L Le'Oracle skrev:
Jag försvarar inte att man kommer i efterhand och höjer, jag försvarar bara detta. Det blir samma sak.oavsett om priser döljs i material eller ren timpeng . Jag träffar få miljonärer inne på Lunda eller Onninen . Det borde väl vara fullt av VVS miljonärer där. Sanningen är att några av er träffat på ockrare, Ica Apple typ människor, och sedan drar alla över samma kam .

Lite synd

Det blir inte samma sak. Synd att du inte förstår skillnaden.

Ekonomiskt är det i stort sett samma sak, bortsett från materialtunga projekt där kunden blir mer blåst än annars med hundratals procent marginal på prylarna.

Den stora skillnaden för dig är att i ena fallet accepterar kunden din prismodell och i andra fallet känner sig kunden blåst.

Du klagar på att affärerna går dåligt men vill inte lyssna på vad kunderna säger (för dom, liksom resten av världen fattar ingenting och är dumma i huvudet). Det är ett bra recept för att fortsätta jobba med 2% rörelsemarginal.

Det enda problemet någon här har med materialpriser är när du tar 3000kr för en pryl som jag kan köpa på Rinkaby för 400kr. Det spelar ingen roll om du ger bort dina timmar, kunden känner sig blåst ändå.

Tjafset med ica och mjölk är helt ointressant, problemet är när ica tar 200kr för en liter mjölk och Coop tar 25kr. DET är den relevanta jämförelsen.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
L
S smurfen72 skrev:
D

Du tycker det ja men du har fortfarande inte svarat på hur mycket du lägger på materialet du svarar alltid med nått nytt påstående så man kommer bort från den ursprungliga frågan du borde knäcka extra som politiker dom kan prata hur länge som helst utan att få nått sagt.[/QUOTE

Det beror lite på.
Om det är en billig vara så blir det såpass att det täcker upp diesel och sånt. Om det är en dyrare vara så , 3-5 %

Jag tycker det är ganska oviktigt hur man räknar, alla kommer fram till ungefär samma sak. Ingen kan vara jättedyr, då säljer man ingenting. Utom i Piteå. Där kostar en ack tank 40000 monterad och klar trots att man köper dem för 10000 ink CP
 
30000 kr för att montera en acktank är nog inte helt orimligt man ser ju offerter på runt 100000 kr för att byta en vp och då kan jag köpa loss den vp för ca 50000 kr och gissar att rörisen inte betalar mera i alla fall.
 
L
S smurfen72 skrev:
30000 kr för att montera en acktank är nog inte helt orimligt man ser ju offerter på runt 100000 kr för att byta en vp och då kan jag köpa loss den vp för ca 50000 kr och gissar att rörisen inte betalar mera i alla fall.
Vilken maskin tänker du på?

Var det Piteå priser ?
MathiasS MathiasS skrev:
Det blir inte samma sak. Synd att du inte förstår skillnaden.

Ekonomiskt är det i stort sett samma sak, bortsett från materialtunga projekt där kunden blir mer blåst än annars med hundratals procent marginal på prylarna.

Den stora skillnaden för dig är att i ena fallet accepterar kunden din prismodell och i andra fallet känner sig kunden blåst.

Du klagar på att affärerna går dåligt men vill inte lyssna på vad kunderna säger (för dom, liksom resten av världen fattar ingenting och är dumma i huvudet). Det är ett bra recept för att fortsätta jobba med 2% rörelsemarginal.

Det enda problemet någon här har med materialpriser är när du tar 3000kr för en pryl som jag kan köpa på Rinkaby för 400kr. Det spelar ingen roll om du ger bort dina timmar, kunden känner sig blåst ändå.

Tjafset med ica och mjölk är helt ointressant, problemet är när ica tar 200kr för en liter mjölk och Coop tar 25kr. DET är den relevanta jämförelsen.
Om Ica tar 200 och cop 25 då säljer inte Ica ngt och det kommer jämna ut sig

I min värld förlorar jag nog mest jobb för att kunden väljer andra fabrikat än jag offererar snarare än att de känner sig blåsta.

Ni kanske borde gnälla på tillverkarna för att de inte har samma rabatter till alla installatörer? Eller är det rätt att dem stora får 10-15 % mer är dem små ?

Hur skall små kunna konkurrera med stora när dem måste betala 15% mer för samma maskin ?
 
givetvis ska den som köper/säljer mer ha större rabatter.

Kan du inte hitta andra konkurrensfördelar som mindre företag är det enkla svaret att du inte kan konkurrera och kommer slås ut pga att kunderna inte värdesätter det du erbjuder högre än ett lägre pris.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
A
L Le'Oracle skrev:
Vilken maskin tänker du på?

Var det Piteå priser ?

