L
D Daniel 109 skrev:
Förstår du inte vad påslag är?
Jo jag förstår hur ni ser det, oj nej rörisen lade på 25 %

Jag säger , det är ovesäntligt för det blir inte 25 % kvar. Sedan finns det såklart sådana som ockrar, precis som tex ICA Apple mfl gör
 
Vilket påslag har du på materialet?
 
L
Väldigt lite. Jag räknar ihop totalkostnaden, lägger på några lax och offererar sedan detta . Kunden säger ja eller nej.

Jag vet att det stora flertalet av mina konkurrenter gör snarlikt för de lämnar offert på samma ställen som jag och då kvittar det om dem tänker - 200 % på rörböjar och 50 kr i timmen eller om de bjuder på allt material o h tar 1300 i timmen. Det blir ju en summa som kunden säger ja eller nej till .
De största konkurrenterna jag har ,de gär ungefär samma vinster som jag 1-4 % där ligger de flesta. Visst kan de som omsätter 100 miljoner trixa lite och få en fin bil. Men så himla mkt tjänar man inte som ni tror.
 
Gör du inga arbeten på löpande räkning? Är allt på fasta priser?

Jag gissar att en offert har nedbrutna priser till någon nivå. Hur mycket lägger du till på materialet där?

Det påverkar ju om inte annat ROT-avdraget.
 
L
Jag sitter inte och räknar, 2 böjar 70 % påslag 4,6m rör x 120 % bla bla.

Jag har ju gjort detta några ggr, tex värmepumpar som ju är det de flesta vill köpa har jag monterat en 1200 st typ på 25 år . Så jag vet ganska bra vad jag betalar för material och pump. Sedan räknar jag så lågt jag kan och lägger på några tusen.

Om jag skulle lägga på 25 % så skulle jag inte få en enda pump för mina konkurrenter de kryper också så lågt de kan
 
L
1 löpande jobb de senaste 8 åren. Så nej, väldigt sällan löpande.
 
L
Värmepumpar har en schablon på ROT .

ROT är en annan sak som jag förväntas hålla på med. Varför då? Jag skiter väl i hur du får tillbaks på skatten. Detta borde kunden själv då hålla på med
 
L Le'Oracle skrev:
Leasing varar 3 år, finns inget extra att ta ut.

Ta betalt för att hämta grejer säger ni. Ofta så kommer man ut och börjar riva och medans man tappar ned så åker man o hämtar grejer o käkar samtidigt ( nej inte mackor hos grossisten) sedan så kör man på tills man är klar utan rast.

Eller så stannar man på grossisten och hämtar grejer på vägen till kunden och sedan kör man tills man är klar. Ni tror att man nöjesåker för kundens räkning .
Ja
 
L
Det är väl så du gör då. Det gör inte jag så projicera inte dina egna fel och brister på andra.
 
  • Haha
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Har du inte läst vad jag skrivit Smurfen
2-3 % blir det över, då är det det som är mitt påslag.
Vet inte om du inte förstår eller inte vill förstå men den vinst du gör på jobbet är inte samma som påslag på material du kan göra stort påslag på material och ändå gå back på fast pris jobb om du räknat fel och det tar längre tid än du trodde. Men vi ger oss inte så lätt utan vi försöker igen och nu tror jag att jag är tydlig men fråga gärna om du inte hänger med en kund ringer dig vill ha nånting installerat tex vatten filter av en speciell typ nått du inte installerar så ofta sen vill kunden även byta en del av rören runt vatten filtret du får pris på produkten från tex Ahlsell prylen kostar 50000 kr för dig efter du fått 40 % rabatt sen tillkommer rör delar av koppar som kostar dig 6000 kr efter att fått 80 % i rabatt hur mycket lägger du på materialet ? Monteringen får du göra på löpande eftersom det ska samordnas med andra yrkes grupper och det kommer troligtvis bli en del vänte tid och kanske flera besök nått kunden är helt inne på.
 
L Le'Oracle skrev:
1 löpande jobb de senaste 8 åren. Så nej, väldigt sällan löpande.
Händer det aldrig dig att du får mera jobb när du ändå är på platsen och att det då görs på löpande. Lämnar du pris på allt byte av blandare byte av toa stol. Hur gör du vid felsökning på den stora värme pumpen du nämnde tidigare i tråden görs det också på fast pris.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
L
Jag vet inte vad du träffar för människor, men de jag träffar de frågar alla samma sak

- Vad kostar det ?

Jag ger dem ett pris o så kör vi eller inte .

Den enda gång jag jobbat på löpande så fick kunden 60 % av min rabatt och jag 40.

Nästa kund som frågar så ska jag testa er modell. Jag säger, du fixar materialet själv och jag skall ha 1200 i timmen. Så får vi se hur det går.

Jag kan göra detta hos alla er här på forumet, inga problem. Dra ett pm så får ni fixa material och jag kostar 1200 (y)
 
  • Gilla
pbol
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
Det var självklart mitt fel, jag ville inte frångå fysikens lagar och följa Rikards pipa så som du gör .
Den handlade inte om fysikens lagar utan att du aktivt gick in och i princip sabbade trådar där Daikin och inverter maskiner diskuterades.
 
Mikael_L
L Le'Oracle skrev:
Jag kan göra detta hos alla er här på forumet, inga problem. Dra ett pm så får ni fixa material och jag kostar 1200
Jag är tydligen alldeles för billig.
Jag jobbar för 450:- och då spelar det inte någon roll ifall jag inte ens får sälja en wago.


Men om jag projekterar eller caddar eller programmerar ljusstyrning osv, så är jag ju lite dyrare. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikasw och 3 till
  • Laddar…
L
S smurfen72 skrev:
Den handlade inte om fysikens lagar utan att du aktivt gick in och i princip sabbade trådar där Daikin och inverter maskiner diskuterades.
Daikin kan inte heller kylteknik, för då skulle dem bara svara på frågorna. Om man skriver - vi behöver bara 1 enda maskin och ingen dimensionering. Ja då borde man ju veta flöden över kondensorn åtminstone . Rikard hade helt fel i sina antaganden och jag har rätt, det bevisades när Daikin tillslut lade upp sina värden.

Sade Rikard att han hade fel hela tiden? Näpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.