T Tacobob skrev:
Jag mätte nu upp 230V mellan faserna till jord från ett jordat vägguttag. Så vad tusan är min grön/gula kabel för nåt?
Kort sagt felkopplad eller oansluten. Kan du följa den?

Har du rett ut följande? Mätte du det också mot den felande jordledaren? Om inte, vad mätte du då mot?
T Tacobob skrev:
Jag har väldigt spridda skurar om jag startar det gamla elementet på samma krets. Då får jag 230V på en fas, 90V på en annan (tredje minns jag inte).
 
A Avemo skrev:
Kort sagt felkopplad eller oansluten. Kan du följa den?

Har du rett ut följande? Mätte du det också mot den felande jordledaren? Om inte, vad mätte du då mot?
Det är radiatoruttaget närmast centralen så det borde gå.
Ja, jag mätte mot den felande jordledaren.
 
Det kan ju även vara så att elementen sitter i en miljö så att dom INTE ska jordas. Har du jordade uttag i rummen?
 
E elmont skrev:
Det kan ju även vara så att elementen sitter i en miljö så att dom INTE ska jordas. Har du jordade uttag i rummen?
Det har du faktiskt helt rätt i. Jag har ojordade uttag i rummet. Jag antog att dem skulle kopplas på samma sätt som tidigare radiatorer, men du har ju rätt i att inte blanda jordat/ojordat. Vad gör jag då? Det är bara i detta rummet jag har problemet. Kan jag skita i att jorda dom?
 
T Tacobob skrev:
Det har du faktiskt helt rätt i. Jag har ojordade uttag i rummet. Jag antog att dem skulle kopplas på samma sätt som tidigare radiatorer, men du har ju rätt i att inte blanda jordat/ojordat. Vad gör jag då? Det är bara i detta rummet jag har problemet. Kan jag skita i att jorda dom?
Oavsett ska du kolla upp och se till att jorden är inkopplad i centralen och skarvad vidare i varje annan punkt/dosa. Sen kan du om du har ojordad korrekt installation i rummet (dvs ingen blandning) låta bli att ansluta till elementet det är helt ok och kan ses som rätt i det fallet.
 
  • Gilla
Tacobob
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Oavsett ska du kolla upp och se till att jorden är inkopplad i centralen och skarvad vidare i varje annan punkt/dosa. Sen kan du om du har ojordad korrekt installation i rummet (dvs ingen blandning) låta bli att ansluta till elementet det är helt ok och kan ses som rätt i det fallet.
Hur hanterar jag nästa problem: min öppna planlösning med ”delat” kök (jordat) och vardagsrum (ojordat)? Är ju möjligt (och rätt troligt) att man kan dra en skarvsladd från kök till vardagsrum = tillför jord till en isolerad miljö? Hur ska detta hanteras? Finns det någon hänvisning till elsäkerhetsverket gällande radiatorer?
 
T Tacobob skrev:
Hur hanterar jag nästa problem: min öppna planlösning med ”delat” kök (jordat) och vardagsrum (ojordat)? Är ju möjligt (och rätt troligt) att man kan dra en skarvsladd från kök till vardagsrum = tillför jord till en isolerad miljö? Hur ska detta hanteras? Finns det någon hänvisning till elsäkerhetsverket gällande radiatorer?
Praktiskt kan du ju se det som att vardagsrummet är gjort enligt den tidigare tillåtna metoden och med ojordad installation dvs radiatorn får följa det och jordas inte. I köket kan det ju vara så tidigare att uttag som inte direkt sitter vid arbets/diskbänk osv är ojordade och då rimligt att behandla en radiator vid köksbordet lika som i vardagsrummet dvs ojordat.

Först om du bygger om renodlat till nutida standard dvs lamputtag/uttag i hela rummet jordat ska du ta med radiatorerna där. Viktigast är att man inte blandar när man gör uppgraderingar/renoveringar så vissa delar hoppas över. Inte ovanligt att tex lamputtag "glöms" när uttagen jordas eller ännu värre jordade monteras utan ansluten jord.

