Langbein
Det är avsevärt trevligare att bo en trappa upp, än nere där folk kan se in och knacka på fönstren. Men mindre barnvänligt, vi knäcker på den optimala lösningen. Sluttningshus verkar bäst med ingång i överplan och baksidan blir bostad en trappa upp. Delen i markplan uppe kan man kanske omgärda med en låst terass.
Eller kan spegelglas på fönstren duga, då måste man visst ha belysning utanför på kvällen, för att ingen ska se in.

Högt staket och låst tomt är inte kul, bara sett en till salu i Djursholm som har det, med högt plank bara mot vägen, jag vill nog gärna se ut.
 
Det optimala skulle jag tro är att flytta utanför storstan, någonstans där tomterna är på över 500 kvadrat ;).

Jag har aldrig sett insyn som ett problem, troligen för att jag aldrig har bott så, utan alltid varit den som tittat in hos andra :D. Har fått många tips på t ex kakel på det sättet!

Det räcker med solskyddsfilm på fönstren, sån där som man har till bilar, för att det inte ska gå att se in förresten! Fast det kan ju bli lite mörkt inne förstås!
 
Langbein
Ella skrev:
Det optimala skulle jag tro är att flytta utanför storstan, någonstans där tomterna är på över 500 kvadrat  ;).

Jag har aldrig sett insyn som ett problem, troligen för att jag aldrig har bott så, utan alltid varit den som tittat in hos andra  :D. Har fått många tips på t ex kakel på det sättet!

Det räcker med solskyddsfilm på fönstren, sån där som man har till bilar, för att det inte ska gå att se in förresten! Fast det kan ju bli lite mörkt inne förstås!
Vi har över 1000 kvm nu och bor centralt, standardstorlek här. Tomträtter kan vara 500. I Djursholm har många 3000.
Visst är det kul att titta in hos andra, men obehagligt ibland att bli störd.
Mörkare vill vi inte ha, spegelhinna är bättre.
 
Jag förstår inte riktigt frågan? Men om du söker en barnvänlig och insynsskyddad planlösning finns ju många alternativ. T ex en "huslänga" med kortsidan vänd mot gatan och ett garage, eller för all del ett plank eller/och ett buskage som skydd på husets baksida. Det beror ju mycket på hur tomten ser ut ...
vänlig hälsning F
 
Langbein
fiddeli skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan? Men om du söker en barnvänlig och insynsskyddad planlösning finns ju många alternativ. T ex en "huslänga" med kortsidan vänd mot gatan och ett garage, eller för all del ett plank eller/och ett buskage som skydd på husets baksida. Det beror ju mycket på hur tomten ser ut ...
vänlig hälsning F
Vi vill kunna se ut över gatan som nu från kontor och kök men ha minimal insyn i huset, tomten är lättare att fixa om man vill gömma sig, ex. vinkelhus om man vill ha poolen gömd.
Uppdaterar hur speglar på fönster fungerar.

Och inte ha dårar som kan stå på tomten och titta in men det kan man lösa med en låst tomt.
 
Vad är egentligen frågan här? Barn bryr sig enligt min mening föga om insyn, vilket jag tolkar det som, är Din farhåga. Eller vill Du undvika insyn genom att planskilja boendet, och anser det farligt för barnen att bo 'högt'?
 
Langbein
Don Tom skrev:
Vad är egentligen frågan här? Barn bryr sig enligt min mening föga om insyn, vilket jag tolkar det som, är Din farhåga. Eller vill Du undvika insyn genom att planskilja boendet, och anser det farligt för barnen att bo 'högt'?  
Barn gillar nog att kunna se in. Nu har vi det bra en trappa upp emot insyn, men trappor äro farliga och barnet är litet.
Jag vill bo närmare marken, se ut på gatan men ingen ska se in, eller höra, spegelglas är det enda jag kommit på.
 
Annaman skrev:
Barn gillar nog att kunna se in. Nu har vi det bra en trappa upp emot insyn, men trappor äro farliga och barnet är litet.
Jag vill bo närmare marken, se ut på gatan men ingen ska se in, eller höra, spegelglas är det enda jag kommit på.
Kanske man skall döpa tråden till 'någon som provat spegelglas?' eller liknande?

I Ditt resonemang kring trappor ger jag Dig delvis rätt, de är farliga. Dock tror jag det kommer en punkt i barnets liv när det trots faran kommer att behöva bli tvunget att gå i en trappa. Trots faran alltså. Om barnet då tidigare gått i en trappa tror jag barnets förutsättningar att hantera situationen är större, än om barnet aldrig sett en trappa förrut.

Har man en manisk trappskräck är det väl inte omöjligt att bygga en svängd rullstolsramp eller liknande?

 
Jag vill bo närmare marken, se ut på gatan men ingen ska se in, eller höra, spegelglas är det enda jag kommit på.
Du får helt enkelt köpa ett hus på en kulle.
 
Langbein
Don Tom skrev:
Kanske man skall döpa tråden till 'någon som provat spegelglas?' eller liknande?

I Ditt resonemang kring trappor ger jag Dig delvis rätt, de är farliga. Dock tror jag det kommer en punkt i barnets liv när det trots faran kommer att behöva bli tvunget att gå i en trappa. Trots faran alltså. Om barnet då tidigare gått i en trappa tror jag barnets förutsättningar att hantera situationen är större, än om barnet aldrig sett en trappa förrut.

