Hej! Har köpt ett mockfjärds elementhus och fick efter köpet reda på dess annorlunda ”lådkonstruktion”..

Har i samband med köksrenovering tänkt riva en cirka 6m lång bärande vägg för att öppna upp mellan kök och vardagsrum.

Trots sitt speciella byggnadssätt ska det väl inte vara några problem att sätta in ett limträ eller ibalk som man gör i vanliga fall? Snickare som ska utföra arbetet.

Är ett 1 1/2 plans hus med källare
 
  • Ritning med en markering av en 6 meter lång bärande vägg mellan kök och vardagsrum som planeras att rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
  • Ritning av en sektion av en byggnad med måttangivelser och en vinkel på 35 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Till att börja med behöver du göra en ansökan om bygglov eller kanske en bygganmälan och då brukar kommunen vilja se en beräkning på hur du kommer fram till dimensionerna på balken och pelarna. Det finns någon, ev. några få, i forumet som ibland gör sådana beräkningar och de brukar vilja veta exakta längden på öppningen och i vilken snözon huset finns.
 
Rör sig om 6 meter och snözonen är skaraborg
 
A
H husägare2019 skrev:
Hej! Har köpt ett mockfjärds elementhus och fick efter köpet reda på dess annorlunda ”lådkonstruktion”..

Har i samband med köksrenovering tänkt riva en cirka 6m lång bärande vägg för att öppna upp mellan kök och vardagsrum.

Trots sitt speciella byggnadssätt ska det väl inte vara några problem att sätta in ett limträ eller ibalk som man gör i vanliga fall? Snickare som ska utföra arbetet.

Är ett 1 1/2 plans hus med källare
Lite off-topic kanske men jag blev lite nyfiken på vad du menar med annorlunda ”lådkonstruktion”?
 
Mockfjärdshusen var före sin tid i många avseenden med både färdiga väggelement och bjälklagselement (har jag för mig). Det är klart att dert går att ersätta en vägg med en balk, om man tar hänsyn till bjälklagskonstruktionen ovanför. Men en 6 m lång balk blir väldigt stor, i varje fall i limträ. Överslagsvis ca 215x450 mm. En pelare på mitten reducerar dimensionerna mycket. 90x315 med samma förutsättningar i övrigt. De pelare som ska stötta måste kunna föra ner lasterna till källaren på lämpligt sätt. En lokal konstruktör som finräknar på det är nog nödvändigt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det finns ett par saker att tänka på med Mockfjärdshus. Jag bor i ett sådant, och har under min tid där behövt sätta in tre stycken balkar. Innan detta gjordes pratade jag med Christer på Elementhusakuten (https://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusakuten---hjalp_851). Någonstans här på forumet har jag läst att han har slutat med sin rådgivning, men det är värt att försöka höra av sig till honom ändå.

Ett par saker jag kan säga redan nu:

1. Som någon annan tidigare skrivit - ingrepp i bärande konstruktion kräver bygganmälan hos kommunen. Se till att en konstruktör räknar på bärlinan, för er egen skull, och för att slippa eventuella tråkigheter när ni har sålt ert hus.

2. Den längsta bärlinan vi installerade var 5 m lång. Vår konstruktör beräknade den till att behöva vara 410 mm hög om den var gjord av limträ, vilket med den redan begränsade takhöjden skulle ha inneburit mycket låg takhöjd just där. Vi valde att sätta in en metallbalk istället.

3. Jag tolkar din ritning som att du vill sätta in bärlinan på entréplan, och att du har källare under. Då antar jag också att du har ett golvbjälklag på entréplan som är byggt av de element som husen är uppkallade efter. Ställ inte pelare direkt på det golvbjälklaget. Min gissning, utan att ha sett alla ritningar, är att du har hjärtvägg i källaren under den bärande väggen ni vill ta ner, och att det går en skarv mellan två sektioner av element i golvet under den vägg ni vill ta ner. Såga upp ett hål i den skarven, ett hål i vilket ni kan ställa en kloss att ställa pelaren på. Pelaren kommer på så sätt belasta hjärtväggen direkt. Går det en rundstav i metall i den skarven, kapa den för allt i världen inte.