Om Ica tar 200 och cop 25 då säljer inte Ica ngt och det kommer jämna ut sig

I min värld förlorar jag nog mest jobb för att kunden väljer andra fabrikat än jag offererar snarare än att de känner sig blåsta.

Ni kanske borde gnälla på tillverkarna för att de inte har samma rabatter till alla installatörer? Eller är det rätt att dem stora får 10-15 % mer är dem små ?

Hur skall små kunna konkurrera med stora när dem måste betala 15% mer för samma maskin ?

Nu tror jag att jag förstår DIN situation lite bättre.

Jag förstår att nästan alla dina jobb är fastpris. Du gör lite beräkningar på vad jobben ska kosta men det är en prispressad bransch.
Du räknar med ett visst prispåslag på materialet för att nå en viss lönsamhet.


När dina konkurrenter är större har de nackdelen med större organisation och borde ha större omkostnader.



Nu, lite frågor eller funderingar:
- Hur ofta efterkalkylerar du dina jobb?
* Hur många timmar trodde du det skulle ta, hur många tog det?
* Hur mycket kostade materialet och vad trodde du?


Om du är skicklig på att beräkna jobben och lära dig från varje uppdrag på vad du behöver justera borde du kunna vara mer effektiv för du gör fler jobb!

Om du sedan har framförhållning borde du kunna sänka dina materialkostnader och ge samma slutpris till kunden trots högre inköpspris.

Sedan kan jag inte branschen så det är svårt att se hur bättre villkor på inköpen kan göras.
 
L Le'Oracle skrev:
Vilken maskin tänker du på?

Var det Piteå priser ?

Om Ica tar 200 och cop 25 då säljer inte Ica ngt och det kommer jämna ut sig

I min värld förlorar jag nog mest jobb för att kunden väljer andra fabrikat än jag offererar snarare än att de känner sig blåsta.

Ni kanske borde gnälla på tillverkarna för att de inte har samma rabatter till alla installatörer? Eller är det rätt att dem stora får 10-15 % mer är dem små ?

Hur skall små kunna konkurrera med stora när dem måste betala 15% mer för samma maskin ?
Egentligen ingen specifik maskin men nån av dom som säljs till privata så man kan kolla priset. Finns flera exempel på offerer men kommer inte ihåg vart i landet men knappast piteå.
 
L
MathiasS MathiasS skrev:
givetvis ska den som köper/säljer mer ha större rabatter.

Kan du inte hitta andra konkurrensfördelar som mindre företag är det enkla svaret att du inte kan konkurrera och kommer slås ut pga att kunderna inte värdesätter det du erbjuder högre än ett lägre pris.
Men hur tänker du nu? Ni hatar ju rabatter och påslag
 
L Le'Oracle skrev:
Men hur tänker du nu? Ni hatar ju rabatter och påslag
Ingen här hatar rabatter. Det många här är emot är när du säger att jag får 20% rabatt mot ordinarie prislista, men att det betyder att koppling X, som finns att köpa på Bauhaus för 79 kr, kostar mig 219 kr efter de 20%, när du i själva verket betalar 60 kr för kopplingen.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
S swe.jocke skrev:
Ingen här hatar rabatter. Det många här är emot är när du säger att jag får 20% rabatt mot ordinarie prislista, men att det betyder att koppling X, som finns att köpa på Bauhaus för 79 kr, kostar mig 219 kr efter de 20%, när du i själva verket betalar 60 kr för kopplingen.
Ingen mening att upprepa då han fortfarande inte förstår, eller rättare sagt vägrar lyssna. Synd.
 
  • Gilla
jonko och 2 till
  • Laddar…
L
S swe.jocke skrev:
Ingen här hatar rabatter. Det många här är emot är när du säger att jag får 20% rabatt mot ordinarie prislista, men att det betyder att koppling X, som finns att köpa på Bauhaus för 79 kr, kostar mig 219 kr efter de 20%, när du i själva verket betalar 60 kr för kopplingen.

Fast så är det inte. De grejer ni hittar billigare på Bauhaus, de är dyrare för mig hos grossisten. Tex den excenter som lämnades till på Rinkaby frpn Faluplast. 111,75 ska jag betala hos grossist. 112 kostade den på Rinkaby. Ni bara tror att vi köper det ännu billigare, fast så inte är fallet.

Så nej Ganesha jag förstår inte vad du säger
 
L Le'Oracle skrev:
Men hur tänker du nu? Ni hatar ju rabatter och påslag
Du hittar på för mycket för att man ska kunna diskutera med dig tyvärr.
 
L
Ni har ju gnällt på systemet i 1000 tals inlägg.

Skall vi ta bort påslag så får vi väl börja med att ta bort rabatter .
 
Staffans2000
Varför det?
 
Jösses vilken korkar diskussion detta blivit. Denna rörkrökare har helt tappat förståndet.
 
  • Gilla
jeppe42 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.