Du kan om du vill söka bland många trådar här som tar upp fallen med jordning, blandning, isolerad miljö och även radiatorfallen. Finns mycket att se på och om jag får säga så håller jag det man kan få sig till livs här är väl i klass eller bättre än diverse pliktskyldigheter från verket.
 
  • Gilla
Tacobob
  • Laddar…
Ett annat sätt att lösa detta med radiatorer i "blandad" miljö, är att köpa dubbelisolerade radiatorer (symbol med två kvadrater i varandra). Dessa skall inte jordas, och får finnas i en jordad miljö.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hej igen,

Elementen sitter nu uppe, ojordade där resterande rum är ojordade och jordat där så krävs (tvättstuga/kök/badrum).

Jag mäter dock upp en spänning från själva elementet till elektrisk jord på mellan 50V-110V. Kan detta vara kapacitiv koppling eller potentialutjämning eller något liknande? Kan jag höja resistansen i min mätning på något ofarligt sätt?
 
Det indikerar att jorden inte är inkopplad. Farligt!

Det du mäter är troligen en kapacitivt kopplad spänning, men sådana är bara mätbara om ena sidan av matningen är flytande, alltså inte inkopplad till något med en känd potential. Så din jordledare är troligen inte inkopplad.

Detta är i sig själv farligt vid fel. Men det kan vara mycket värre än så. Det kan vara så att tråden som du tror är jord, i själva verket går till något annat, och får spänning vid något oväntat tillfälle. Typ, du tänder lampan i köket, så dör någon i badrummet (sådana olyckor har inträffat).
 
H hempularen skrev:
Det indikerar att jorden inte är inkopplad. Farligt!

Det du mäter är troligen en kapacitivt kopplad spänning, men sådana är bara mätbara om ena sidan av matningen är flytande, alltså inte inkopplad till något med en känd potential. Så din jordledare är troligen inte inkopplad.

Detta är i sig själv farligt vid fel. Men det kan vara mycket värre än så. Det kan vara så att tråden som du tror är jord, i själva verket går till något annat, och får spänning vid något oväntat tillfälle. Typ, du tänder lampan i köket, så dör någon i badrummet (sådana olyckor har inträffat).
Jag glömde säga att detta gäller endast dom elementen som INTE har jord inkopplad.
 
T Tacobob skrev:
Jag glömde säga att detta gäller endast dom elementen som INTE har jord inkopplad.
Inte ovanligt att det kan uppstå "spökspänningar" när man mäter med instrument med hög ingångsimpedans, ex digitalinstrument. Har du ett äldre visarinstrument så kan du testa att mäta med det.
 
T Tacobob skrev:
Jag glömde säga att detta gäller endast dom elementen som INTE har jord inkopplad.
Då är det helt normalt som du mäter det är de du har jordat som ska visa noll. Din låga spänning tyder på att det är hög impedans i källan dvs den kapacitiva och isoleringens resistiva del ligger kombinerat i häradet flera megaohm det är bra.

Man får tänka på att de stora plåtytorna ger en bra klassisk kondensatormodell så om någonstans man hittar "spökspänning" så är det där.
 
  • Gilla
Tacobob och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Då är det helt normalt som du mäter det är de du har jordat som ska visa noll. Din låga spänning tyder på att det är hög impedans i källan dvs den kapacitiva och isoleringens resistiva del ligger kombinerat i häradet flera megaohm det är bra.

Man får tänka på att de stora plåtytorna ger en bra klassisk kondensatormodell så om någonstans man hittar "spökspänning" så är det där.
Går det att bekräfta att det är ”spökspänning” det handlar om?
 
Sätt en tråd från elementet mot jord och mät strömmen. Och fegar man så sätter man en last tex. en lampa mellan objektet och jord/nolla och mäter strömmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.