen behöva leva.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Egen utrustning och svartfiber är inte gratis att äga heller, så varför skulle det bli billigare? Kickbacken till Zitius är ju till stor del för att täcka driften av nätet och den kostnaden är svår att trolla bort.

Nätägaren får ju betalat av KO också.... De pengarna måste ändå in på något sätt vid gruppavtal. Nätägaren har också stora kostnader.... utsättning tex...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lägenhet utan bredband? Så ska ingen behöva leva.
ADSL. Fiber är indraget i källaren i fastigheten. Allting är förberett. bara att koppla in men vi har en liten bostadsrättsförening som är väldigt sega.
Installatören som kom ut när vi satte upp ny telejackdosa för ADSL bara skrattade åt situationen :D
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Boan skrev:
Nätägaren får ju betalat av KO också.... De pengarna måste ändå in på något sätt vid gruppavtal. Nätägaren har också stora kostnader.... utsättning tex...
Nätagaren kan ju ta ut det via en nätavgift.
 
M Michael-i-Malmö skrev:
Gott folk! Diskussionen handlar tyvärr mer om påstådda för - och nackdelar med olika lösningar än om verkliga (!) behov....Stanna upp och fundera en stund ..... marknadsekonomis grundläggande egenskap är att SKAPA behov, därför bombarderas ni dagligen med reklam på fler produkter och tjänster, och karusellen snurrar allt snabbare ... Hur många timmar har du som läser detta umgåtts med din partner , barn , föräldrar syskon eller vänner den senaste veckan , jämfört med allt snabbare streaming, internet , tittande i ”burken” och datorspel ? Blev du eller de lyckligare av allt fler och snabbare ”grunkor”...? När var du sist i naturen och lyssnade på ...tystnaden och dina egna tankar....?
Jag är absolut inte teknikfientlig insnöad gubbe , använder internet och mobiltelefoni dagligen både i mitt arbete och även på fritiden och tittar dagligen på TV....men har alltmer en känsla på att bli bestulen på det värdefullaste jag har - kvalitetstid med mina närmaste och kontakt med naturen ....Och säg inte att jag har ett val , mäktiga och penningstarka intressen gör allt för att känna ännu mer pengar på att prångla på oss allt fler grunkor och ”tjänster” som i själva verket ör Otjänster. Mycket svårt att stå emot detta välorganiserade och oavbrutna ”bearbetning”
Är det bara jag som känner så ...?
Det jag inte förstod av vad du menar är "Och säg inte att jag har ett val"
Du bestämmer väl själv om du vill lägga tid på tekniken eller med människorna och naturen?
Om inte så är det ett sjukligt beteende.
Jag är ute i naturen varje dag nästintill och umgås med familj väldigt mycket. Därav har jag inte behovet av ny teknik än när mina saker gå SÖNDER, jag köper inte saker för att det är det nyaste. Det är bara vansinne och idioti att byta datorer mobiler och allt möjligt skit varje år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.