KristinaRT
Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Min sambo tyckte vi skulle kolla på de här huset för de va i hennes hemstad och låg behagligt och billigt.

[länk]

Nästan allt buskage ni ser på tomten är parkslide så jag sa nej aldrig i livet
Ser ut som det växer upp mellan trallen på uteplatsen (?) bredvid skjulet... undrar hur det sett ut om de inte klippt gräset precis innan de tog bilderna :thinking:
 
Du verkar överdrivet rädd.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
KristinaRT
yonna yonna skrev:
Om nu skugga påverkar växtligheten negativt borde rejäl täckning bidra till att sliden försvinner. I så fall borde TS lyckats bra mycket snabbare.
Jag misstänker att man kan göra den mindre benägen att sprida sig genom att utsätta den för konkurrens, jag har sett bestånd som på 10 år inte brett ut sig, sannolikt pga konkurrens (slånbuskar+vildkörsbär+björk och olika sorters gräs i kombination med söderläge och torra förhållanden.
 
Har du gjort något åt det? Eller bara låtit det vara?
 
Uppdatering – Har nu pratat med både experter och tillverkare som säger följande:

+ Injicering är helt säker metod även nära vattentäkt så länge det inte förekommer någon som helst spill. Giftet stannar i plantan, bryts ned i rötterna (varför den dör). Som vi sett också på YouTube videon tidigare så används ju även injicering som metod av miljömyndigheter i British Columbia just för att undvika att det hamnar i vatten eller på andra sköra plantor.
+ Om deras påstående var fel, och glysofat inte bröts ner av plantan och faktiskt hamnade i marken så hade ju närliggande växter också tagit stryk (vilket är faktiskt en bra poäng).
+ glysofat bryts ner i mark på en halveringstid på sisådär ett par veckor, löses ännu snabbare i vatten. Om det nu hamnar i grundvattnet löses den upp och bryts ner på ett par dagar. En expert undrade om det fanns åkrar i närheten (svar ja) och vilka grödor som odlas. Han skrattade retsamt och sade att det är garanterat redan glysofat i vattnet - injicering mot parkslide vore då det minsta problemet....
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du verkar överdrivet rädd.
Mest rädd för att de går åt mer tid och engagemang än jag vill offra. Man har ju nog med livsuppgifter
 
  • Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
D Daniel 109 skrev:
Har du gjort något åt det? Eller bara låtit det vara?
Om du syftar till mitt inlägg så växer beståndet vid en cykelväg jag passerar regelbundet. Vad jag skulle kunna göra är för mig obegripligt.
Men jag vet att beståndet huggs ner 1-2 ggr/år och växer upp lika fort igen.
 
Är det fler som sett Stranger Thing S2 och tänkt på parkslide? :seenoevil:
 
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Är det fler som sett Stranger Thing S2 och tänkt på parkslide? :seenoevil:
Ett stående skämt här hemma.
 
  • Haha
  • Gilla
rampante och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Du verkar överdrivet rädd.
Särskilt om man köper ett fritidshus är det väl extra problematiskt att råka ha Parkslide där. Man kanske inte kan vara var och varannan dag där från april till oktober i 10 år framåt och rycka skotten som kommer ...
De flesta har ju ett jobb att sköta också.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Du bör inte rycka skott var och varannan dag.
 
D Daniel 109 skrev:
Du bör inte rycka skott var och varannan dag.
Varför inte?
 
För att plantan då inte får möjlighet att göra av med särskilt mycket energi.
 
S
N nihongo skrev:
+ glysofat bryts ner i mark på en halveringstid på sisådär ett par veckor, löses ännu snabbare i vatten. Om det nu hamnar i grundvattnet löses den upp och bryts ner på ett par dagar. En expert undrade om det fanns åkrar i närheten (svar ja) och vilka grödor som odlas. Han skrattade retsamt och sade att det är garanterat redan glysofat i vattnet - injicering mot parkslide vore då det minsta problemet....
Där smög det med en feltolkning. Glyfosat bryts ner av biologisk aktivitet, inte av vatten. Det levereras ju i olika koncentrationer och är utspätt med vatten och som bekant håller det mer än några veckor. De flesta sjöar och vattendrag har en hyfsad biologisk aktivitet, men framför allt blir det en ordentlig utspädning. Extra försiktighet påbjuds vid besprutning nära vattendrag just för att undvika att det kommer direkt i vattnet.
Glyfosat brukar man normalt spruta på bladverk så att det tas upp av växten som bryter ner det samtidigt som den dör. Det bryts även ner ganska väl i de översta centimeterna i jord, men om det väl kommer under det biologiskt aktiva ytskiktet så får glyfosat nästan evigt liv och transporteras sakta men säkert ner i grundvattnet.


D Daniel 109 skrev:
Du bör inte rycka skott var och varannan dag.
Daniel109 är den enda som ger råd i den här tråden som inte har någon egen erfarenhet av Parkslide.
De som har rapporterat i den här tråden om att de lyckats med utmattningsmetoden har gett intrycket av att de ryckt skott väldigt ofta. Det stämmer även med min erfarenhet. Ju mer man rycker desto mer försvagar man den.


yonna yonna skrev:
Om nu skugga påverkar växtligheten negativt borde rejäl täckning bidra till att sliden försvinner. I så fall borde TS lyckats bra mycket snabbare.
Enligt mina ovetenskapliga observationer så växer inte parkslide där det skuggas äv bladverk hela dagen. Längs vägar, breda bäckar mm så finns det direkt sol några timmar per dag. Mitt nuvarande utrotningsprojekt utgår från detta. Jag har planterat en rad av extremt snabbväxande hybridlärk som med tiden kommer bilda en sammanhängande krona över den smala vägen där min parkslide växer. Jag lovar rapportera löpande om resultatet. Det tar tyvärr nog minst 10 år.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Daniel109 är den enda som ger råd i den här tråden som inte har någon egen erfarenhet av Parkslide.
De som har rapporterat i den här tråden om att de lyckats med utmattningsmetoden har gett intrycket av att de ryckt skott väldigt ofta. Det stämmer även med min erfarenhet. Ju mer man rycker desto mer försvagar man den.
Du har ingen aning om vilken erfarenhet eller kunskap jag har. Visst kan man rycka dagligen, men det blir inte bättre av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.