4. När ni ska ta ner den bärande väggen behöver ni stämpa taket på båda sidor av väggen. Se till att ni vid stämpningen inte punktbelastar golvet eller taket. Lägg en rejäl regel tvärs golvelementen och en tvärs takelementen, mellan vilka ni sätter stämp.

5. Fundera innan ni sätter dit bärlinan på eldragning. Om du är ny med elementhus bör du veta att elen förmodligen är dragen bakom taklisterna (så var försiktig när ni tar ner dem så ni inte får en rejäl kyss). Jag lät sätta in en flexslang mellan bärlina och vägg där jag i framtiden förmodligen kommer att vilja dra el.


Har du fler frågor är det bara att fråga på. Jag kan inte allt om elementhus, men har behövt fundera på konstruktion lite grann sen vi köpte vårt hus för tre år sen. Det finns även andra kunniga här på forumet.
 
  • Gilla
Tina888
  • Laddar…
Tackar för att du delar med dig utav info! elen går att lösa då jag ska sänka taket, något jag funderar på är det utanpåliggande värmesystem som ligger i en list längs med ytterväggarna om det är något du är bekant med? Kommer det vara i vägen för stöttepelarna eller kommer det krävas en nyinstallation av värmen via källaren?

Mvh
 
Det gäller att vara försiktig med värmerören med! De är skarvade med en rörhylsa med O-ringar i, sen låser man detta med ett par skruvar. Börjar man röra rören så vill det gärna börja rinna lite vatten i nån skarv.
 
Jag har inte pillat på värmesystemet alls, men när vi tog över vårt hus hade det gamla enrörssystemet på entréplan av tidigare ägare redan bytts ut mot ett tvårörssystem som drogs i taket i källaren, där endast två rör till varje radiator dragits genom golvet. På ovanvåningen har vi fortfarande enrörssystem, och uppvärmningen där är klart sämre än på nerevåningen. Fundera på om du är sugen på något liknande du också. Då slipper du också de skrymmande rören vid golvet.

Låter du värmesystemet vara skulle jag tro att röret kommer att vara i vägen för pelaren vid ytterväggen. Eventuellt kan du komma runt detta genom att skära upp en U-format skåra längst ner i pelaren, som du "trär" över värmeröret när du bankar pelaren på plats, men jag låter vara osagt exakt vad som händer med pelarens bärighet då (prata med din konstruktör).


Förmodligen har du redan förstått det eftersom du tänkte dra elen i taket, men ska du fräsa in elen i väggen på något ställe (nytt uttag), fräs inte upp väggen vågrätt (tvärs väggelementen), utan fräs lodrätt. Även vi drar elen i sänkt tak, och vi har sänkt med 45mm-regel. Eventuellt kan du komma undan med 22mm om du kan planera eldragningen så att du slipper korsa VP-/flexrör.
 
I mitt inlägg #8 antydde jag, på ett inte helt kristallklart sätt, att pelarna som en balk vilar på inte i sin tur kan vila på mellanbjälklaget utan måste starta på den murade väggen som går mitt i källaren. @bearmaniac beskrev detta mycket bättre i inlägg #9. En stålbalk blir alltid lägre än en limträbalk, men blir också betydligt dyrare, tyngre och mer svårhanterad. I det här fallet tycker jag det är lämpligt att sätta en tredje pelare på mitten, där dörren från hallen in till köket sitter nu.
 
Hej ! Har ett Mockfjärd hus ifrån 66 . Nån som vet om denna vägg är bärande . Mvh Johan
 
  • Gammalt slitet byggdokument med planritning, markerad med röd pil som pekar på en potentiellt bärande vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elementhus från Mockfjärd är lite knepiga. Kan du hitta en bjälklagsplan också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.