Har man en manisk trappskräck är det väl inte omöjligt att bygga en svängd rullstolsramp eller liknande?
Du verkar inte haft barn, de gillar trappor men är brådmogna så man måste ha galler, eller riskera skador.
 
Langbein
lastkaj skrev:
Du får helt enkelt köpa ett hus på en kulle.
Problemet äro olösligt, spegelfönster kräver ytterlyse och försämrar alltid synskärpan. Vi hade hus på en liten höjd senast med gaveln utåt, kulle är inte bra ur flera synpunkter, speciellt på vintern men bra om det regnar mkt. Bästa tips är gavel utåt, man kan ha lite koll på gatan och syns inte så bra.
Persienner ger halvbra utsyn men sämre insyn och mörkare inne.
Jag vill se buset, flickor och mina grannar för att inte snöa in på kontoret.
En trappa upp har varit bra, att se ner på vägen, men alltid rädsla att glömma trappgrinden. Hur jäkligt kan man/barn skadas av att rasa ???
 
Jag ser absolut inte en trappa som något problem för barnvänligheten (men kan vara för pensionärsvänligheten).

Om du har en U-trappa med vilplan på halva höjden, halksäkra trappsteg och liten lutning, och kör med grind när barnen är små så ska det väldigt mycket till för att något ska hända. Min erfarenhet av att bo i hus med två trappor med en liten pojke är att vi "aldrig" glömmer grinden.

Men har man då dessutom en u-trappa med vilplan så har man ju extra säkerhet ifall man nu skulle glömma grinden och barnet ger sig ut i trappan själv och barnet ramlar och det råkar vara från översta trappsteget. Väldigt många saker ska sammanfalla för att barnet ska skada sig i sådana fall. Helt säkert blir det förstås aldrig, men det är inte helt plana golv heller.

När jag var ett litet barn hade vi varken grind eller u-trappa och visst ramlade jag och mina bröder några gånger, men aldrig skadade vi oss av det. På många andra sätt lyckades vi dock skada oss ;) Den värsta trapprelaterade skadan var när jag en gång fick så bråttom att jag råkade springa rakt in med huvudet före i en trappstolpe, men detta skedde alltså på bottenvåningen, inte uppe i trappan (och gav en liten bula, men inget mer).

Så, sannolikheten för trapp-skador är nog pytteliten vid användning av grind och med rätt trappa.
 
Langbein
Ksund skrev:
Jag ser absolut inte en trappa som något problem för barnvänligheten (men kan vara för pensionärsvänligheten).

Om du har en U-trappa med vilplan på halva höjden, halksäkra trappsteg och liten lutning, och kör med grind när barnen är små så ska det väldigt mycket till för att något ska hända. Min erfarenhet av att bo i hus med två trappor med en liten pojke är att vi "aldrig" glömmer grinden.

Men har man då dessutom en u-trappa med vilplan så har man ju extra säkerhet ifall man nu skulle glömma grinden och barnet ger sig ut i trappan själv och barnet ramlar och det råkar vara från översta trappsteget. Väldigt många saker ska sammanfalla för att barnet ska skada sig i sådana fall. Helt säkert blir det förstås aldrig, men det är inte helt plana golv heller.

När jag var ett litet barn hade vi varken grind eller u-trappa och visst ramlade jag och mina bröder några gånger, men aldrig skadade vi oss av det. På många andra sätt lyckades vi dock skada oss ;) Den värsta trapprelaterade skadan var när jag en gång fick så bråttom att jag råkade springa rakt in med huvudet före i en trappstolpe, men detta skedde alltså på bottenvåningen, inte uppe i trappan (och gav en liten bula, men inget mer).

Så, sannolikheten för trapp-skador är nog pytteliten vid användning av grind och med rätt trappa.
Grind glömmes ibland när vi är trötta och den trapp vi har är nästan rakt ner med för smala trappsteg.
Fallolyckor är de vanligaste, andelen i trapp vet jag inte men har skadat mig en gång på väg ner då jag slarvade med lyset.
 
Enligt en vetenskaplig studie gjord i Chicago 1986 (The mortality of childhood falls), så stod fallolyckor för 5,9% av barns dödsfall där snabb fysisk skada var inblandad (alltså, sjukdomar inte medräknade). Av dessa fallolyckor var dock de allra flesta från höga höjder eller från möbler, såsom stolar, höga barnstolar, säng och så vidare. Endast 9% av falldödsolyckorna berodde på fall i trappa. Det innebär att ca 0,5% av alla barn som dog av fysiska skador dog av fall i trappa, och troligen var det rätt få som hade grind i sin trappa på den tiden.

Jaja, detta är bara en studie och det kan förstås vara helt annorlunda i Sverige, men jag har svårt att tro att en trappa med grind (även om de glöms ibland) skulle vara någon av barnets större faror. Fall från stol, bord eller barnvagn känns i varje fall inte som en mindre risk, och i varje fall stol och bord har nog de flesta tänkt att ha i sina hus.
 
Jag är övertygad om att det är mycket i ett hem som är betydligt farligare för barn än trappan. El till exempel... Av de olyckor med barn och trappor som sker beror nog de allra flesta på ren försumlighet från någon vuxens sida, t ex när barn kör ut med gåstol för trappen. Med lite vanligt sunt förnuft kan dessa olyckor undvikas.

Sedan är det så, vare sig vi vill det eller inte, att vi inte kan skydda våra barn från alla faror. De är helt enkelt en del av livet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.